Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkutyttö kuoli hammastulehdukseen

Vierailija
20.05.2010 |

Tuleekohan näitä pian lisää. Lapset päättää niin monista asioista ja aikuiset sallii sen. Tässä tapauksessa siitä maksettiin kallis hinta.

Pikkutyttö kuoli hammastulehdukseen

20.05.2010 09:03

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2154755&pos=n…

Yhdeksänvuotias ruotsalaistyttö on kuollut hammastulehdukseen. Tyttö tuli hammaslääkärin vastaanotolle kovan hammassäryn vuoksi, muttei antanut poistaa hammasta, koska pelkäsi sen sattuvan.

Hammas tulehtui niin pahasti, että tyttö kuoli.

Kuolemantapaus on johtamassa uusiin käytäntöihin Itä-Götanmaan hammashuollossa, kirjoittaa Norrköpings Tidningar.

- Jos hammas olisi poistettu heti ensimmäisellä lääkärikäynnillä, tyttö olisi todennäköisesti hengissä, sanoi Britt-Marie Persson Ruotsin sosiaalihallituksesta.

Läänissä oli tuolloin pulaa lapsipotilaisiin erikoistuneista hammaslääkäreistä.

- Kaksi oli juuri lopettanut, joten meillä oli jäljellä yksi ainoa erikoislääkäri. Nyt kun tiedämme lopputuloksen, olisi tyttö pitänyt lähettää hänen luokseen, sanoi Raimo Päivärinne, Itä-Götanmaan julkisen hammashuollon johtaja.

STT-TT

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten vaarallisia hoitamattomat hampaat voivat terveyden kannalta olla.

Vierailija
2/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oon iso tyttö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäävät merkittävästi mm. sydäninfarktiriskiä ja raskauden keskenmenoriskiä! Kannattaa oikeasti huolehtia hampaistaan.

Vierailija
4/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toinen homma on, ettei mulla ole varaa. Hyvä, että saan lapsille ruuat pöytään ja alskut maksettua. Hammashoito on järkyttävän kallista.

Vierailija
5/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hampaat ihan sökönä eikä hoideta kun lapsi pelkää hammaslääkäriä eikä avaa siellä suutaan.

Jospa tämä juttu herättäisi perheen aikuiset.

Kyseinen lapsi on pienen ikänsä vetänyt päivittäin karkkeja ja limsaa.

Vierailija
6/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mitä hammaslääkäripelko on, miksi ihmeessä tyttöä ei vaikka mukutettu jos pelkäsi niin paljon?

Multa on vedetty viisaudenhammas väkisin ja olin silloin aikuinen. Lääkärin mielestä se oli minun parhaakseni. Pakko myöntää että en luota enää lääkäreihin, en saanut mahdollisuutta keskustella vaihtoehdoista, esim. mennä yksityiselle.

Vierailija
7/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä tämä kuuluu kyllä niihin asioihin, joita lapset eivät ITSE päätä. Lapsen turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista PÄÄTTÄÄ AIKUISET eli vanhemmat.

En ymmärrä kuinka tällainen on voitu sallia. Aina ei voi vain myötäillä sitä kullannuppua. Kyllä meillä esim. lapsen kynnet leikataan, jos ei hyvällä, niin sit pahalla. Hetken se huuto kestää, ja sitten leikit jatkuu.

Vierailija
8/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa vaan niitten pilttienne pyörittää koko perheen elämää miten sattuu, tässähän oikein mukava lopputulos.

Mä en tajua näitä " lapsi päättää"- perheitä jo ihan sen perusteella, että kuten tässä tapauksessa, lapsi ei voi mitenkään osata arvioida valintoihinsa liittyviä riskejä. Tulee mieleen lasten serkun äiti, joka lentokoneessa kysyi 4-vuotiaalta, haluaisiko tämä nenäsuihketta? ( ei edes kertonut että se pitäisi röörit auki, jotta ´korvat eivät kipeytyisi ). Miten ihmeessä 4-vuotias voisi edes tehdä tuollaisen päätöksen omalla elämänkokemuksellaan?

Vierailija
9/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vuotiaat käyvät kyllä usein jo yksin hammaslääkärissä eikä vanhempien kanssa.

Hammaslääkäri on ehkä itse esitellyt vaihtoehtoja, ei ole nähnyt hampaan poistoa välttämättömänä.

Vierailija
10/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran nukutushoidon hampaille.

muistaakseni yksi lapsista on nukutettu(siis meidän perheestä)

Mä olen opettanut lapsille että elämässä tulee eteen sellasia vähemmän mukavia asioita jotka täytyy vain "kestää"

Yksi on tämä hammaslääkärintoimenpiteet.

