SK
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1/3 on oikein.
Jos katsotaan 50/50 -oletuksen mukaisesti kaikkia kaksilapsisia perheitä niin
1/4 sellaisia joissa 2 tyttöä
1/2 sellaisia joissa tyttö ja poika
1/4 sellaisia joissa kaksi poikaa.
Toinen oletus sulkee 2 tytön perheet pois, joten P(kaksi poikaa) = 1/4 / (1/2 + 1/4) = 1/3
Tehtävänannossa annettu tyttöjen ja poikien yhtä suuri syntymistodennäköisyys ei vielä tarkalleen ottaen riitä tuon oletuksen tekemiseen. Jotta tuollainen oletus voitaisiin tehdä, pitäisi tehtävänannossa varmaankin sanoa, että perheen toisen lapsen sukupuoli on riippumaton perheen ensimmäisen lapsen sukupuolesta, tai vastaavaa.
Voidaan esimerkiksi kuvitella tilanne, jossa on yhtä suuri määrä "tyttöperheitä", eli perheitä jotka synnyttävät tyttöjä, ja "poikaperheitä", eli perheitä, jotka synnyttävät poikia. Jos molemmat perhetyypit saavat yhtä usein lapsia, niin jokainen uusi syntynyt lapsi on yhtä suurella todennäköisyydellä joko tyttö tai poika, mutta pojat syntyvät aina poikaperheisiin, ja tytöt aina tyttöperheisiin.
Ihan totta tämä, mutta tämän päättelytehtävän kohdalla voinee tulkita että ainakin tarkoitus on se että 50/50 -oletus pätee jokaisen lapsen kohdalla, perheen aiemmasta lapsesta riippumatta.
Ehkä, mutta jos siis tuollainen tehtävä on jossain esitetty, niin on ehkä hieman kyseenalaista, mitä vastausta siihen voidaan pitää välttämättä vääränä ja mitä oikeana, jos vastauksen saaminen riippuu tehtävänannon ulkopuolisista oletuksista.
Vierailija kirjoitti:
1/3 on oikein.
Jos katsotaan 50/50 -oletuksen mukaisesti kaikkia kaksilapsisia perheitä niin
1/4 sellaisia joissa 2 tyttöä
1/2 sellaisia joissa tyttö ja poika
1/4 sellaisia joissa kaksi poikaa.
Toinen oletus sulkee 2 tytön perheet pois, joten P(kaksi poikaa) = 1/4 / (1/2 + 1/4) = 1/3
Tehtävänannossa annettu tyttöjen ja poikien yhtä suuri syntymistodennäköisyys ei vielä tarkalleen ottaen riitä tuon oletuksen tekemiseen. Jotta tuollainen oletus voitaisiin tehdä, pitäisi tehtävänannossa varmaankin sanoa, että perheen toisen lapsen sukupuoli on riippumaton perheen ensimmäisen lapsen sukupuolesta, tai vastaavaa.
Voidaan esimerkiksi kuvitella tilanne, jossa on yhtä suuri määrä "tyttöperheitä", eli perheitä jotka synnyttävät tyttöjä, ja "poikaperheitä", eli perheitä, jotka synnyttävät poikia. Jos molemmat perhetyypit saavat yhtä usein lapsia, niin jokainen uusi syntynyt lapsi on yhtä suurella todennäköisyydellä joko tyttö tai poika, mutta pojat syntyvät aina poikaperheisiin, ja tytöt aina tyttöperheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Näytän Jabba Huttilta tai vähintään serkulta
Mites serkkupojalla siellä Tatooinella hurisee? Vieläkö sitä hiekkamatoa närästää? Tulkaa toki joskus tänne Helsinkinkiin, ei täällä niin turvatonta ole kuin mitä lehdissä kirjoitellaan.
Syytä en tiedä, mutta sen mahdolliset vaikutukset ovat mielestäni hieman huolestuttavia. Ainakaan suomen kielellä kirjoitettua laadukasta ja selitysvoimaista tietoa on saatavilla huomattavasti englanninkielistä tietoa heikommin (määrällisesti vähemmän tai huonommin organisoidusti ja vaikeammin haettavasti).
Eikä kyse ole edes mistään erityistieteellisestä, ammatillisestä tai muuten hyvin erikoistuneesta tiedosta, vaan esimerkiksi itse tänne kirjoitellessani usein haluaisin linkittää esimerkiksi viestini aihetta käsitteleviä Wikipedia-artikkeleita. Päädyn usein linkittämään englanniksi kirjoitetun artikkelin, koska suomalaista vastinetta ei joko ole ollenkaan, tai se on englanninkieliseen artikkeliin verrattuna hyvin suppea, tai muuten puutteellinen. Ehkä Suomessa ei vain tykätä Wikipedia-formaatista, mutta on kyllä hieman epäselvää, mikä se vaihtoehtoinen esittämisalusta sitten on.
Ehkä tilanne on parempi suurempien kielien, kuten vaikka ranskan tai mandariinikiinan, kohdalla, mutta ainakin suomen kielen kohdalla saatavilla olevan materiaalin niukkuus hieman hirvittää.