Auton osto rahalla jonka alkuperä "hämärä"
Alkaako verottaja kyselemään jos varallisuuteeni ilmestyy yhtäkkiä auto? Ostaisin sen käteisellä jonka olen ansainnut perseen myynnillä enkä haluaisi joutua selittelemään rahojen alkuperää.
Kommentit (13)
Riippuu tietysti auton hinnasta, mutta tuskin se ketään kiinnostaa. Toki takapuolenmyyntirahat olisi helpointa a)tallettaa tilille vähän kerrallaan tai b) käyttää käteisenä normaaliin elämiseen ja säästää tilille vähitellen tulevat rahat auton ostoon tms.
Itse en edes tunne ketään takapuoltaan myyvää tai muuten pimeää työtä tekevää, mutta itselleni tulee säännöllisen esäännöllisesti pieniä kirpparituloja ja lisäksi tilaan ja maksan omalta tililtäni tavaraa, joka menee äidilleni tämän rakennukselle, koska mulla on valmiiksi hyvät alennukset rautakauppaan, ja äiti sitten maksaa ne takaisin, joten mulla on tämmöistä satunnaista "selittämätöntä" rahaliikennettä, eikä kukaan ole selitysten perään kysellyt. Toki voisin sen selittää ihan laillisesti, jos joku kyselisi.
Ei verottaja niinkään mutta jos marssit autoliikkeeseen ja ajattelit ostaa auton kaatamalla pari muovikassillista seteleitä myyjän pöydälle niin todennäköisesti liike ilmoittaisi poliisille. Kyllä, suurten käteisten kanniskelu on ilmoitettava asia nykyisin.
Kaverini asui nuorena vanhempiensa kotona, vaikka kävi jo töissä. Vanhemmat maksoivat kaikki kulut, hyvä, jos eivät antaneet vielä viikkorahaa siinä sivussa. Parin vuoden jälkeen kaveri osti auton, ja vaikka ei mistään miljoonakoslasta ollut kysymys, niin kyllä verottaja vaati asiasta selvityksen. Eikä ollut edes uskoa, että ei ollut mistään pimeästä rahasta kysymys. Että kyllä niitä vain kytätään.
Jos maksat auton ostohinnan rahalla, autoliike on velvollinen selvittämään rahan alkuperän ja toimittamaan tiedot eteenpäin.
Amatööri, ei veroja noin kierretä. Käytät epämääräiset rahasi käteisenä elämiseen ja säästät tilille kertyvät lailliset rahat. niillä voit sitten ostaa auton.
Sun pitää autoliikkeessä täyttää lomake, jossa kerrot rahat saaneesi perseen myynnistä, joka toimitetaan pankkiin.
Rekisteröityä autoa on paha ostaa verottajan tietämättä, koska maksetaan autoveroa.
Ja kuka tahansa voi rekisterinumeron perusteella selvittää auton omistajan.
No ostat torista joltain yksityiseltä ja ladot myyjälle setelit kouraan. Verottaja ei kysele mitään, jos et osta mitään kallista. Sama toimii varmasti jossakin Tattarisuon takapihan autokaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Amatööri, ei veroja noin kierretä. Käytät epämääräiset rahasi käteisenä elämiseen ja säästät tilille kertyvät lailliset rahat. niillä voit sitten ostaa auton.
Lisäksi: ota autolaina, jota makselet pikkuhiljaa takaisin.
Ketään ei vittu kiinnosta mistä ja millä olet autosi ostanut,minä ainakin ostanut,oman auton,muijan auton ja meidän pakettiauton "pimeällä" rahalla.
Lisäksi olen elänyt pimeällä rahalla vuosia,joskus mietin että miten asian selittää jos joku kyselee että millä rahalla autot tankattu kaupassa käyty ym. Kun vuosiin maksoin palkalla vain laskut enkä edes käyttänyt korttia tai nostanut automaatista rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää autoliikkeessä täyttää lomake, jossa kerrot rahat saaneesi perseen myynnistä, joka toimitetaan pankkiin.
Rekisteröityä autoa on paha ostaa verottajan tietämättä, koska maksetaan autoveroa.
Ja kuka tahansa voi rekisterinumeron perusteella selvittää auton omistajan.
Koska tuollainen lomakesysteemi on mukamas tullut? Tosin, ostin auton ihan käteisellä (kortilla maksoin) 10 vuotta sitten, uusi auto ja vaihtoauto välissä, ei silloin ainakaan kukaan kassalla kysellyt mitään. Tosin kymmenessä vuodessa kaikenlainen rahanpesuun liittyvä on kiristynyt, kuten esim. pankin on tunnettava asiakkaansa jne kyselyt pankissa.
No jos olet maksanut verot niin ei tietenkään ongelmaa. Jos verot maksamatta niin rahanpesua. Tosin en tiedä kiinnostaako ketään yksittäisen ihmisen yksittäinen autokauppa.
Tosin varmaan myös riippuu auton hinnasta? Jonkun parintonnin räpsyn voi helposto ostsa käteisellä yksityiseltö henkilöltä. Mutta autokauppa ei varmasti otaa mitään isompaa summaa käteisenä.