Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Profile picture for user Reipas ja tunnollinen lammas

Reipas ja tunnollinen lammas

Seurattavat (1) Seuraajat (1)

Seuratut keskustelut

Seuratut keskustelut tulevat tähän näkyviin.

Kommentit

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia ei ole näin yksinkertainen. Jotta näitä digitaalisia sovelluksia voisi käyttää, on niitä kyettävä myös jatkuvasti päivittelemään ja ylläpitämään. Tulee uusia päivityksiä jotka eivät sitten sinun laitteellasi enää toimikkaan, onkin ostettava uusi puhelin että toimii, ja sama rumba pyörii ympyrää... näitä äppejä ja digiposteja on myös todella paljon.

 

Ennen riitti että oli käteistä. Se kävi jokapaikassa.

Muistan, kun 18-vuotiaana muutin pois kotoa toiselle paikkakunnalle. Kävin pankissa nostamassa rahaa, mutta se oli vanhanaikaista jo silloin. Ensimmäisen opiskeluvuoden aikana hankin pankkikortin. "Viimeisten" joukossa, ainakin siltä se tuntui, kun kaikilla tutuilla oli jo. Olen nyt 49v, eli tuosta on aikaa 31 vuotta. Tiedän, että edelleen on pankkiin jonottavia vanhuksia. Mutta silti. Missä vaiheessa ihmisellä itsellä on joku vastuu? Yli 30 vuotta. Eikö nyt jo voi sanoa, että on ihan itse tehnyt päätöksen jättäytyä kehityksestä? Jos on 85v, niin 30v sitten on ollut suunnilleen sen ikäinen mitä mä olen nyt. Saanko mäkin alkaa vaan olla möllöttää parin vuoden päästä. Vaatia, että kaikki pysähtyy tai sitten jonkun joka tekee ikävät asiat mun puolesta? Jos tuttuun (?) uimahalliin ei pääse, koska ei saa maksettua, niin kyllä on parempi vaan, että ei sinne mene hukkumaan. Myös tuo mainittu autoilu on kyseenalaista, siinä kun voi sattua ulkopuoliselle. 

Muista tämä kirjoituksesi, kun sun on vaikea nähdä näytön tekstiä ja kädet tärisevät joten näpyttely on vaikeaa, kone on liian nopea eikä odota kun olet sen mielestä liian hidas. 

Kirjoittaja varmaan muistelee onnellisena että "Onneksi en alkanut keksiä tekosyitä jämähtämiselle. Nyt minun ei tarvitse tihrustaa suurennuslasin kanssa pientä tekstiä paperilta, vaan voin suurentaa ruudun kuvaa niin paljon kuin haluan, eikä tärisevät sormetkaan liikoja haittaa kun sijoitin 5 euroa kosketusnäyttökynään". 

No, niitä on ihan senioreiden tarpeisiin kehitettyjä puhelimiakin. 

Mun isällä on sellainen, mutta ei se sillä pysty kuitenkaan hoitamaan muita asioitaan kuin soittamaan puheluita ja vastaamaan puheluihin sekä lähettämään tekstiviestejä ja vastaanottamaan niitä. Ja suurennuslasin tarvitsee silloinkin, kun niitä viestejä käsittelee. Mä täytän vasta 65v, mutta en tykkää hoitaa kännykällä mitään asioita. Kirjoitusvirheitä tulee jatkuvasti ja lisäksi se hemmetin autocorrect. Joo, sen saa kyllä pois päältä, mutta mieluummin hoidan kaikki asiat tietokoneella. Näkä iän myötä huononee ja sormissa nivelreuma pahenee, niin siksi mieluummin ihan vaan läppäri.

Mä näen asian vähän niin, että ei riitä, että osaa jotain. Pitää myös pystyä tekemään se, minkä osaa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottajan sivuilla on helppo asioida.

Kotitalousvähennyksen teko sujuu vaivattomasti.


Eläkekortti tulee postissa. Aika harvoin sen suomia alennuksia tulee hyödynnettyä.


Nyt on molempiin olkavarsiin saatu rokote- vyöruusu ja tetanus. Saa nähdä oonko huomenna kipeä!

Mä olen jo pidemmän aikaa miettinyt vyöruusurokotteen ottamista. Sairastin vyöruusun jo vähän päälle kolmekymppisenä eikä ollut mikään kiva tauti.  Melko tyyris rokote, mutta toisaalta antaa suojan nykytiedon mukaan ainakin 10:ksi vuodeksi. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole varaa?

Tämä! Hautajaiset ovat kalliita.

Kyllä suurin syy on se että suomalaiset vihaa toisiaan. Rahaa kyllä on suurimmalla osalla mutta sitä ei haluta käyttää ihmiseen jota vihaa. 

Kenenkään ei tarvitse käyttää omia rahojaan, hautajaiskulut maksetaan ensisijaisesti vainajan kuolinpesän varoista, jos sellaisia on. Jos ei ole, haetaan avustusta tai sosiaalitoimi hoitaa.

