Reipas ja tunnollinen lammas
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle se on ongelma? Ei ainakaan kuolleelle.
Minulle on jo nyt. Tiedän, että kukaan ei hommaa minulle hautajaisia eikä kukaan tuo koskaan kynttilää tai kukkaa haudalleni.
Sama tulee olemaan myös minulla kohtalo sitten joskus, jos saan elää kokonaisen elämän vanhuuteen saakka. Ketään sellaisia läheisiä ei enää silloin ole, jotka mahdollisesti välittäisivät asiasta.
Kyllähän tuon ajatteleminen aika karulta tuntuu, vaikka joku täällä kirjoitti että eihän se ole enää siinä kuolinvaiheessa sen kuolevan ongelma.
No ei tavallaan ole, mutta kun itse on päässyt aika monet hautajaiset kokemaan ja monet hautapaikat katsomaan ja vieraillut jälkikäteen niillä, niin se että ei sitten itse sellaisia mitään saisi tuntuu jotenkin niin kylmäävältä kuitenkin.Tämän maan kulttuuriin on jo kauan kuitenkin kuulunut nämä tietyt tavat, perinteet ja rituaalit.
Kyllähän moni hautaa lähisukulaisetkin muistolehtoihin, joihin ei tule nimettyä hautapaikkaa. Muistelu hoidetaan muualla kuin siinä kivellä. Se on vain erilainen tapa. Kumpikaan ei ole parempi tai huonompi.
On ne haudat ennenkin unohtuneet. Harrastan sukututkimusta ja vasta sitä myöten löysin kuuden isoisovanhempani haudan. Minulla ei ollut mitään käsitystä siitä, että ne olivat vielä olemassa! Seitsemännen ja kahdeksannen haudalla olen käynyt, sillä se on myös isovanhempieni hauta.
Löysin myös yksien isoisoisovanhempieni haudan. Se on edelleen jollain toisella sukuhaaralla käytössä. Sattui olemaan valtatien, jota pitkin usein kuljemme, varrella, niin käytiin muistelemassa menneitä polvia.
Näinpä. Mun äitini kuoli 2 vuotta sitten enkä ole kertaakaan hautajaisten jälkeen käynyt hänen haudallaan. Halusi tulla haudatuksi lapsuutensa kotipaikkakunnalle eikä sinne pääse ilman autoa ja ajokorttia. Ja vaikka mulla auto ja ajokortti olisikin, niin tuskin tulisi ajettua äitienpäivänä ja jouluna 600 km vain 15 minuutin hautausmaalla käynnin vuoksi. Ei mun isänikään äidin haudalla ole käynyt, koska matka on liian pitkä. Muistella voi muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole varaa?
Tämä! Hautajaiset ovat kalliita.
Kyllä suurin syy on se että suomalaiset vihaa toisiaan. Rahaa kyllä on suurimmalla osalla mutta sitä ei haluta käyttää ihmiseen jota vihaa.
Kenenkään ei tarvitse käyttää omia rahojaan, hautajaiskulut maksetaan ensisijaisesti vainajan kuolinpesän varoista, jos sellaisia on. Jos ei ole, haetaan avustusta tai sosiaalitoimi hoitaa.
Tästä tuli mieleen, että kun nykyisin valitetaan siitä, että hautajaisia ei järjestetä tarpeeksi nopeasti, niin voisiko yksi syy olla siinä, että avustusten hakemisessa kestää? Ei voi ostaa arkkua ennenkuin avustusrahat on kuolinpesän tilillä?
Yleensä hautajaiset maksetaan laskulla jälkikäteen, joten tästä ei ole kyse. Ja taitaa muutenkin olla niin että avustus on maksusitoumus, eikä suoraan rahaa tilille.
Maksetaanko sillä maksusitoumuksella sitten se lasku? Ei kai? Eikös maksusitoumus pidä olla mukana, kun menee hautaustoimistoon? Ja antavatko hautaustoimistot noin ylipäätään laskulle, jos eivät edes tiedä, että vainaja on mahdollisesti varaton tai jopa ulosotossa? Ja mitä tapahtuu, jos omaiset valitsevatkin sellaisen arkun, joka sossun mielestä on liian kallis? En siis tiedä, koska en ole järjestänyt kenenkään hautajaisia ja siksi kyselen.
Se on vakiokorvaus, joten arkun hinta ei siihen vaikuta.
Laskullahan hautajaiset pääsääntöisesti menevät, kun ne maksetaan vainajan varoista. Ei nämä ole hautaustoimistoille mitään vieraita tilanteita ja he jos ketkä osaavat toimia hienotunteisesti, kun koko toimiala vaatii suurta hienotunteisuutta.
Kiitos tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole varaa?
Tämä! Hautajaiset ovat kalliita.
Kyllä suurin syy on se että suomalaiset vihaa toisiaan. Rahaa kyllä on suurimmalla osalla mutta sitä ei haluta käyttää ihmiseen jota vihaa.
