Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

yläasteen liikuntatunneilla pakkonakuilu?

j
08.04.2016 |

Olen nyt 28- vuotias nainen. Olen jo pitkään miettinyt omia koulukokemuksiani, ja ihmettelen, miksi jotkut opettajat haluavat tahallaan rääkätä oppilaitaan. Esim. liikuntatuntien alkaessa kaikkien oli pakko riisua ja vaihtaa vaatteet pukuhuoneessa kaikkien nähden, vaikka pukkarissa oli vessa. Ensin kaikki tytöt, jotka halusivat, kävivät vessassa vaihtamassa vaatteet, ja ihan yhteisymmärryksessä, kaikki vuoron perään. Kunnes vanha kääkkä-naisopettajamme tuli sanomaan, että kaikki vaihtavat vaatteet samassa tilassa, pienessä puuhuoneessa. Kuinka niin herkässä elämänvaiheessa olevia teini- ikäisiä tyttöjä SAA PAKOTTAA riisuutumaan kaikkien edessä?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pukuhuoneen

AP

Vierailija
2/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän siinä aikaa menee hukkaan, meidät pakotettiin yläasteella kaikki menemään suihkuun liikuntatuntien jälkeen ja sehän sitten mukavaa oli kun kusipäisimmät kiusasivat lautoja ja ylipainoisia :))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa alastomuus on luonnollista saman sukupuolen edustajien kesken.

Vierailija
4/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkuun oli pakko mennä. Samoin uimahalliin. Kuukautiset eivät olleet syy skipata.

Vierailija
5/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei olekkaan oikeutta tehdä noin. Minä neuvoisin lastani että kaikki tytöt puhaltais yhteen hiileen eikä vaihtaisi vaatteita ollenkaan jos sitä ei saa tehdä mikä on kaikille mukavaa eikä tarvis pelätä tai ahdistua asiasta.

Vierailija
6/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion antaa lapsilleni luvan skipata uimahallinakuilut luokkalaisten kanssa, jos hän tahtoo niin.

Vierailija
7/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin inhosin niitä hetkiä. Erityisen kamalaa oli se kun OPETTAJA tuli irvailemaan vartalostani. Sai varmaan hyvän mielen.

Vierailija
8/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se suihkupakko oli inhottavinta. En ikinä mennyt suihkuun vaikka opettaja pakottikin... Kai mä ny saan saatana hieltä haista mutta en tosiaan siinä iässä ruvennut nakuilemaan muitten edessä kun muutenkin epävarma omasta kropastaan.

Vierailija
9/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yläasteella kuitenkin "niin vähän aikaa sitten", että en ymmärrä, miten opettajat voivat loukata ihmisen itsemääräämisoikeutta. Siitä siinä on mielestäni kyse. Näin aikuisena on asia eri, voi mennä saunomaan kavereiden kanssa ym. JOS HALUAA. Mutta jos pakotetaan riisuutumaan, varsinkin niin herkässä iässä, sitä en tule ikinä ymmärtämään. Uskon, että siitä voi tulla traumoja monelle tytölle. Pojista en tiedä, mutta joillain voi olla sama tilanne.

AP

Vierailija
10/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu vessaan vaan, kun PITÄÄ AINA hävetä itseään!

Ehkä se vanha kääkkä yritti takoa päähänne, ettei se niin ole.

Vierailija
11/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siinä tapauksessa vastustan tätä vielä enemmän, jos joku, (niinkuin tässä joku sanoi, lautoja tai lihavia kiusattiin), on joutunut kiusatuksi. Meidän liikuntatunneilla ei kaikki tytöt olleet kivoja, mutta oltiin rinnakkaisluokkalaisten kanssa samoilla tunneilla. Mutta siitä oltiin samaa mieltä, että vuorotellaan siellä vessassa. Kukaan ei sen takia myöhästynyt. Oltiin siellä jo ajoissa välitunnilla, ja kaikki jotka halusivat, pääsivät vessaan vaihtamaan vaatteet. Kunnes tämä kuspää- ope näki sen, ja käski kaikki vaihtamaan vaatteet kaikkien nähden.