Tästä tuli mieleen, että kun nykyisin valitetaan siitä, että hautajaisia ei järjestetä tarpeeksi nopeasti, niin voisiko  yksi syy olla siinä, että avustusten hakemisessa kestää?  Ei voi ostaa arkkua ennenkuin avustusrahat on kuolinpesän tilillä?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenia, Juhannusta jo mietin , kun kovaa vauhtia taas lähestyy tuo keskikesän juhla. Olen jo useita vuosia viettänyt jussit ihan kotona, yksin ja nauttinut joka hetkestä. Muutaman kerran tuttavan kysellessä mitäs suunnitelmia mulla on, vastaukseeni yksin kotona vietän, olen saanut vähän sääliviäkin katseita...Koko taloyhtiö hiljenee ympärilläni, asun rivarissa ja tuntuu monesti että kaikki muut lähteneet jonnekin maille. Nostan taloyhtiön Suomen lipun salkoon, kippistän sille ja laitan uudet perunat kiehumaan ja katan takaterassille itselleni ja syön ihanassa hiljaisuudessa, uudet perunat, voisipaisu päälle ja silliä, niin hyvää, melkein  vedet silmissä nautiskelen. Siihen pöydälle seitsemää sorttia luonnonkukkia vaasiin, niitä onkin joskus vaikea löytää, kun kaupungin koneet niittävät ojanpenkereet usein juuri juhannuksen alla. Kuuntelen vanhoja kotimaisia, joita en juurikaan muulloin, ilta Saimaalla...katselen telkkariohjelmia ja elokuvia, saatanpa kaivaa vanhan sähkögrillinkin taas esiin, jo ihan sen ruuantuoksunkin vuoksi. Tämä juhlintatapa aivan oma vapaaehtoinen valintani, jonka lapset jo hyväksyneet, mutta aina silti pyytelevät mökkivieraaksi. Eipä varmaan heitä haittaa, sillä mökkivieraita riittää aitan täydeltä. Olen aina tykännyt omasta rauhasta, voisin sanoa että olen "sosiaalinen erakko" Onkos teillä jo suunnitelmia tehtynä, tai joitain juhannustapoja, perinteitä tai jopa taikoja...

Kyylän kanssa kahdestaan vietetään juhannusta. Ei muita suunnitelmia kuin varhaisperunat. Mulla vähän sama kuin sulla eli olen "sosiaalinen erakko". Meillä vietettiin vuosikymmeniä kaikki perinteiset juhlapäivät sekä kaikkien synttärit ja jopa nimpparitkin suvun kanssa yhdessä ja  kun vuosikymmeniä järjesti niitä, niin jotenkin en vaan enää jaksa. Ei mulla ole enää edes mitään isoja ruuanvalmistusastioitakaan eikä sellaista ruokapöytää, johon mahtuisi koko poppoo koolle. Kun 3 vuotta sitten meillä sattui se vesivahinko, mietin, mihin saan mahtumaan 12-hengen ruokapöydän purku- ja korjausremontin ajaksi. Kotona en olisi saanut mahtumaan minnekään, kun koko alakerta piti tyhjentää. Olisi pitänyt vuokrata joku varasto ajaksi, joka ei ollut etuläteen edes tiedossa, ja sitten joku kuljetusfirma viemään ison pöydän tuoleineen sinne ja tuomaan sen evakkoreissun jälkeen takaisin. Päätin luopua koko pöydästä ja siten myös siitä, että järjestäisin enää mitään isommalle porkalle. Mun tytär järjestää huomenna grillijuhlat mulle ja mun jälkeläisilleni ja se on ihan mukavaa, mutta juhannuksena sitten olen vain Kyylän kanssa. En tiedä, viitsinkö lähteä juhannusyänä tonne lammen rannalle laiturinnokkaan istumaan. Monta kertaa siellä jussina olin koiran kanssa, mutta nyt kun ei ole enää koiraa, niin.... Mutta aion mä jotenkin juhannusta juhlistaa. Teen jotain hyvää ruokaa ja katan vanhoihin kauniisiin astioihin. Itsekin nautin siitä, miten juhannuksena koko asuinalue hiljenee, kun porukka lähtee jonnekin muualle viettämään juhannusta. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö voisi olla vaikka sähköistä järjestelmää, mihin voisi ennalta itse määrittää valmiiksi nämä toimenpiteet kuoleman varalta? Säästyisi aikaa ja säilytystilaakin kun tieto kulkisi suoraa. 

Mietin ihan samaa. Hyvin moni asia ihmisistä on jo nyt monissa tietojärjestelmissä ja osassa tieto siirtyy järjestelmästä toiseen. Ehkä voitaisiin hyödyntää jossain määrin tekoaälyäkin, joka muodostaisin halvimman mahdollisen hautausjärjestelyn eri tietojärjestelmistä hakemiensa tietojen perusteella ja jos vainajalla itsellään ei ole ollut varaa hommaan, niin järjestelmä automaattisesti laittaisi sitten sosiaalitoimeen/Kelaan hakemuksen avustuksen saamiseksi. Järjestelmä voisi hakea tietojärjestelmistä vainajan omaisia ja niistä vaikka parille lähimmälle lähettää tekstiviestin, että tämä on ehdotus, mutta voitte kyllä halutessanne järjestää hautaamisen itsekin. Ajatustasolla tämä ehdotukseni on tietenkin vasta raakile, mutta todennäköisesti vähentäisi ainakin jonkin verran työmäärää kuntien työntekijöiltä. 

Aktiivisuus

Ei tapahtumia.