Reipas ja tunnollinen lammas
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni kommentti tähän keskusteluun: on eri asia analysoida perhedynamiikkoja yleisellä tasolla, tämän varmaan jokainen ymmärrämme. Jos alamme kuitenkin käyttää tällä palstalla epäasiallista nimitystä jostain tietystä ihmisestä, jota emme edes tunne, silloin tulee esille moraalimme rajat. Se on hyvin loukkaavaa tuota ihmistä kohtaan, olipa hän millainen tahansa.
Aikoinaan käyty arvokeskustelu osoitti, että kaikki täällä ei välttämättä tiedä, mitä tarkoitetaan, kun puhutaan arvoista ja moraalista. Joku sanoi jotenkin niin, että haluaa täällä vaan kirjoitella arkisista asioista, ei arvoista tai moraalista. Hänellä on tietenkin oikeus ajatella noin. Arvot ja moraali eivät kuitenkaan ole jotain irrallisia asioita, vaan ohjaavat valintoja myös arkisissa tekemisissä ja siinä, miten kohtelemme muita ja vaikka kirjoitamme tänne ketjuun. Ne myös näkyvät kaikessa, mitä teemme ja sanomme.
Tuo sanoja oli Dee. Nyt hän on moraalittomana mennyt haastamaan riitaa ja avannut ketjun opettajien kesälomista, haukkuu ja riitelee siellä. Arkisia asioita, joista hän lapsettomana ei tiedä mitään, mutta riita pitää saada tällekin päivälle.
Toivottavasti siitä tulee pitkä ja antoisa ketju. Nythän Yle.fi:ssä oli Harvardin tähtiproffan (ennustettu tulevaksi nobelistiksi) haastattelu. Oli huolissaan Suomen koulutuksen tilasta. Näkee ratkaisuna, että kerätään tietoa opettajista ja kouluusta, että saadaan taustatietoa, miksi kaikki on romahtanut. Opettajia ei ole rarkoitus ajojahdata, vaan löytää ratkaisuja. Ajatella, että Jenkeistä asti pitää jonkun tulla tämä meille sanomaan! Itä-Suomen yliopisto on tosin tutkinut opettajien roolia ja todennut, että opettajat ovat hyviä aineopettajia, mutta puutteita on kannustamisessa ja erilaisten oppilaiden kohtaamisessa. Koulutus ei siihen valmenna. Lisäksi opettajat on ihmisiä, kuten muutkin. On loppuunpalamista, päihdeongelmia, ihmissuhdeongelmia ja tämä heijastuu koulutyöhön. Tukea tarvittaisiin lisää. Koululaisbarometrit on jo aiemmin paljastaneet, että myös opettajat kiusaavat oppilaita. Tousiaankin tietysti. Toivotaan, että hyviä ratkaisuja löytyy. En ole käynyt tuossa uudessa ketjussa, opettajien asioita kannattaisi käsitellä laajemminkin. Riidaksi menee, sen arvaan.
Mäkään en ole siihen ketjuun perehtynyt, mutta olen jo pitkään ihmetellyt, miten meillä peruskoulun päättäneissä on niitäkin, jotka eivät osaa kunnolla edes lukea eikä kirjoittaa. Onhan se selvää, että ei sellaiset lapset lukiossa eikä ammattikoulussakaan pärjää. Mihin - ja milloin - katosi luokalle jääminen? Kenen käskystä opettajan pitää antaa lapselle säälistä todistukseen 5, vaikka opetussuunnitelman mukaisesti osaaminen olisi 4? Joskus aikoinaan, jos oli 1-2 nelosta kevättodistuksessa, lapsi suoritti kesän aikana nk ehdot. Jos niistä ei selvinnyt, jäi luokalleen. Jos kevättodistuksessa oli kolme tai useampi nelosta, jäi suoraan luokalleen.
