Reipas ja tunnollinen lammas
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
Eikä myöskään sukuselvitystä tarvita hautajaisia varten.
Jep. Se tarvitaan perunkirjoitusta varten. Ja aika usein hautajaiset järjestetään ensin ja perunkirjoitus vasta sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisnasut taitaa olla jo nukkumassa, työläiset ehtii tänne kirjoitteleen vasta illalla.
Ainakin meikä nasu oli eilen tuohon aikaan jo nukkumassa. En tosin ihan vielä ole eläkkeellä, mutta en enää työelämässäkään. Eilen alkuillasta kävin viemässä roskia ja seinänaapurini (ortopedi) tuli just töistä kotiin. kertoi, että oli ollut aika rankka työpäivä. On siis jo päälle kuuskymppinen hänkin. Sanoikin, että kun molemmat seinänaapurit on jo onnellisesti työelämän ulkopuolella ja vastapäinen naapurikin, niin välillä riepoo aamuisin klo 7 lähteä töihin ja onkin alkanut sen jälkeen, kun mä hyppäsin pois oravanpyörästä, alkanut miettiä, pitäisikö itsekin lopettaa työt jo ennen varsinaista eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mitään asiaa voisi osata, ellei ole joutunut aiheeseen perehtymään aiemmin? Kuka on se taho, joka opettaai ihmisille hautajaisten järjestämistä? Eiköhän vaan se mene niin, että kun asia tulee ensimmäisen kerran eteen, niin sitten joutuu opettelemaan?
Varmaan kaikki on olleet hautajaisissa jo lapsena tai teininä ja monelta on kuollut joku läheinen omainen että on päässyt seuraamaan sivusta kun joku läheinen järjestelee hautajaisia. Siinä samalla oppii yleensä itse.
Täytän syksyllä 65 ja olen toki elämäni aikana ollut monissa hautajaisissa, mutta en kertaakaan järjestämässä sellaisia tai edes seuraamassa, kun joku toinen järjestää. Vähän tuli asiasta tietoa 2 vuotta sitten, kun äitini kuoli 96-vuotiaana ja isä ja siskoni järjesti äidin hautajaiset. Mutta hautaustoimistoon hekin menivät ja sieltä sitten saivat neuvojakin. Ja aika paljonhan hautajaiset järjestäminen riippuu vainajastakin. Siis mitä vainaja itse oli toivonut. Arkkuhautaus vai tuhkaus, siunaustilaisuus vai ei jne jne. Hautajaiset kun voi olla vaikka miten pramea tilaisuus tai sitten vaikka vaan ruumishuoneelta suoraan krematorioon ja tuhkat ripotellaan vaikka mereen. Ei mitään hautapaikkoja, muistolaattoja, kirkkoja, muistotilaisuuksia tai muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä syyttää nykyistä hallitusta, jos haluaa, mutta totta on kuitenkin se, että Suomen talous ei ole kasvanut n. 20 vuoteen. Tästä suora johtopäätös on, että Suomessa on erittäin pahoja rakenteellisia ongelmia, jotka jarruttavat menoa. Näitä on toki helppo nimetä sen enempää tutkimatta eli mm. karmiva huoltosuhde, lihavat ihmiset, ylisuureksi paisunut sosiaaliturva ja julkinen sektori, huippukorkea verotus jne. Nyt kun tilanne alkaa olla se, että lainanotto alkaa selkeästi hankaloituimaan tulevina vuosina luottokelpoisuuden heikkenemisen myötä, niin Suomi on yksinkertaisesti kuopassa, josta ei pääse ylös ilman selkeää kärsimystä ja elintason laskua. Hallituksista riippumatta. Jos taloudellinen tilanteesi ei ole kunnossa, niin tulet kärsimään.
Mä olen tästä aika pitkälle samaa mieltä. Olen poliittisesti sitoutumaton ollut aina, mutta sitä mieltä kuitenkin, että joka asiassa ei voi huutaa yhteiskuntaa apuun vaan pitää itsekin varautua. En ollut vuosikausiin pahemmin seurannut valtiontaloutta ja yllätyin kuin Petteri, kun mulle selvisi, että yhä suurempi osa BKT:stä perustuu kotimaiseen kulutukseen. Ja jos kansalaisilla ei ole rahaa, mitä kuluttaa, niin... Tai jos nyt kansalaisista osa on vetänyt kulutuksessaan hätäjarrun päälle, niin tottakai sekin vaikuttaa.
Mutta on tässä maassa ollut kaikenlaista muutakin ongelmaa. Yhdessä vaiheessa pankit myönsivät ihan järjettömän suuria asuntolainoja. Ja sokeana realiteeteille ihmiset ottivat niitä. Mahdollisimman hieno kämppä mahdollisimman hyvästä paikasta. Koska se oli cool. Myös kaikenlaiset kulutusluotot ja pikavipit yleistyivät. Jos sulla ei ollut oikeasti rahaa asiaan x, niin hei, voit maksaa sen osamaksulla. Ja jos sulla ei kaikkien osamaksujen jälkeen jäänytkään enää rahaa ruokaan, niin hei, ota pikavippi. Helevetin isolla korolla. Vaikka "lammas" olenkin, niin mä en koskaan sortunut osamaksuihin ja pikavippeihin.
Ja on tottakai paljon muutakin. Jo 1970-luvulla Suomesta lähti lähes koko vaateteollisuus Baltian maihin. Koska siellä oli halvempi työvoima. Ei se halpuus kuluttajahinnoissa kuitenkaan näkynyt. Eli saman verran rytkyistä maksettiin kuin aina ennenkin. Moni muukin tuotanto on vuosikymmenten varrella siirtynyt muualle. Ja Suomen varallisuutta suunnilleen lahjoitettu tai ainakin myyty muualle. Kaivoslaki on tästä hyvä esimerkki. Muistatko muuten, kun 2015 mediassa oli jatkuvalla syötöllä uutisia m22hantulijoista? Mutta vain hyvin pieniä, muutaman lauseen uutisia siitä, että jo silloin meidän pohjavedet meinattiin myydä - tai oikeastaan suunnilleen lahjoittaa - ulkomaisille yrityksille kuten Nestlelle.
Ja olisi paljon kaikenlaista muutakin sanottavaa, mutta menen takaisin olohuoneen sohvalle rapsuttelemaan kohta 19 vuotta täyttävää kissavanhusta.
Mä olen ollut mukana vain yksissä perunkirjoituksissa ja senkin hoiti juristi. Toki hän piti meidät erittäin hyvin ajantasalla kaikesta, joten siinä tuli vähän opittua perunkirjoituksista. Kun isä kuolee, niin sama juristi hoitaa myös sen homman. Toinen lapsistani on sinkku ja jos hän kuolee ennen mua, joudun sitten hänen perunkirjoituksensa varmaan hoitamaan. Todennäköisesti mä kuitenkin lähden täältä ennenkuin hän.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/