Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Profile picture for user Reipas ja tunnollinen lammas

Reipas ja tunnollinen lammas

Seurattavat (1) Seuraajat (1)

Seuratut keskustelut

Seuratut keskustelut tulevat tähän näkyviin.

Kommentit

5/223 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennään lakien ja testamentin mukaan. He olisivat tehneet keskinäisen testamentin, jos isäsi olisi näin halunnut. 

Juuri näin. 

3/223 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse.  Ja vaikka jättäisittekin kuolinpesän jakamatta,  perintövero pitää silti maksaa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Entisellä työpaikallani ymmärrettiin jo vuosia sitten, että tekoäly tulee vaikuttamaan merkittävästi työvoiman tarpeeseen. Firma palkkasi silloin 25v kundin, joka oli jo perehtynyt varsin hyvin tekoälyyn. Tuli sitten aika alkaa meidän muidenkin perehtyä asiaan ja mä ilmoitin, että koska aion jäädä eläkkeelle heti, kun alin eläkeikä tulee täyteen, mun on turha alkaa enää perehtyä tekoälyyn. Sovittiin, että mä alankin siirtää sitä nk hiljaista tietoa nuoremmille ja samalla omia työtehtäviäni heille. Tämä mahdollisti sen,  että pystyin ensin lyhentämään työaikaani 3:een päivään viikossa ja sitten 11 kk ennen alinta eläkeikää jäämään töistä pois kokonaan 

Mä ymmärrän hyvin niitä, joiden eläkekertymä on pieni. Haluavat jatkaa töissä ylimpään eläkeikään asti ja joillain senkin jälkeen eläke on pieni, jolloin ihan vaan taloudellisista syistä haluavat edelleen tehdä töitä. Nyt, kun eläkeikää ollaan koko ajan vain nostettu,niin monella nyt vaan ei ole yksinkertaisesti varaa heittäytyä oloneuvokseksi ennenkuin alkaa saamaan eläkettä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Ja aloittajan kysymykseen... meillä ei - vielä - ole ollut tuollaista tilannetta. Muistisairas äitini sai olla loppuun asti kotona, vaikka ei mikään helppo homma ollutkaan. Isä taas on siinä kunnossa, että vielä pärjää kotna kun siellä on tarvittavat apuvälineet ja nyt lisättiin sitten vielä yksityisen hoivapalveluyrityksen käyntejä. Hyvinvointilueelta isällä ei ole muita palveluita kuin turvaranneke.  Jos isä joutuisi vielä laitoshoitoon - toivottavasti ei - niin hänellä on kyllä säästössä niin paljon rahaa, että niillä maksettaisiin asunnon vastikkeet. Lämmitys sisältyy vastikkeeseen ja sähköjähän ei sitten asunnossa tarvittaisikaan, kun ei siellä kukaan enää asuisi. Eli asuntoa ei tarvitsisi myydä. Meillä myös siskoni kanssa jo sovittu, että aikanaan ensin mennään me kaksi katsomaan, mitä isän asunnosta haluttaisiin itsellemme. Mä tiedän jo nyt, että en yhtikäs mitään, koska itsekin koitan jo tyhjentää kotiani tarpeettomasta tavarasta. Sitten menee vanhempieni lapsenlapset. Ja sen jälkeen palkataan joku firma tyhjentämään loput. 

JOS isällä ei olisi varaa maksaa hoivakotimaksun lisäksi myös asunnon vastiketta, niin mikäli toinen meistä sisaruksista ei haluaisi asuntoa myytävän, niin hän sitten maksaisi myös vastikkeen. Toki siihen myyntiin sitten pitäisi ensin hankkia DVV:ltä lupa. 

Omalle kohdalleni olen tehnyt jo tarvittavat paperit niin, että mikäli jonain päivänä on edunvalvonta tarpeen, niin sillä samalla hetkellä, kun alkavat edunvalvontaa hakea,  koko omaisuuteni menee ennakkoperintönä lapsilleni. Mikäli olen edelleen siinä kunnossa, että pystyn tässä asunnossa asumaan, mulle jää tähän asumisoikeus. Luonnollisesti maksan silloin tämän asunnon vastikkeet, sähköt yms eläkkeestäni. Jos taas en tarvitse edunvalvontaa vaan muusta syystä joutuisin pysyvään laitoshoitoon (esim liikuntakyvyn menetys), niin sama homma eli koko omaisuuteni ennakkoperintönä lapsilleni. Mulla on säästöjä ja sijoituksia sen verran, että he saavat kyllä perintöveronsa maksettua, vaikka edelleen asuisinkin tässä kodissani eikä tätä sen vuoksi voisi laittaa heti myyntiin.  Mun eläke riittää siihen, mitä mä itse tarvitsen. Mitään kampaajia tai jalkahoitajia en ole tähänkään mennessä tarvinnut ja hoitotahdossani olen jo ilmaissut, että näissä em tilanteissa multa pitää lopettaa kaikki normaalisti käyttämäni lääkkeet (reumalääkkeet ja verenpainelääkkeet)  ja vain kipulääkkeet on enää sallittuja. 

Mun mielipiteeni ap:n tilanteeseen on, että se joka haluaa säilyttää vanhuksen asunnon ja/tai kiinteän omaisuuden, maksaa siitä aiheutuvat kulut. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et pysty myymään pelkän edunvalvonnan takia asuntoa.

Kyllä voi äidin eläessä myydä kun myyntilupa haettu ddv.

Siihen vaaditaan kaikkien lasten suostumus. Ei onnistu yksin päättämään edunvalvontavaltuutettu sitä. Kokemusta on.

Eli kun saatu dvv:ltä lupa, dvv kysyy luvan vielä lääkäriltä ja sitten vielä sisaruksiltakin. Kohta tarvitaan  lupa vielä naapurin Erkiltä

Tietysti hakemuksen mukana toimitetaan lääkärin todistukset ja muiden osakkaiden suostumukset jne. Tarvittavat tiedot, omistusta osoittavat asiapaperit, puolison perukirjat ym ym 

Älä ruppee ikinä hoitamaan mitään asioita, siitä ei tulis mittään.

Mitään osakkaita ei ole elossa olevalla ihmisellä

Miten niin ei ole? Isäni omistaa kodistaan  1/2  ja äitini kuoleman jälkeen kumpikin meistä sisaruksista  1/4. Osakkaita on siis isäni, siskoni ja minä. 

Aktiivisuus

Ei tapahtumia.