lämmölle yliherkkä otsa - onko kokemuksia?
Mulla on ollut raskauden alusta asti (nyt rv 26) otsan keskikohta yliherkkä lämmölle, saunassa käynti on epämukavaa (tulee päänsärkyä), naaman pesu yli 37-asteisella vedellä sattuu kipeästi, kasvoja ei voi pitää avotulta päin jne... vähintäänkin outoa. Olen saanut erilaisia arveluita, mistä moinen johtuu (chakrat, kilpirauhanen, yleinen herkistyminen, jne), mutta kukaan ei ole kokenut samaa.
Raskauteenhan kuuluu kaikenlaisia oireita, mutta silti kiinnostaisi tietää, olenko yksin tämän yliherkkyyden kanssa?
Kommentit (15)
mulla ihan sama ongelma ja olen kanssa yrittänyt kysellä kaikilta että mistähän ihmeestä tämä johtuis...
raskauteen kuitenkin jotenkin liittyy!
ekassa raskaudessa ei mielestäni vielä tätä tullut mutta en ihan sata varma ole, tokassa tuli ja nyt taas alko heti vaikka viikkoja ei ole vielä kuin jotain 4-6 väliltä
tosi outoa...mistähän tuohon löytäisikin vastauksen??
kiva että on joku muukin saman ongelman kimpussa
krisse ja tytöt -02 ja -04 +masu rv?
Kolmatta odottelen ja edellisissä raskauksissa, kuten tässäkin, tuo vaiva on alkanut välittömästi plussattuani. Saunassa voi käydä, jos otsasta pitelee koko ajan. Uunin luukun avaaminen aiheuttaa kans ikävää kipua, samoin föönit. Auringosta nyt puhumattakaan. Toista lastani odottelin alkukesästä pari vuotta sitten. Erehdyin hiukan aikaa olemaan keskipäivän auringossa seurauksella, että päätä särki viisi päivää...
Mutta mistä tämä johtuu? Se kiinnostaa. Vaiva kuulostaa hullulta, mutta kiva etten ole yksin. Joskin ei tästä suurta vaivaa arkipäivässä ole.
että muillakin samankaltaisia oireita. Viides raskaus menossa ja alusta saakka joka raskaudessa sama ongelma. Saunaan ei kovin mielellään mene. Heti synnytyksen jälkeen oire häviää. Kerran sitä kysyin lääkäriltä, joka ei osannut selittää asiaa.
Nimittäin minullakin oli raskaudenaikana kamala päänsärky aina kuumassa (erityisesti saunassa). Itse ajattelin että johtuisikohan se verenpaineen vaihtelusta?!
kipu loppui kuin seinään kun oli synnyttänyt!! Ihme juttu, mutta tulipahan koettua ; )
Mulla sattuu saunassa silmiin. Kun menen saunaan, silmiin tulee sellainen epämiellyttävä paineen tunne. On pakko pitää silmät kiinni saunassa, ja mieluiten kädetkin silmien edessä suurimman osan aikaan. Outoa. Saunassa käymistähän ei suomalainen voi lopettaa. :)
Ja siis tämä oire on tullut raskauden aikana, koskaan aiemmin ei moista ole ollut.
Lene rv 28+2
Mulla sattuu kans silmiin! Saunassa, uunia avatessa, muutenkin kuumassa.. alkoi kesällä saman tien kun tulin raskaaksi. Neuvolassa ei terveydenhoitaja ainakaan osannut sanoa mistä voisi johtua. Onpa hassua.. mut kiva tietää että muillakin on samaa vaivaa, ettei ole ihan ainoa :) ärsyttävää, kun muuten olis kova hinku käydä usein saunassa rentoutumassa, mut sit kun menee niin saa pidellä silmiään koko ajan.. jaah, hassuja vaivoja meillä :)
hobit 26+4
yksi saman kokeva. Huomasin töissä kun isoja uuneja joudun availemaan päivittäin, että tuo kuumuus todella käy otsaan ja silmiin. Sama juttu saunassa. Huomasin asian jota kuinkin plussaamisen jälkeen kun töihin lomilta palailin. Johan meitä tässä alkaa olla jokunen.
Hassua! Sitä todellakin luulee kuuluvansa luulotautisiin, muttei näköjään ole ongelmansa kanssa yksin. Tämä on jotenkin lohdullista...
Minullakin ollut sama " oire" joka raskaudessa, nyt kolmatta odotan.
