Miksi työttömät eivät voi mennä töihin?
No, ensinnäkin Suomessa on lähes puoli miljoonaa työtöntä ja avoimia työpaikkoja 40 000. Työttömiä jäisi satojatuhansia, vaikka kaikki työpaikat täytettäisiin.
Toisekseen kaikki avoimet työpaikat eivät ole varteenotettavia tai mahdollisia työpaikkoja.
- työlle on jo tekijä
Julkisella sektorilla paikat on pakko ilmoittaa myös julkisesti hakuun, eli käytännössä mol.fi-palveluun. Siksi siellä on nytkin sadoittain työpaikkoja, joihin on ollut tiedossa tekijä jo ennen ilmoituksen jättämistä. Esimerkiksi hoitoalalla lähihoitajasta ylilääkäriin sekä toimintaterapeutiksi ja opettajaksi. Todellisuudessa paikat eivät ole auki.
- piilotyöpaikat
Osa ihmisistä uskoo piilotyöpaikkoihin, eli meillä olisi oikeasti vähintään kymmeniä tuhansia työpaikkoja, joita ei jostain syystä haluta täyttää. Vaikka on 100 % työnantajan markkinat, jostain syystä ei haluta palkata vaikka olisi tarve työntekijälle.
- osa-aikatyöt, provikkatyöt, keikkatyöt, vuokratyöt (huomattava osa työpaikkailmoituksista)
Keikkatöihin vaaditaan usein oma auto (kilometrejä ei välttämättä korvata), työvuorot voivat tulla minimaalisella varoitusajalla, jos et pääse menemään on turha odottaa uutta kutsua, työvuorot voivat olla mihin aikaan tahansa ja ripoteltuna pitkin päivää (hyvästi elämän etukäteen suunnitteleminen ja säännöllinen vuorokausirytmi), palkka ei ole suuri eikä tunteja tule välttämättä tarpeeksi elämiseen.
Sitten on näitä, että ihmiset jäävät eläkkeelle mutta ketään ei palkata tilalle ja työpaikat ottavat kuntouttavan työtoiminnan tekijöitä päästäkseen halvemmalla.
Kommentit (8)
Se, että noista piilotyöpaikoista vouhkataan paljon, on aika huvittavaa. Niitä kyllä on, mutta todennäköisyys, että niihin pääsisi joku random työtön on yksi tuhannesta. Minä olen sellainen, joka on saanut piilotyöpaikan ennestään tuntemattomasta firmasta niin etten tuntenut ketään. Mutta - en tiedä yhtäkään toista, jolla olisi näin hyvä tuuri käynyt. Tiedän kyllä muutamia, jotka ovat tällaisen piilotyöpaikan saaneet, mutta kaikki muut tapaukset ovat tunteneet jonkun ko. työpaikasta. Eikä se tunteminenkaan auta, jos on työtön. Kun olin työtön, vaikea se oli päästä tuttujenkaan firmaan - luultavasti siksi, kun olin alinta työttömien kastia. Kun sain töitä, näilläkin alkoi kiinnostus herätä. En sitten enää ollut kiinnostunut minä.
Juu on meillä töissä joskus duuneja joita täytetään. Viimeiset 2-3 vakityötä on ehkä ollut piilotyöpaikkoja muille kuin talon sisällä oleville. Eli meillä on paljon osa-aikaisia, melkein aina heissä on hyviä kandidaatteja ja otetaan sisäisellä haulla tekijä työlle.
Meidän maakunnassa on työttömiä 14 000 ja ilmoitettuja työpaikkoja 3 000. En usko, että täältä löytyisi 11 000 piilotyöpaikkaa, ja tuskin nuo 11 000 perustavat omaa yritystäkään.
miksi maksaa veroja kun niillä saadaan aikaan vain tällaista
http://www.vauva.fi/keskustelu/2544382/tahan_ketjuun_vinkatkaa_tyopaiko…
Jos teillä on huutava työvoimapula niin vinkit työpaikoista tuohon ^^^ yllä olevaan keskusteluun.
Miten tänne on tullut näitä ilman nimimerkkiä aloituksia klo 23 jälkeen? :o