SK
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boikotoin, koska uutisoitu niin vakavia rikkomuksia.
Boikotoitkomyös Rion olympialaisia? Siellä taisi kuolla suhteessa yhtäpaljon työntekijöitä ja köyhät ajettiin kodeistaan+kodit hävitettiin maan tasalle? Entä Pekingin olympialaisia(mites ne Kiinan ihmisooikeudet?) Vai oliko esim Brasilian ihmisoikeus rikkomukset "parempia" kuin Qatarin ihmisoikeus rikkomukset?
Tietääkseni Brasilian rötökset eivät ole samalla tavalla ideologisesti värittyneitä ja valtiotasolta ohjattuja, kuten esimerkiksi Qatarin homoja ja naisia syrjivä politiikka, tai ulkomaalaisten järjestelmällinen hyväksikäyttö ja kansalaisuuden tiukka kontrolli.
Pekingin olympialaisten aikaan, eli ajalla ennen Xi Jinpingiä, Kiinan ihmisoikeus- ja demokratiatilanteen muistaakseni odotettiin liikkuvan parempaan suuntaan. Vaikka Kiina ei tuolloinkaan ollut mikään liberalismin ja pluralismin luvattu maa, niin ainakin tulevaisuudennäkymät olivat paremmat kuin nykyään koronan, Hong Kongin ja Xinjiangin keissien jälkeen.
Tulin jossain vaiheessa muistelleeksi lämmöllä vainoharhaisuudessaan ja häiriintyneisyydessään mieleeni jäänyttä poliisihullua (tai ehkä tarkemmin poliisin korruptio -hullua). Näin kuitenkin yhden juuri hänen modus operandinsa mukaisen aloituksen palstalla muutamia viikkoja sitten, ja ehkä sen tyylistä sisältöä ei ole kovin kiva toivoa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Juu
Nunnaleikit onnistuu
Livertelisitkö heti tuimalle inkvisiittorille riettaimmatkin syntisi, vai yrittäisitkö sinnitellä, vaikka käyttöön otettaisiin kutitus, vaha ja nipistimet?
Henkilökohtaisesti en katso, mutta se ei liity kisojen järjestelyyn, vaan siihen, etten yleensäkään seuraa jalkapalloa.
En tiedä katsoisinko, jos olisin kiinnostunut jalkapallosta, enkä osaa sanoa, että pitäisikö jalkapallofanien yleensä seurata vai olla seuraamatta kisaa. Toisaalta ymmärrän, että Qataria halutaan rangaista heidän kyseenalaisista järjestelyistään, heidän yhteiskuntansa tilasta ja heidän johtajien töppäilyistään. Mutta en ole ihan vakuuttunut siitä, että eristäminen on myöskään välttämättä paras tapa saada aikaan tai ylläpitää oikeudenmukaisempaa maailmaa.
Tietty Qatarin (ja Brasilian ja Kiinan) tilanteen eettisyyttä voi puolustaa esimerkiksi moraalirelativistiselta kannalta, mutta tällaiset puolustelut eivät ehkä liity siihen ajatukseen, että ollakseen johdonmukainen, täytyisi jonkun boikotoida Qatarin olympialaisten lisäksi myös Brasilian ja Kiinan olympialaisia.