1. Lapsena nakuilu on normaalia, vanhemmat vaihtavat vaippoja, käydään saunassa, suihkussa ym.

2. Teini- ikäistä ei voi pakottaa paljastamaan itseään, kun "paikat" on alkaneet kehittymään. Pakottaminen riisuutumiseen on pahoinpitely

3. Sitten kun olet aikuinen, sinulla on vapaus valita, kenen edessä riisut vaatteet. =)

AP

Vierailija
12/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlaisia kokemuksia: vanha kääkkä (ja kamala opettaja muutenkin) pakotti kaikki menemään yhdessä suihkuun liikuntatunnin jälkeen ja tuli pukuhuoneisiin asti vahtimaan. Tästä vielä seurasi se, että jengin painoa/rintoja/karvoitusta vatvottiin juorupiireissä.

Aiemmin olivat halukkaat menneet kaikessa rauhassa pyyhkeen viime hetkeen asti peittämänä suihkuun tai pesseet kainalot vain vessassa. Itse en silloin tai nykyäänkään hikoile helposti joten olin aiemmin vain vaihtanut vaatteet ja jatkanut elämää.

Myös mulla on tullut jälkikäteen samanlaisia ajatuksia: vaikka kuinka olisi lapsi ja alaikäinen, ei minkään sortin auktoriteetillä ole oikeutta puuttua moiseen. Palaan aina välillä mielessäni niihin hetkiin ja nostan kapinan.

Ylipäätään elämää kun katsoo taaksepäin, eniten on jäänyt vaivaamaan ne hetket kun ei ole puolustanut itseään, vaikka on tullut kohdelluksi väärin.

Vierailija
13/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 12

Siis ymmärrät, mistä puhun. Sain aikoinani liikunnasta 5, koska en suostunut aina tekemään mitä opettaja käski. Esim. pidin kiinni siitä, etten halua riisuutua opettajan ja oppilaiden nähden, halusin pestä naaman ja kainalot vessassa (edelleen, kenelläkään oppilaalla ei ollut tässä ongelmaa, kun otetiin vuorot), Pidin liikuntatunneista, kunnes ne pilattiin yläasteella. Eikö ne ### ymmärrä, että joissain tapauksissa leikkivät ihmisten hengillä!?!?

No, että sain edes sen 5, piti minun riisuutua kaikkien edessä.

Olen tyytyväinen, miltä nykyään näytän, olen aina ollutkin, paitsi 13- 16v. Mutta mietitäämpä, jos et halua teininä esitellä itseäsi, ja joku pakottaa!?!

Vierailija
14/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu vessaan vaan, kun PITÄÄ AINA hävetä itseään!

Ehkä se vanha kääkkä yritti takoa päähänne, ettei se niin ole.

MITÄ VITSIÄ?

LUULETKO ETTÄ TOLLA SE NUORTEN EPÄVARMUUS LOPPUU?

Vierailija
15/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

28?Pitäskö sun jo keksiä muuta ajateltavaa?

Vierailija
16/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/53 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä joille alastomuus on noin arka asia. Minä olen koko ikäni ollut lauta ja yläasteikäisenä muutenkin muodoton ja silti en tuntenut koskaan häpeää vaihtaa vaatteita tai olla alastomana uimahallissa muiden edessä. Sain kylläkin kuulla useaan otteeseen haukkuja vartalostani, mutta eivät ne pahoittaneet mieleni kuin hetkeksi. Ajattelin enemmänkin, että miksi minun pitäisi hävetä asiaa mille en voi mitään. Surullista, että jotkut häpeävät kehoaan noin paljon kuin aloituksen tilanteessa.

Vierailija
18/53 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

17: 

Sama asia: Mun mielestä valkosipuli on pahaa, enkä ymmärrä ihmisiä kenen mielestä se on hyvää! Surullisia ihmisiä:(

Vierailija
19/53 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ei oikein täsmää... Kaikki tytöt käyvät vaihtamassa vaatteet vessassa, eikä kukaan käy suihkussa. Sitten tulee vanha kääkkä, joka pakottaa vaihtamaan pukuhuoneessa ja menemään pesulle liikunnan jälkeen. Ja tämän seurauksena joitain aletaan kiusaamaan...

Voisin kyllä kuvitella, että kiusattuja valitettavasti kiusataan, riippumatta noista em. järjestelyistä. Eli ei sen kääkän vika ollut, ellei hän itse kommentoinut vartaloa tms.

Vierailija
20/53 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP - teidän olisi pitänyt joukolla sopia, että vaihdatte ne jumppakuteet jossain toisessa koulun vessassa, ennen pukkariin ja saliin tuloa. Sille kääkkä ei olisi voinut mitään.