Reipas ja tunnollinen lammas
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomessa on yleensä pankit myöntäneet asuntolainnoille Ruotsia lyhyemmän takaisinmaksuajan. Ja keskiverto suomalaisilla suurin menoerä on ollut asuminen. Ei ole jäänyt rahaa vielä sijoittamiseenkin. 20-25 vuoden takaisinmaksuaikakin on verraten uusi juttu. Viime vuosituhannella takaisinmaksuaika oli 10-15 vuotta. Nyt sitten tuli tämä 40 vuotta, mutta ei pankit siltikään taida myöntää mitään ikilainoja.
No tämä. Jos aikoinaan, kun otin asuntolainan, olisin edes ehdottanut pankille jotain vuosikymmeniä kestävää takaisinmaksuaikaa, niin olisivat nauraneet mut ovesta ulos. Moni myös ostaa asunnon itselleen ja perheelleen kodiksi eikä niinkään sijoitusmielessä. Sijoitusasunnossahan luonnollisesti vuokralainen maksaa niin asunnon vastikkeen kuin vuokranantajansa lainanlyhennyksetkin. Ja siihen päälle vielä vähän lisää, jotta vuokranantaja saisi vähän pääomatulojakin. Lisäksi vuokralaisella on 6 kk aikaa etsiä itselleen uusi koti, jos vuokranantaja haluaakin muuttaa asuntoon itse tai vaikka hänen lapsensa tai kissankumminkaimansa. Mulle meinasi tulla äidin perinnönjaossa tällainen sijoitusasunto, mutta saattiin sovittua isän ja siskoni kanssa niin, että se meni osituksessa isälle ja tulee perittäväksi vasta sitten, kun isäkin kuolee. Tiedän jo nyt, että se asunto tulee mulle, koska siskoni haluaa taas muuta omaisuutta. Siinä asunnossa on asunut samat vuokralaiset jo yli 30 vuotta. Ovat jo yli 80-vuotiaita. Jos eivät kuole tai muuten muuta pois siitä sitä ennen, kun se asunto siirtyy mun omistukseeni, sitten heillä tulee olemaan se 6 kk aikaa. Mulla on lähipiirissä nuoria, jotka maksavat ihan järkyttävää vuokraa. Vuokraan sitten heille huomattavasti pienemmällä summalla sen kaksion.
No, se on hyvä, että tuo on laiton peruste vuokrasopimuksen purulle, muutenhan sua olisi voinut mulkkuna pitää, kun ajat 80-vuotiaat 30 vuotta samassa asunnossa ilmeisen hyvin velvoitteistaan huolen pitäneet ihmiset pois kodistaan.
Ei ole laiton peruste vaan nimenomaan laillinen. "Vuokranantaja voi irtisanoa sopimuksen, jos hän tarvitsee huoneiston omaan tai perheenjäsenensä käyttöön. Irtisanomisilmoitus on annettava kirjallisesti ja todisteellisesti. Irtisanomisaika on vuokranantajan puolelta 6 kuukautta (jos vuokrasuhde on kestänyt alle vuoden, irtisanomisaika on 3 kuukautta). Irtisanomisperuste on ilmoitettava aina"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän moni maksa minimisummaa lainasta ja loput menee elämiseen. Ei ole ylimääräistä sijoituksiin.
Melko tyhmää. Liian kallis asunto tuloihin nähden.
Näinhän se oikeasti onkin, Mutta kun jopa 15 m2 koirankopitkin maksaa toistasataa tuhatta ja jopa enemmänkin, niin minkäs teet. Mä pystyin ostamaan yksinhuoltajana tämän perheasuntoni, kun ysärin lamassa asuntojen hinnat romahti. En mä olisi ennen lamaa saanut pankista sellaista lainaa, että olisin voinut tämän ostaa. Yksi kaverini aikoinaan maksoi Lohjalla olevasta Kojamon kerrostalokolmiosta enemmän vuokraa kuin mitä mä maksoin tästä omastani asuntolainaa ja vastiketta yhteensä. Hän tosin sai siihen asumistukea ja minä taas tähän en, mutta sitä mukaa, kun hänen lapsensa aikuistuivat, joutui aina muuttamaan pienempän asuntoon. Mun ei ole tarvinnut muuttaa omasta kodistani vielä yhtään minnekään. Ja maksan vastiketta nyt vähemmän kuin hän - asuu siis nykyisin yksiössä - vuokraa.