Joskus se voi vähän nipistää mutta ei se niin kauheeta ole.

T:viiden äiti

Vierailija
11/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toinen homma on, ettei mulla ole varaa. Hyvä, että saan lapsille ruuat pöytään ja alskut maksettua. Hammashoito on järkyttävän kallista.

siksi sun pitää tehdä sitä ennaltaehkäisevää työtä ettei tule niitä suuria ja kalliita hammasremontteja. On kai sulla hammasharjaan varaa?

Vierailija
12/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi sun pitää tehdä sitä ennaltaehkäisevää työtä ettei tule niitä suuria ja kalliita hammasremontteja. On kai sulla hammasharjaan varaa?

eli hampaista ei enää saa ehjiä harjaamallakaan vaan vanhat paikat hajoilevat pikkuhiljaa jne.

Vierailija
13/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo koulu tarkastukset hoidetaan yksin useissa kouluissa, mutta kyllä ne hoidot on aikuisten vastuulla. Eli jos paikataan tjms, niin kyllä se pitää lähteä aikuisesta joka sen lapsen sinne vie. Minä en ainakaan luottais oman 9v:n hammaslääkäri menemisiin.

Meillä muuten juuri poistettiin maitsikka joka oli pahasti tulehtunut, eikä siinä kyllä lapselle annettu vaihtoehtoja. Ainut vaihtoehto taisi olla, että jos annat ottaa nätisti sen etkä pure lääkäriä niin saat lelun, ja jos et anna ottaa nätisti et saamitään. Tarpeeksi puudutetta, eikä pojan mielestä tuntunu missään.

Ja juu meillä kyllä pestän hampaat aamuin illoin.

Vierailija
14/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Suomessa on varsin tavallista että koululaiset käy yksin hammashoitolassa koulupäivän aikana (jos koulu samassa taajamassa).

Meidän kunnassa hammashoitolalla on jopa oma sivupiste koulukeskuksen yhteydessä ja koululaiset käy siinä.

Vierailija
15/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja espoossa asutaan,15v käy kyllä yksin omat oikojakäynnit,mutta 12v ei. Kyllä se on vanhemmista kiinni.

Vierailija
16/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulusta dään vain tarkistuksissa ryhmänä, ja muut asiat paikkaukset ym. hoidetaan vähempien vastuulla.

Ja jos muksu on särkypotilas, niin päivystykseen kyllä pääsee, arkena ja lauantaina matkaa silloin on 15-30 km riippuen missä tuo päivystys on. Ja sunnuntaisin se on sitten Helsingissä.

Vierailija
17/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kotihoito on halpaa ja siten säästää kalliissa hammasääkrikuluissa!! Kerran päivässä hammasvälit puhdistetaan langalla ennen harjausta ja kahdesti tai kolmesti harjaus 2-3min fluorihammastahnalla (aikuisille 14500ppm fluoria ja lapsille, jotka osaavat sylkeä tahnan 1000ppm yli 6v voi jo valvotusti käyttää aikuisten hammastahnaa )

Vierailija
18/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella kävimme noin 4 lapsen ryhmissä tai pareittain hammastarkastuksissa. Koulusta lähdettiin aina yhtä matkaa kulkemaan. Itse jouduin oikomishoitoihin ja ihan itsekseni sinne aina koulusta menin ja käynnit huolehdin. Mutta ei siinä paljon lapsen mielipiteitä kyselty.. ne hoidot ja rautaviritykset tehtiin, mitkä katsottiin tarpeellisiksi. Ja kaikki löydetyt reiät paikattiin.

Sisareltani jouduttiin poistamaan ihan terveitä hampaita, kun eivät kerraan siististi olisi suuhun mahtuneet. Mitenkäs se nyt sitten perustellaan, että oikomistarkoituksissa poistetaan terveitä hampaita sen kummemmin kyselemättä, ja mätänevä tulehtunut hammas jätetään suuhun, kun lapsi ei halua sitä poistettavan.... Kummallista.

Vierailija
19/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitaa tuollaiset tapaukset, joilla hampaat ihan sökönä ja pelkäävät hirveästi. Ihmettelen, kuinka voidaan päästää homma noin pitkälle...

Vierailija
20/22 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös tuo alle 18 -vuotiaiden lasten kunnallinen hammashoito ole ihan ilmaista. Kyllä silloin pitää saada hammashuolto niin hyvään kuosiin, että aikuisena riittää ne 2 vuoden välein suositellut tarkastuskäynnit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi