SK
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vihaa mitään, koska viha on hyödytön ja huono tunne ja se vaikuttaa vain vihaajaan. Miksi kenenkään pitäisi myrkyttää sieluaan asioilla, joille ei voi tehdä mitään.
Minkä takia ihmiset ovat mielestäsi taipuvaisia vihaamaan, jos vihalla ei saavuteta mitään? Eikö vihan yleisyys pikemminkin viesti siitä, että se on melko hyödyllistä ainakin jossain konteksteissa?
Oon eri, mutta vihanpito ei johda mihinkään hyvään. Viha on tunne siinä missä muutkin tunteet, mutta silti sitä tunnetta kannattaa hälventää. Mä tiedän joitakin ihmisiä joilta on mennyt terveys vihanpidon takia.
Jos vihanpidosta on vain haittaa, esim. terveydelle, eikä siitä seuraa mitään hyvää, niin eikö vähemmän vihanpitoon taipuvaisten ihmisten olisi pitänyt menestyä vihaisempia paremmin? Tämä olisi muuttanut ihmiskuntaa vähemmän vihaiseen suuntaan, ja johtanut vihaan taipuvaisten ihmisten harvinaistumiseen. Tosiasia kuitenkin vaikuttaisi olevan, että vihaan taipuvaisia ihmisiä on paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
En vihaa mitään, koska viha on hyödytön ja huono tunne ja se vaikuttaa vain vihaajaan. Miksi kenenkään pitäisi myrkyttää sieluaan asioilla, joille ei voi tehdä mitään.
Minkä takia ihmiset ovat mielestäsi taipuvaisia vihaamaan, jos vihalla ei saavuteta mitään? Eikö vihan yleisyys pikemminkin viesti siitä, että se on melko hyödyllistä ainakin jossain konteksteissa?
No, kai vahvasti poikkeava ääntämys voi joskus aiheuttaa vaikeuksia ymmärryksessä, mutta ei se varmaan yleensä kovinkaan vakava asia ole. Poikkeavasti ääntämällä myös leimautunee ulkomaalaistaustaiseksi, mutta sekään ei ehkä ole välttämättä mitenkään kauhean haitallista.
En myöskään näe tuohon tankero- tai rallienglantijuttuun liittyvän mitään syvää häpeää, vaan se on vain helposti huomattava seikka, joka tulee esiin julkisissa tilanteissa. Lienee helppo huomata suomalaisten puhuvan omalla tyylillään, ja tämän tyylin meriiteistä voi keskustella, mutta tämä ei ehkä tarkoita sitä, että kyseessä olisi mikään erityisen keskeinen tai vakava asia.
Ennen kausaalisten syiden miettimistä ilmiölle kannattanee ottaa huomioon tämä tilastotieteellinen seikka: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Regression_toward_the_mean
1. Minä en välttämättä ole Herra, sinun Jumalasi.
2. Älä poissulje muiden jumalien palvomisen mahdollisuutta ennakkoluuloisesti.
3. Älä välttämättä pidä velvollisuusetiikkaa muita etiikan suuntauksia parempana.
4. Älä välttämättä suhtaudu dogmaattisesti joidenkin pyhinä pitämiin teksteihin.
5. Älä ole perusteettomasti skeptinen.
6. Älä ole perusteettomasti nihilistinen.
7. Tasapuolisuuden nimissä on sanottava, että älä ole perusteettomasti kriittinenkään.
8. Toimi hyvin.
9. Keksi itse, miten kohtaa 8. käytännössä toteutetaan.
10. Pidä erillään eettiset ja maailmankuvalliset ristiriidat.