Kenenkään ei tarvitse käyttää omia rahojaan, hautajaiskulut maksetaan ensisijaisesti vainajan kuolinpesän varoista, jos sellaisia on. Jos ei ole, haetaan avustusta tai sosiaalitoimi hoitaa.
Tästä tuli mieleen, että kun nykyisin valitetaan siitä, että hautajaisia ei järjestetä tarpeeksi nopeasti, niin voisiko yksi syy olla siinä, että avustusten hakemisessa kestää? Ei voi ostaa arkkua ennenkuin avustusrahat on kuolinpesän tilillä?
Yleensä hautajaiset maksetaan laskulla jälkikäteen, joten tästä ei ole kyse. Ja taitaa muutenkin olla niin että avustus on maksusitoumus, eikä suoraan rahaa tilille.
Maksetaanko sillä maksusitoumuksella sitten se lasku? Ei kai? Eikös maksusitoumus pidä olla mukana, kun menee hautaustoimistoon? Ja antavatko hautaustoimistot noin ylipäätään laskulle, jos eivät edes tiedä, että vainaja on mahdollisesti varaton tai jopa ulosotossa? Ja mitä tapahtuu, jos omaiset valitsevatkin sellaisen arkun, joka sossun mielestä on liian kallis? En siis tiedä, koska en ole järjestänyt kenenkään hautajaisia ja siksi kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia ei ole näin yksinkertainen. Jotta näitä digitaalisia sovelluksia voisi käyttää, on niitä kyettävä myös jatkuvasti päivittelemään ja ylläpitämään. Tulee uusia päivityksiä jotka eivät sitten sinun laitteellasi enää toimikkaan, onkin ostettava uusi puhelin että toimii, ja sama rumba pyörii ympyrää... näitä äppejä ja digiposteja on myös todella paljon.
Ennen riitti että oli käteistä. Se kävi jokapaikassa.
Muistan, kun 18-vuotiaana muutin pois kotoa toiselle paikkakunnalle. Kävin pankissa nostamassa rahaa, mutta se oli vanhanaikaista jo silloin. Ensimmäisen opiskeluvuoden aikana hankin pankkikortin. "Viimeisten" joukossa, ainakin siltä se tuntui, kun kaikilla tutuilla oli jo. Olen nyt 49v, eli tuosta on aikaa 31 vuotta. Tiedän, että edelleen on pankkiin jonottavia vanhuksia. Mutta silti. Missä vaiheessa ihmisellä itsellä on joku vastuu? Yli 30 vuotta. Eikö nyt jo voi sanoa, että on ihan itse tehnyt päätöksen jättäytyä kehityksestä? Jos on 85v, niin 30v sitten on ollut suunnilleen sen ikäinen mitä mä olen nyt. Saanko mäkin alkaa vaan olla möllöttää parin vuoden päästä. Vaatia, että kaikki pysähtyy tai sitten jonkun joka tekee ikävät asiat mun puolesta? Jos tuttuun (?) uimahalliin ei pääse, koska ei saa maksettua, niin kyllä on parempi vaan, että ei sinne mene hukkumaan. Myös tuo mainittu autoilu on kyseenalaista, siinä kun voi sattua ulkopuoliselle.
Muista tämä kirjoituksesi, kun sun on vaikea nähdä näytön tekstiä ja kädet tärisevät joten näpyttely on vaikeaa, kone on liian nopea eikä odota kun olet sen mielestä liian hidas.
Kirjoittaja varmaan muistelee onnellisena että "Onneksi en alkanut keksiä tekosyitä jämähtämiselle. Nyt minun ei tarvitse tihrustaa suurennuslasin kanssa pientä tekstiä paperilta, vaan voin suurentaa ruudun kuvaa niin paljon kuin haluan, eikä tärisevät sormetkaan liikoja haittaa kun sijoitin 5 euroa kosketusnäyttökynään".
No, niitä on ihan senioreiden tarpeisiin kehitettyjä puhelimiakin.
Mun isällä on sellainen, mutta ei se sillä pysty kuitenkaan hoitamaan muita asioitaan kuin soittamaan puheluita ja vastaamaan puheluihin sekä lähettämään tekstiviestejä ja vastaanottamaan niitä. Ja suurennuslasin tarvitsee silloinkin, kun niitä viestejä käsittelee. Mä täytän vasta 65v, mutta en tykkää hoitaa kännykällä mitään asioita. Kirjoitusvirheitä tulee jatkuvasti ja lisäksi se hemmetin autocorrect. Joo, sen saa kyllä pois päältä, mutta mieluummin hoidan kaikki asiat tietokoneella. Näkä iän myötä huononee ja sormissa nivelreuma pahenee, niin siksi mieluummin ihan vaan läppäri.
Mä näen asian vähän niin, että ei riitä, että osaa jotain. Pitää myös pystyä tekemään se, minkä osaa.
No sanos muuta!!! Mä jo hädissäni laitoin ystävälleni tekstiviestin, että toimiiko sillä Facebooj ja Messenger. Ei toiminut hänelläkään.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/