Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Profile picture for user SK

SK

Seurattavat (1) Seuraajat (1)

Seuratut keskustelut

Seuratut keskustelut tulevat tähän näkyviin.

Kommentit

28/31 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei syytä. Joku on keksinyt, että hauska pränkki ja kuvataas tämä. Muut sitten vain apinoivat perässä.

Tiktok tulee kieltää lainsäädännön tasolla.

Haluatko hieman avata tuota järjenjuoksuasi TikTokin kieltämisen suhteen? Millä perusteella se tulisi mielestäsi kieltää?

118/189 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulospalkkauksesta sen verran, että perusopetuksen tavoitteeksi on määritelty mm. seuraavaa:

"Valtioneuvoston asetuksen 2 :ssä korostetaan koulun kasvatus- ja opetustehtävää. Keskeisenä tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuulliseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Opetuksen ja kasvatuksen tulee myös tukea kasvua tasapainoisiksi ja terveen itsetunnon omaaviksi ihmisiksi. Asetuksen mukaan opetus edistää kulttuurien sekä aatteellisten, maailmankatsomuksellisten ja uskonnollisten, kuten kristillisten, perinteiden sekä länsimaisen humanismin perinteen tuntemista ja ymmärtämistä. Elämän, toisten ihmisten ja luonnon kunnioittamisen rinnalla korostetaan ihmisarvon loukkaamattomuutta, ihmisoikeuksien kunnioittamista ja suomalaisen yhteiskunnan demokraattisia arvoja, kuten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Sivistykseen nähdään kuuluvaksi myös yhteistyö ja vastuullisuus, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, kasvu hyviin tapoihin se

Siten kuin niitä muutenkin mitataan, eli todennäköisesti todistusarvosanoilla tai jatkokoulutusmenestyksellä. Tämä menee hieman aiheen ulkopuolelle, mutta koulujen täytyy jo nykyisellään tehdä nämä asiat mitattavaksi jollakin tapaa, koska eihän heillä muuten voi olla mitään käsitystä siitä, kuinka heidän toimensa vaikuttavat tai ovat vaikuttamatta noihin tavoitteisiin.

110/189 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jonain päivänä ymmärrät myymisen ja brändinrskennuksen eron. 

Haluatko tarkentaa, mitä mahdat tarkoittaa?

96/189 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla opettaja?

En ole.

Tulospohjainen palkitseminen ei kuitenkaan ole pelkästään opetukseen mahdollisesti sovellettava käsite, vaan sitä käytetään muuallakin, kuten esimerkiksi mainitsemillani aloilla. Käsitteen ymmärtäminen siis tuskin vaatii mitään erityistä opettajantaitoa, eikä sen soveltaminen koulutukseen myöskään ole varsinaisesti opettajan pätevyyteen liittyvä asia. 

Olen eri. Opetuskontekstiin se tulosvastuu ei oikein sovi. Jos on luokallinen 9 keskiarvon oppilaita ja luokallinen 5 keskiarvon oppilaita, niin mitäpä epäilet kumpia oppilaita opettamalla saisit paremmat oppimistulokset aikaan? Se tyhmä kun harvemmin viisaaksi muuttuu, vaikka mitä tekisit. Älykkö taas oppii ilman opettajaakin.

Jos esimerkiksi mainostoimisto saa valita, tekeekö mainoskampanjan Coca-Colalle vai Dr. Pepperille, myydään todennäköisesti mainostoimiston toimista riippumatta Coca-Colaa yhä enemmän kuin Dr. Pepperiä. Jos oletetaan, että se, että Coca-Colaa myydään enemmän kuin Dr. Pepperiä, ei riipu mainostoimiston toimista, ei mainostoimistolle kannata maksaa tästä mitään ekstraa. Tätä ekstraa ei oikein edes voida kutsua tulospalkkioksi, koska palkkion saanti ei riipu siitä, mitä mainostoimisto tosiasiassa tekee. Samoin Dr. Pepperin ei kannata evätä mainostoimistolta kannustimia sen vuoksi, että vaadittaisiin ihme, jotta sitä alettaisiin myydä yhtä paljon tai enemmän kuin Coca-Colaa.

Mainostoimistoa palkatessaan sekä Coca-Cola että Dr. Pepper ovat kiinnostuneita oman lähtökohtaisen myyntinsä parantamisesta. Coca-Cola voi maksaa mainostoimistolle ekstraa siitä, jos heidän mainoskampanjansa nostaa Coca-Colan myyntiä siitä, mitä se ilman kampanjaa on tai olisi. Samoin Dr. Pepper voi maksaa mainostoimistolle siitä, jos heidän myyntinsä kohenee mainoskampanjan myötä. Ei ole mitenkään selvää, kumman leipiin mainostoimiston kannattaa lähteä, vaan se riippuu heidän erikoistumisestaan, ideoistaan ja muusta vastaavasta. Tulosvastuullisuus sinänsä ei siis mitenkään suosi Coca-Colaa nykyisenä markkinajohtajana, tai syrji Dr. Pepperiä altavastaajana. 

Samaa periaatetta voidaan soveltaa muuallakin, kuten esimerkiksi juuri kouluissa. Se, että oppilaat ovat lähtötasoltaan erilaisia, ei mitenkään estä soveltamasta tätä periaatetta samasta syystä kuin sekään, että Coca-Colan ja Dr. Pepperin myynti on lähtötasoltaan erisuuruista. 

76/189 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla opettaja?

En ole.

Tulospohjainen palkitseminen ei kuitenkaan ole pelkästään opetukseen mahdollisesti sovellettava käsite, vaan sitä käytetään muuallakin, kuten esimerkiksi mainitsemillani aloilla. Käsitteen ymmärtäminen siis tuskin vaatii mitään erityistä opettajantaitoa, eikä sen soveltaminen koulutukseen myöskään ole varsinaisesti opettajan pätevyyteen liittyvä asia. 

Aktiivisuus

Ei tapahtumia.