Joka kerran otsatuntemukset ovat alkaneet pian plussaamisen jälkeen ja jatkuneet läpi raskauden muuttumattomina. Lämpö tuntuu kipuna koko otsan alueella ohimoihin asti.
Viime raskaudessa en käynyt kertaakaan saunassa, mutta nyt kehittelin kylmäpakkaus-kangaskaistale -kombinaation otsalle ja yhdet löylyt pystyn ottamaan.
Samoin uuninluukun avaaminen ym. säteilylämpö tuntuu kipuna. Kasvojen pesu on tehtävä viileällä ja hiustenpesussa päätä kenotettava voimakkaasti taaksepäin, ettei vaan lämmintä vettä osu huuhtoessa otsaan.
Kukaan ei minullekaan ole osannut kertoa syytä otsatuntemuksiin.
Saunassa vihloo otsaa. Tällaista ei ennen ollut minullakaan vasta kuin nyt raskaana ollessa.
Jännä kuulla että samaa esiintyy muillakin. Mistähän lie johtuu?
10 vuotta vanha ketju, mutta tarjosi vertaistukea! En olekaan yliherkkä tulkitsemaan tuntemuksiani, kun siskoja löytyy näinkin monta!
Itse huomasin kumman tuntemuksen nyt viikoilla 5-6, otsaa alkoi jomottaa paineisesti samantien kun astuin saunan puolelle, ei siis vasta jonkun aikaa siellä oleskeltuani. Kaksi kertaa olen käynyt saunassa ja molemmilla kerroilla sama juttu. Saunasta poistultua huimasi, mutta se nyt ei minulle varsinaisesti ole uutta.
Tuosta avotulen lämmöstä, auringosta tai kuumasta vedestä kasvoilla ei ole kokemusta, etten tiedä saisiko aikaan saman tuntemuksen.
Voisiko tämä ilmiö liittyä hiussuonten laajentumiseen raskausaikana?
Minulla myös. Mietinkin miten outo oire mulla on, ja oon miettinyt että mistä se voi johtua, ja liittyykö se raskauteen ollenkaan. Näyttää olevan muillakin.. huh!
Briljanttia!
Ajattelin, että ehkä löytyy joku, jolla on sama lämpöanturit, mutta näin monta kertalaakista... Yritän selvitellä, mistä juttu johtuu (jos se nyt voi mitenkään selvitä...), kirjoittelen sitten tänne jos jotain uusia selityksiä löytyy. Keneltähän vielä osaisi kysyä..?
Perjantaina paistelin makkaraa takassa käsi otsalla. Vähän siitä kyllä tulee pönttö olo, vaikka miten tietäisi, että tämä on ihan tavallista...
Voi pojat, ajattelin kans olevani ihan luulotautinen tämän " vaivan" kanssa!! Ihan sama otsaan koskeminen kuin teillä muillakin on ollut vaivana jo ihan alkuraskaudesta. Toista odotan, ekassa ei ollut tällaista vaivaa, vaikka silloin olin viimeisilläni keskellä kauneinta kesää. Ottaa pattiin kun ei voi käydä saunassa, olisi niin ihanaa siellä rentoutua kaiken pimeyden ja koleuden keskellä. Kaikki joille olen tästä kertonut on katsoneet ihan himmeenä, että mikähän " pöpi" tuokin on :DDD Olipa mukava kuulla että en olekaan mikään kummajainen. Kesälläkin saunoin mökillä vanha kylmässä vedessä kasteltu villapipo päässä :DDD Se vähän helpotti kun otsalle asti veti, eikä ottanut kovia löylyjä. Nyt en ole sähkösaunassa käynyt ollenkaan, kun pienikin piipahdus saa päänsäryn aikaan.
Olis kiva tietää, mistä tää johtuu, olisi aika loogista tuo limakalvojuttu, mutta voihan se johtua jostain muustakin.
T:Eevuska, rv 32+5
Olen ihmetellyt samaa ilmiötä raskauden alusta. Tiedän ettei kirjallisuudessa ole asiasta mitään tietoa (alalla...).
Luulisin että asia liittyy siihen että kaikki limakalvot turpoavat raskauden myötä ja jos on ahdas otsaontelo, kuumasta tulee paineita-
no en ole varma selityksen paikkansapitävyydestä kuitenkaan.
Epämukava ilmiö, kärsitään yhdessä :-(
ellu