Reipas ja tunnollinen lammas
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
"Toki on pitkä historia tuolla, mutta nyt näiden uudempienkin sukupolvien on helpompi vaurastua. Siis ihan tavistenkin, jotka omassa suvussaan aloittavat vaurastumisen alusta. "
Suomalaisen perinnön mediaani on 15.000 euroa ja keskimääräinen perinnön arvo noin 40.000 euroa.
Ensimmäisestä ei mene veroa lainkaan ja jälkimmäisestä rintaperijällä 1500 euroa (=3.75%).
En ihan heti näe että tavallisen suomalaisen vaurastuminen olisi eniten perintöverosta kiinni.
Mietipä asiaa pidemmällä aikavälillä. Jos nyt kehitysavustakin kuulemma on ollut ainakin jotain hyötyä 50:ssä vuodessa, niin voisiko Suomessakin 50:ssä vuodessa tapahtua jotain? Annan konkreettisen esimerkin. Kun mun äiti kuoli ja alettiin jakaa perintöä, niin sehän olisi voinut mennä monellakin tavalla. Ensin isän oma opikeus puoleen yhteisestä omaisuudesta ja sitten puolet jaettuna mun ja siskoni kesken. Jos mä olisin saanut perinnönjaossa vanhempieni omistaman sijoitusasunnon, mun olisi perintöveron maksaakseni pitänyt heittää siitä iäkkäät vuokralaiset ulos ja myydä se asunto. Jos perintöveroa ei olisi ollut, ne vuokralaiset olisivat voineet asua siinä edelleen. Ja aikanaan se asunto olisi sitten siirtynyt mun lapsilleni. Onneksi se omaisuus saatiin jaettua toisen ja isä pitikin sen asunnon itse. Kun isä aikanaan kuolee (ja siihen tuskin menee edes kauaa..tuskin vuottakaan), se asunto sitten tulee mulle. Jos perintöveroa ei silloin enää ole vaan ainoastaan luovutusvoittovero, en myy sitä asuntoa. Koska mulle on edullisempaa jatkaa sen vuokraamista kuin myydä se. Ja kyse ei siis ole mistään luxuskämpästä Kaivopuistossa vaan vantaalaisesta kerrostalokaksiosta. Ja kun mä aikanaan kuolen, mun lapseni voivat edelleen pitää sen asunnon ja jatkaa sen vuokraamista. Siitä vuokrasta kyllä menee pääomatuloverot, mutta eihän se vero 100% kuitenkaan ole. Saavat lisää tuloja, jotka voivat säästää ja sijoittaa johonkin seuraavaan. 50 vuoden päästä todennäköisesti kumpikin lapsistani on jo haudassa tai vähintään hoivakodissa, mutta se asunto olisi edelleen.
Vierailija kirjoitti:
"Olet täysin oikeassa tuossa, mutta tarkoitin vain sitä, että kun muutama kuukausi sitten puhuttiin uutisissa siitä, että perintövero "poistettaisiin" Suomessa, se oli vähä epäselvä, että oliko tarkoitus poistaa se oikeasti, kuten Ruotsissa on tehty."
Ei minusta siinä ollut mitään epäselvää. Se haluttiin poistaa.
Siinä oli epäselvää että tulisiko se perintö sitten myytäessä muun verotuksen piiriin vai ei.
Jos puhutaan luovutusvoittoverosta, niin nimenomaan silloin maksetaan se vero, jos perinnön myy. Suomessa tosin on nyt nostettu perintöveron alarajaa eli pienistä perinnöistä ei mitään perintöveroa edes tarvitse maksaa. Jos ainoa perittävä on talo jossain pikkupitäjässä ja talon arvo on 60 000 € ja perijöitä on kaksi, niin kumpikaan ei joudu maksamaan siitä talosta perintöveroa. Vasta, jos sen talon arvo on enemmän, niin 30 000 euroa ylittävästä summasta joutuu maksamaan perintöveron.
Vierailija kirjoitti:
"Ruotsissa et maksa kruunuakaan veroa, jos perit vaikka maata, metsää tai kiinteistöjä. Vasta sitten, jos myyt ne, maksat luovutusvoittoveron."
Joka sekin jakaa ihmisiä eri "kastiin" hyvin sattumanvaraisesti. Eli jos satut perimään vaikka kiinteistöjä jotka haluat ja pystyt pitämään, saat ne verotta. Jos taas ne eivät sinun käyttöösi ja omistukseesi sovi, maksat sitten enemmän veroa. Käytännössä tämä siis antaa ne sukukartanut rikkaille verotta mutta tavis joka perii vanhempiensa talon 500 km päästä joutuu sen joka tapauksessa myymään koska ei tee sillä mitään ja maksaa sitten verot.
"Tästä syystä ruotsalaiset sukupolvesta toiseen ovat vaurastuneet, koska ne maat, metsät ja kiinteistöt siirtyvät sukupolvelta toiselle"
Perintöverottomuus on Ruotsissakin aika uusi juttu joten kyllä se ruotsalainen varallisuus on kertynyt vuosisatojen aikana silloin kun Suomessa asuttiin vielä suurelta osin savupirteissä. Se siis johtuu taloushistoriasta, ei perintöverosta.
Toki on pitkä historia tuolla, mutta nyt näiden uudempienkin sukupolvien on helpompi vaurastua. Siis ihan tavistenkin, jotka omassa suvussaan aloittavat vaurastumisen alusta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialueen kotihoito on maksullista.
Lähes kaikki hoito on maksullista. Hyvinvointialueen kotihoito perustuu vielä asiakkaan tuloihin eli suurituloisempi maksaa enemmän kuin pienituloisempi. Kun mun äidin muistisairaus paheni ja hyvinvointialueen palvelutarpeenohjaaja ehdotti hyvinvointialueen kotihoitoa, niin mä olin etukäteen jo tehnyt laskelman, kuinka paljon kalliimmaksi se tulisi kuin ostaa tarvittavat palvelut yksityiseltä. Lisäksi hyvinvointialue veloittaa käyntien määrästä - siis vaikka käynti kestäisi vain 5 minuuttia - ja yksityinen taas käytetystä ajasta. Äitini saattohoidon aikaista kolmea viikkoa lukuunottamatta mun vanhemmillani kävi yksityinen, koska se tuli heille halvemmaksi. Ja kun oli tunnin käynnistä sovittu, niin se hoitaja sitten kans oli siellä tunnin eikä pää kolmantena jalkana heti juossut seuraavan asiakkaan luokse.
Joku kertoi Piinalle, että sitä oli juhlittu eilen ja oli niin mielissään, että päätti olla kukkumatta sulle aamuyöllä.
Eilen oli tuosta käkien kukkumisesta muutenkin ketjussa juttua. Mulle mummu aikoinaan kertoi, että kun kuulet käen kukkuvan, niin siitä voit laskea, montako vuotta sulla on vielä elinaikaa. Yksi kukkuu on yksi vuosi. Muistan vieläkin yhden kesän, kun menin taas koulujen päätyttyä maalle mummolaan. Mummu kertoi, että käki oli kukkunut vain kaksi kertaa. Kaksi vuotta myöhemmin vietettiin mummun hautajaisia. Täällä Vantaalla ei pahemmin käet kuku, joten omia elinvuosiani en voi sen perusteella tietää :D
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/