Reipas ja tunnollinen lammas
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
Siis kuten monessa aiemmassa viestissä on todettu hieman eri sanoin, tämä nykyinen pitkään raihnaisena eläminen on nykyajan juttu. En itse kannata ollenkaan, joten teen hoitotahdon, ettei minua hoideta lääketieteellisesti muistisairauden toteamisen jälkeen. Plus vielä pari muuta ehtoa.
Ongelma tuossa on se, ettei hoitotahtoa välttämättä noudateta, mutta tällöin hoitovastuu on yhteiskunnan.
Itse hoidan vanhuksia työkseni ja sillä ei ole väliä onko sinulla lapsia vai ei, jos elät niin pitkään että ehdit mennä laitoskuntoon. Kenenkään aikuisen lapsen velvollisuus ei ole hommata sairaalasänkyä ja käännellä siinä vanhempaansa. Eikä ole osaamistakaan.
Mä selvittelin pari vuotta sitten tuota hoitotahtoa ja se on kuin onkin juridisesti sitova. Eli sitoo niin lääkäreitä kuin hoitajiakin. Lääkäriliiton mukaan ongelma on se, että hoitotahdot on yleensä tehty niin ympäripyöreästi, että niihin jää tulkinnanvaraa. Ja jos jää tulkinnanvaraa, lääkärin pitää toimia kuin mitään hoitotahtoa ei olisikaan. Mä kävin tätä asiaa läpi myös ihan juristin kanssa ja se juristikin ehdotti mulle sellaista ympäripyöreää hoitotahtoa. Ei sellaisella tee yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä ilman herkuttelua silloin tällöin, on aika kuivaa - en keksi parempaa sanaa. Kieltäytyminen niin hyvästä, maistuvasta ruuasta kuin muistakin asioista mistä nauttii sopii luostariin. Emme ole nunnia tai munkkeja. Joku nauttii suklaasta (tai hyvästä voileivästä), toinen hieronnasta tai kampaajalla käymisestä, kolmas musiikista tai kirjoista, joku jopa maratonin juoksemisesta!
Annetaan jokaisen elää ja nauttia tavallaan.
Juuri nyt minä nautin hiljaisuudesta, syreenin tuoksusta, suklaasta ja pähkinöistä.
Loistavasti sanoitettu. Ei päiviä lisää pitkään elämään, vaan elämää lisää päiviin.
Arvelen eläväni ehkä 15-20v enintään. Ei voi tietää. Sen tiedän että nautin! Joka päivä. Monesta eri jutusta, tarkemmin erittelemättä. Intiimit asiat on meidän kahdenkeskisiä.
Samaa mieltä. Mä olen ihan tyytyväinen, jos edes 5 vuotta ehtisin nauttia eläkepäivistäni. Jos 10 tai 15 vuotta, niin sekin olisi ihan kiva. Mutta paino sanalla "nauttia". Jos elämäni on jonain päivänä vieläkin pahempaa kipua ja kärsimystä kuin mitä se nyt vuosi vuodelta on yhä enemmän, niin mieluummin lähden tästä elämästä vatsa täynnä pekoniin käärittyjä herkkusieniä ja puoli pulloa punaviiniä vatsassani suyädninfarktiin tai muuhun vastaavaan kuin kärvistelen lähes satavuotiaaksi syömällä jotain suolatonta itusoppaa.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhemmat asuvat pienellä kylällä ja kaikki lapset ovat muuttaneet niin kauas, etteivät he ehdi vanhempia "hoitamaan"... ja kuka lapsi nykyään enää "hoitaa" vanhempiaan, ehkä olisi realistisempaa puhua satunnaisesta auttamisesta. Itse säästän sen verran, että tarvittaessa on varaa palkata kotiavustaja käymään silloin tällöin.
Vanha ketju ja olen saattanut vastata ketjuun jo aiemminkin. Mä en siis ole lapseton, mutta en nyt oletakaan, että mun lapseni hoitaisivat mua joskus aikanaan. En mä ole hoitanut isäänikään, vaikka mulla on sairaanhoitajan koulutus ja asun vielä isäni naapurissakin. Jos pystyisin tekemään sairaanhoitajan hommia, ei olisi tarvinnut jo lähes 30 vuotta sitten vaihtaa alaakaan. Isällä on onneksi rahaa ja voi ostaa yksityiseltä hoivapalveluyritykseltä kaiken sen avun, mitä kotona pärjäämiseensä tarvitsee. Jopa jotkut parturit tekevät nykyisin kotikäyntejä.
Mä uskon, että erilainen kotipalvelu ja muu kotiin tuotava palvelu tulee lisääntymään. Ts näitä yksityisiä palveluntarjoajia tulee lisää sitä mukaa, kun palveluiden kysyntä kasvaa. Se on sitten toki huonompi juttu, jos jossain vaiheessa "lanttu on pelkkää raastetta", mutta aika mahdotonta edes olettaa, että mun lapset, joiden alin eläkeikä tulee varmasti olemaan vähintään 70 vuotta, edes pystyisivät alkaa mulle omaishoitajiksi. Mä olen - siis jos edes elän niin vanhaksi - 94v, kun esikoiseni pääsee eläkkeelle ja 100v, kun kuopukseni pääsee eläkkeelle.Palveluntarjoajia tulee joo, mutta millaista palvelua ne tarjoavat? Tässä viime aikoina on paljon kuultu palveluista, esimerkiksi tuoliin kuristunut vanha nainen. Näitähän riittää eikä se paremmaksi siitä muutu, sitä on turha toivoa, koska rahavirta menee vain osakkeenomistajien suuntaan.
