SK
Seuratut keskustelut
Kommentit
Tässä kryptolompakkoni palkanmaksua varten.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka ei arvosta suomenkieltä. Hänen ainoa vieras kielensä, jonka hän hallitsee, on englanti, joka ei sekään välttämättä ole monipuolinen, mutta hän pitää silti itseään kansainvälisenä ja halveksii ihmisiä, jotka haluaisivat Suomessa palvelua suomenkielellä. Tälle juntille sopii se, että luovumme suomenkielestä. Englanti on hänelle maailman ainoa arvokas ja säästämisen arvoinen kieli ja muut kielet esim. eestistä ja latviasta kiinaan, arabiaan ja saksaan tai italiaan tai vaikkapa xuluun asti, ovat vain junttien arvottomia muinaisjäänteitä, joita vain tyhmät puhuvat.
Herättääkö tällainen suomen kielen arvostamattomuus sinussa vain kielteisen tunnereaktion, vai onko sinulla jotakin perusteluja sille, miksi järkevän tai sivistyneen ihmisen tulisi välttämättä kannattaa esim. kansallismielistä kielipolitiikkaa?
Jahka XL:ksi muuttunut XXL lopettaisi toimintansa jossakin kohteessa, olisi liikekiinteistö taas ex-XL.
Kuten aiemmin ketjussa on vihjattu, niin kyse on ehkä halusta pitää oikeusjärjestelmä tietyssä mielessä hämäränä ja epämääräisenä. Eli ei haluta sen tarkemmin määritellä, miten tuomioprosessi toimii, vaan mahdollistetaan tilannekohtaisen ja subjektiivisen harkinnan käyttö.
Tarkoitan kansallismielisellä kielipolitiikalla sitä, että jonkin kielen käyttöä edistetään tai vastustetaan siksi, että tämän ajatellaan tukevan kansallista identiteettiä. Tämä on yleinen peruste suomen kielen käytön vaatimiselle vaikka kouluissa tai virastoissa. Samalla se on myös yleinen peruste valtakielien, kuten erityisesti englannin, käytön vastustamiselle.