Oma lukunsa toki koulumaailmassa sekin, että lapset saa tehdä ihan mitä huvittaa eikä opettajilla ole juurikaan keinoja puuttua yhtään mihinkään. Kun mä menin aikoinaan oppikouluun, oli vielä lukukausimaksut. Jos lapsi perseili koulussa siten, että jouduttiin erottamaan muutamaksi kuukaudeksi koulusta tai ei hoitanut kouluhommiaan niin, että ei niistä kesän ehdoistakaan selvinnyt, niin yksikään iskä tai äiskä ei lastaan päähän taputellut ja sanonut, että onpas kiva, kun saadaan maksaa sulle tämä luokka vielä toisenkin kerran. Enkä tarkoita, että pitäisi olla lukukausimaksut yms, mutta jotain kummallista tässä on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni kommentti tähän keskusteluun: on eri asia analysoida perhedynamiikkoja yleisellä tasolla, tämän varmaan jokainen ymmärrämme. Jos alamme kuitenkin käyttää tällä palstalla epäasiallista nimitystä jostain tietystä ihmisestä, jota emme edes tunne, silloin tulee esille moraalimme rajat. Se on hyvin loukkaavaa tuota ihmistä kohtaan, olipa hän millainen tahansa.
Aikoinaan käyty arvokeskustelu osoitti, että kaikki täällä ei välttämättä tiedä, mitä tarkoitetaan, kun puhutaan arvoista ja moraalista. Joku sanoi jotenkin niin, että haluaa täällä vaan kirjoitella arkisista asioista, ei arvoista tai moraalista. Hänellä on tietenkin oikeus ajatella noin. Arvot ja moraali eivät kuitenkaan ole jotain irrallisia asioita, vaan ohjaavat valintoja myös arkisissa tekemisissä ja siinä, miten kohtelemme muita ja vaikka kirjoitamme tänne ketjuun. Ne myös näkyvät kaikessa, mitä teemme ja sanomme.
Entä jos Lampaalle on ihan ok, että muutkin kuin hän itse kutsuu Lampaan isää Kääkäksi? Vai tarkoititko, että Lammas on moraaliton ja hänen arvonsa pielessä, koska kutsuu isäänsä Kääkäksi?
En kommentoinut lampaan juttua, vaan sitä, että joku vetosi moraaliimme. Periaattessa hän teki oikein, mutta on vaikea vedota sellaiseen, mitä ehkä ei ole. Sen on mulle tämä ketju opettanut. Jokainen saa kutsua omia omaisiaan miten haluaa, se ei kuulu minulle. Riittää kun täällä ketjussa kaikki kirjoittaa toisistaan asiallisesti. Tällaista sivistynyttä käytöstä luulen moraaliin vedonneenkin toivovan. Oma mielipiteeni on, että ruma kielenkäyttö antaa ihmisestä vastenmielisen kuvan, puhuu hän sitten kestä tahansa.
No jos sun mielipiteesi minusta on tuo, niin voi voi. Ei vaikuta mun elämääni yhtään millään tavalla. Mutta älä puutu niiden kirjoitteluun, jotka vastaavat mun kommentteihini.
Tuossa oli yleistä keskustelua ketjun moraalista. Sen jälkeen joku vastasi viestiini kysymällä lampaasta. Vastasin, etten kommentoinut lammasta, vaan keskustelua ketjun moraalista. Mikä näistä viesteistä, joihin vastasin, oli osoitettu sulle? Sinua en edelleenkään ole kommentoinut mitenkään. Kerroin yleisesti, että ruma kielenkäyttö antaa ihmisestä vastenmielisen kuvan. Tarkoitin kenestä vaan ihmisestä, tietysti myös minusta ja sinusta. Vähän hämmästelen, että olet jotenkin herkkänä asiasta. Älä huolestu, tämä on vaan keskusteluketju.
Se "yleinen keskustelu moraalista" lähti kuitenkin yhden kirjoittajan kommentista ja se kommentti oli osoitettu mulle. Ei sulle, ei Hentun Liisalle eikä yleisesti. Joku nipottaja kuitenkin keksi puuttua mulle osoitettuun kommenttiin ja alkoi moittia tätä kirjoittajaa siitä, että hänKIN kutsui isääni kääkäksi. Ei vaivautunut edes kysymän ensin multa, onko mun mielestä ok, että joku muukin kutsuu isääni Kääkäsi. Ei, vaan alkoi emännöimään. Päsmäröimään siinä, mitä joku kirjoittaa mulle. Mä en ole mitenkään herkkänä siitä, mitä sinä ajattelet. Mutta musta se, että joku alkoi puuttua toisen ihmisen MULLE osoittamaan kommenttiin, alkoi kieltämättä vähän ottaa päähän. Ei itseni vuoksi vaan sen mulle kirjoittaneen.
