Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Profile picture for user SK

SK

Seurattavat (1) Seuraajat (1)

Seuratut keskustelut

Seuratut keskustelut tulevat tähän näkyviin.

Kommentit

32/189 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko opettajilla tulosvastuuta? Vaikuttaako oppimistulokset palkkaan?

Sepä se olisikin reilua! Opettaja, joka opettaa keskiluokkaisella alueella motivoituneita kantasuomalaisia oppilaat, jotka oppivat lähes itsekseen, saisi tulospalkkiota hyvistä oppimistuloksista? Ja opettaja joka opettaisi Kontulassa luokkaa, josta 70% ei puhu edes suomea, eikä yllä kuin nippanappa välttävän tuloksiin kaikesta opettamisesta huolimatta? Mitäpä luulet, kumpaan paikkaan olisi tunkua, jos oppimistulokset vaikuttaisivat palkkaan? Ai niin, olen opettanut molempien kaltaisissa paikoissa ja sitä palkanlisää pitäisi saada ja reilusti tuohon jälkimmäiseen paikkaan.

Ei opettaja varmaankaan mitään tulospalkkiota saa, jos hänen henkilökohtaisella opetuspanoksellaan ei katsota olevan juurikaan vaikutusta oppimistuloksiin. Ei esimerkiksi kokiksen markkinointifirmalle varmaankaan makseta mitään lisiä, jos limun myynti pysyy entisellään kampanjan jälkeenkin. Eikä toimari varmaankaan saa niitä muhkeimpia bonuksia, jos firman osakekurssi ei hievahdakaan.

Opettajien tulosvastuullisuus ja oppimistulosten huomioon ottaminen palkassa eivät ole mitenkään lähtökohtaisesti hyviä alueita suosivia tai huonoja alueita syrjiviä, vähän kuin jo ennestään suositun tuotteen markkinointi ei varmaankaan ole sen helpompaa kuin vähemmän suositunkaan.

1/1 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan olisi kätevää. Samalla voisi myös laittaa eri aikavyöhykkeille omat viisarit. Kelloon voisi myös laittaa kuukausi- ja vuosiviisarit, jolloin se toimisi myös kalenterina.

9/11 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii, ja seuraava sisarus voi olla Fanny.

17/19 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä tämä SK? Se on kaiketi jossain laitoksessa?

Asun Itä-Helsingissä.

3/4 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin takaa sitä, että tällaisia lausahduksia käytetään huumorin lisäksi lähinnä tilannekohtaiseen moralisointiin ja rationalisointiin, jonka ei välttämättä ole tarkoituskaan kestää mitään syvällisempää tarkastelua.

Esimerkiksi henkilö voi hyvinkin yhdessä yhteydessä tokaista, että "yrittänyttä ei laiteta" ja toisessa "parempi katsoa kuin katua". Olet oikeassa, että tämä on tavallaan tekopyhää, mutta se on sitä hyvin arkisella tavalla, koska ei varmaankaan useinkaan tosissaan oleteta, että näihin lausahduksiin vetoava mitenkään perinpohjaisesti sitoutuisi niiden periaatteeseen.

Aktiivisuus

Ei tapahtumia.