Mutta...mä en ostanut tätä asuntoa sijoitusmielessä vaan loppuelämäni kodiksi. Ja kyllä, olen ehtinyt säästää ja sijoittaa ihan hyvin sen jälkeenkin, kun asuntolaina oli maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä suomalaisia vaivaa? Täälläkin puolustetaan hampat irvessä oikeutta pysyä köyhänä.
Et sinä lainanottajana päätä siitä, millaisen takaisinmaksuajan pankki sulle myöntää tai kuinka monta lyhennysvapaata kuukautta. Kyllä se vaan niin on, että jos asuntolainan otat, niin olet pankin talutushihnassa tasan siihen päivään asti, kun olet viimeisen erän maksanut. Tämä tilanne toki voikin nyt muuttua, kun pankit - ehkö??? - alkavat myöntää 40 vuoden takaisinmaksuaikoja. Jos otat asuntolainan 30-vuotiaana, ehdit just sopivasti eläkkeelle, kun olet maksanut viimeisen kuukausieräsi. Ja siinä toki sitten sijoitettua joka kuukausi johonkin tuottavampaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys ap:ltä. Esim. Esa Juntunen on Omavaraisuushaaste-blogissaan esittänyt laskelmia siitä, kuinka omaisuus karttuu paljon enemmän, kun maksaa asuntolainan hitaammin ja sijoittaa ylijäävän summan indeksirahastoihin.
Minä olen kuitenkin niitä, jotka 1990-luvun alussa maksoi asuntolainasta 16 % korkoa ja näki vierestä, kuinka moni menetti työpaikkansa. Se jätti sellaisen jäljen, että lainan kanssa voi tapahtua mitä tahansa ja on turvallisempaa, kun laina on maksettu pois. Niinpä kun tuli aika vaihtaa isompaan asuntoon myöhemmin, maksoimme välirahaa varten otetun 85 000 euron lainan pois kuudessa vuodessa. Eihän se näin jälkikäteen katsottuna ollut taloudellisesti järkevää, mutta toi mielenrauhaa.
Tuo Juntunen onkin vasta 34-vuotias. Taisi olla vaipoissakin vielä, kun noita 16%:n korkoja oli asuntolainoissa. Eikä laina-ajat muutenkaan olleet 20 vuotta tai yli.
Mulla tapahtuu tuota ihan jatkuvasti. Joskus jaksan korjata, monesti en. Olin vuosituhannen alussa tekemässä yhtä äitiyshuollon järjestelmää. Siihen aikaan koodia vielä kirjoitettiin suunnilleen kuin olisi kirjoittanut Notepadille. Eli ei mitään automaattista tarkistusta. Joskus käännösohjelma huomautti, että syntaksissa on virhe, mutta ei se kääntäjäkään mikään meedio ollut. Jostain syystä oli päätetty käyttää syntyneestä lapsesta muuttujan nimeä "vastasyntynyt". Ja mä tietty aina näpyttelin "vatsasyntynyt". Myöhemmin mut houkuteltiin kilpailevaan firmaan tekemään toista äitiyshuollon järjestelmää. Olin se, joka ihan ensimmäiset koodirivit kirjoitti puhtaalle valkoiselle. Joten päätin, että tässä softa sen muuttujan nimi on "lapsi". Ja kuinkahan monta sataa mä kiireessä kirjoitin "laspi" :D :D
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/