Sain laitettua eläkehakemuksen vetämään. Verokortti pitääkin hommata vasta sitten, kun eläkepäätös on tullut. Kävin myös tsekkaamassa, paljonko tulee menemään veroja. Koska tänä vuonna olen elänyt kokonaan 0-tuloilla ja eläkettä saan sitten loput 5 kuukautta vuodesta, niin eläkkeen veroprossa on niin pieni, että saan joka kuukausi laitettua yli 1000 € säästöön. Ensi vuonna sitten vähän vähemmän säästöön, kun eläkettä tulee joka kuukausi. Nyt alan tuntea itseni vanhaksi :D
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos papan ja Lampaan kuulumisista!
Onpas pojilla kerrottavaa kavereilleen kunhan kotiin palaavat.
Pidä Lammas ihan oikeasti puhelin äänettömällä ja sano isälle että soittaa siskollesi jos tarvii.
Onneksi löytyi tehoava kipulääke kotoa, eipä niistä teho häviä muutamassa vuodessa.
Täällä harmaa päivä.
Onneksi lehden mukana tuli ristikkoliite, sitä täyttelen ajankuluksi.
Päivät on niin samanlaisia että pitää kalenterista katsoa viikonpäivä.
Ristikkoliitettä lukuunottamatta samanlaista.. Minä Lampaana menisin vieläkin pidemmälle, poistaisin Kääkän puhelimesta numeroni, ehkä liian radikaali teko?
En mä KÄÄKän numeroa millekään estolistalle laita, mutta puhelimeni pysyy nyt äänettömällä ainakin jonkin aikaa. Ihan kaikille. Myös siskolleni. Laittaa viestiä, jos on jotain asiaa. Vastaan, kun ehdin ja jaksan. Jos on hätätilanne, soittakoon 112:een.
Mikä vikaa kääkäsä ku niin risoo, oli sama tilane mut se ehti kuala.
KÄÄKässä on se vika, että se kuvittelee mun olevan sille joku piika, joka juoksee sinne ihan milloin vain hän haluaa. Kun äiti oli muistisairas, niin mä teinkin niin. Kesken työpäivän, öisin jne. Koska äiti nyt kuitenkin edes jollain tavalla välitti musta. Ja äidin muistisairauden aikana aivan kaikki, mitä mä yritin ehdottaa, että niillä olisi ollut siellä mukavampi ja helpompi elämä, niin KÄÄKkä ihan vaan periaatteesta vastusti ihan jokaista mun ehdotustani. Nyt äitiä ei enää ole, joten kun mä aikoinaan 3 vuoden ajan huolehdin äidistä, niin on siskoni vuoro huolehtia isästä. Siskonikin alkaa olla jo aika kyllästynyt isäämme. Nimitys KÄÄKkä olisi nyt varmaan ihan sopiva siskonikin mielestä, mutta toistaiseksi me puhutaan hänen kanssaan Jäärästä.
Vanhat äijät on vaan sellasii, ei sile voi mittää.
No näinpä. Onneksi ei ole mun päänsärkyni.
Mua ei ota päähän sun mielipide, koska sun mielipiteelläsi ei ole mulle yhtään mitään merkitystä. Sen enempää kuin hyttysen ininälläkään. Sitäpaitsi Kyylä syö täällä kaikki asuntoon tulevat hyttyset. Mua ottaa päähän se, että sä puutuit toisen kirjoittajan MULLE osoittamaansa kommenttiin. Se kommentti kun oli selvästi osoitettu mulle. Jos haluat kirjoittaa yleisesti vaan, niin älä lainaa toisen kirjoittajan kommenttia. Mun mielestä se mulle osoitettu kommentti oli ihan kiva, mutta sun piti tunkea itsesi siihen väliin. Emännöintiä? Päsmäröintiä? Kiusaamista?
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/