Parasta on se, kun valitsee itse sen päivän, jolloin poistuu maailmasta, ennen näitä palveluntarjoajien palveluja. Silloin voi valita kohtuullisen kärsimyksen tien, esimerkiksi minä henkilökohtaisesti en oikein diggaa tuota kuristumista. Haluan kuolemakseni jotain ihan muuta.
Nuo kuristumiset sun muut on kuitenkin tapahtunut kaiketi pääasiassa hoivakodeissa. Harva vanhus maksaa niissä hoitoaan kokonaan itse vaan hyvinvointialueet maksaa suurimman osan. Aika vähän on niitä vanhuksia, joiden tulot ovat verojen jälkeenkin vähintän 6000 €/kk. Mun isä asuu edelleen kotona ja koska kotiin tarjottavilla hoivapalveluilla on yhä enemmän kysyntää ja siski niitä yrityksiä tulee koko ajan lisää, niin silloin, kun vanhus maksaa kaiken itse, vanhus voi myös vaihtaa palveluntarjoajaa. Eli nk ääänestää jaloillaan (vaikkei kävelemään enää pystyisikään).
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun voileipäjärjestys: leipä, margariini, kinkku, juusto ja joskus harvoin päälimmäisenä kurkkusiivuja ripauksella suolaa. Lapsuudessa sääntönä oli vain yksi leivänpäällinen, jos laittoi leikkelettä (tankomakkarasta) ei saanut laittaa juustoa (tarjouksesta ostetusta edampallosta, viimeiset palaset jo kuivahtaneita) ja päinvastoin. Nyt laitan molempia ja reilulla kädellä ;)
Eipä tuolla järjestyksellä ole niin väliä, mahassa ne kaikki menee kuitenkin sekaisin, kai se on tottumiskysymys.
Hyvää Jussia töyhtökiurut ja koskikiharat, polskikaa varovasti!
Oot varmaan lihava! Syöttöpossukka.
Tuolla ruokavaliolla myös verisuonet tukossa.
Lisäsuola on myrkkyä, juustossa ja kinkussa ja leivässä on jo niissäkin liikaa suolaa. Mahtaa verenpaine olla kova ja aivoinfarkti odotettavissa.
Toisaalta kuka haluaa elää ikuisesti? Ehkä nuorena ajatteleekin, että ei halua koskaan kuolla, mutta kun ikää tulee lisää, - ainakin jotkut meistä - alkaa ajatella, että elämästä voisi nauttiakin eikä vaan kaikin tavoin koittaa pitkittää sitä. Mun äiti eli kuukautta vaille 97-vuotiaaksi ja jos isä elää jouluun asti, niin hänkin on sitten jo 97- vuotias. Ja kyllä, molemmat söivät niin kinkkua, juustoa kuin muitakin leikkeleitä. Ripauksen suolaa laittavat puuroonkin.
Ne, joilla on lapsenlapsia ja lapsenlapsenlapsia, he haluavat elää mahdollisimman pitkään nähdäkseen jälkeläistensä elämää ja yhteiskunnan muutoksia. Lapsenlapseni itki katkerasti, kun viikon loman jälkeen piti palata kotiin, kun " tulee niin ikävä. Ette saa koskaan kuolla!" Luvattiin.😊
No tuon tavallaan ymmärrän. Mä en ole edes omille lapsilleni luvannut elää ikuisesti. Omat isovanhempani kuolivat yhtä lukuunottamatta jo ennenkuin olin edes 10 v, yksi jo ennen syntymääni. Mulla ei ole lapsenlapsia, siskollani on. Mutta eipä mun siskoni lapsenlapsetkaan kovin usein isoisoisäänsä tapaa. Ei välttämättä edes kerran vuodessa, vaikka välimatkaakaan ei ole kuin about 8 km. En tiedä, kuinka tyytyväinen isä itsekään on enää omaan elämäänsä, kun pääasiassa yksin siellä kotonaan kökkii eikä pääse kävelemään enää edes viittä askelta. Mutta ainakin syö ihan mitä haluaa :D
Miksi ei olisi? Ainakin täällä pääkaupunkisudeulla tuntuu tulevan koko ajan lisää erilaisia hoivapalveluyrittäjiä ja muitakin yrittäjiä, jotka tarjoavat kotiin tuotavia palveluita. Mä en ole vielä edes eläkkeelläkään, mutta kun tarvitsin kylpyhuoneisiin uudet valaisimet, niin en mä alkanut nivelreumaatikkona lyhyenä ihmisenä millekään tikkaille kiipeämään vaan löysin nopeasti firman, joka tarjoaa erilaisia "handyman" -palveluita. Kävi laittamassa mulle valaisimet ja tämä firma tekee paljon muutakin. Maalaa vaikka seinät tai kuskaa rompetta Sortti-asemalle. Myös monet juristit jo tekee näitä edunvalvontajuttuja. Kaupat ja apteekit toimittavat kotiinkuljetuksella.
Se on varmasti totta, että hyvinvointialueet tulee säästösyistä vähentämään kaikkia palveluita, mutta kyllä yksityisiä riittää ja kun kysyntä kasvaa, tulee yksityisiä lisää.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/