Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ördög

Seurattavat (1) Seuraajat (1)

Seuratut keskustelut

Seuratut keskustelut tulevat tähän näkyviin.

Kommentit

99/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään käytännön näyttö ei kyllä tue sitä, että ruotsin opiskelun lopettaminen edistäisi muiden kielten oppimista. Samaan aikaan kun ruotsin oppimistulokset ovat laskeneet, on laskenut muiden kielten kuin englannin osaaminen. Kun lukiossa ei ollut enää pakko kirjoittaa ruotsia (tai matematiikkaa, ainakin jossain vaiheessa jompi kumpi oli pakko kirjoittaa) ylioppilaskokeessa, ruotsia opittiin huonommin ja muita kieliä opiskeltiin vähemmän. Harvassa peruskoulussa edes pystyy opiskelemaan muuta kuin englantia tai ruotsia kuin lyhyenä valinnaisaineena. Muista kielistä ei synny ryhmiä, jos niitä edes tarjotaan valittavaksi, ja sitten kun lapsi on jossain pitkän saksan ryhmässä, se saksa halutaankin jättää pois.

Erittäin teräviä huomioita.

96/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielummin rakastun suomenruotsalaiseen kuin typerään, ja sivistymättömään suomijunttiin...

Muistan. Tämä oli HBL:n kampanja joskus vuonna 1999. Saivatkohan lukijoita, epäilen.

Onko koko lehti enää pystyssäkään? HBL eli huvustasbalalet tai jotain. Muistaako kukaan?

Meni konkurssiin joskus kymmenluvulla? Korjatkaa jos olen väärässä. Muistan että sellainen on joskus ollut olemassa.

Pakkofennottajat ovat yleensä väärässä, joten se on ihan normaalia. Mistähän voisi aloittaa korjaamisen?

94/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei tunne isänmaansa historiaa ja kieltä, tai sitten hänen isänmaansa ei ole Suomi. Olisiko se Venäjä?

Se että ruotsinkielellä on alistettu meitä historiassa, ei oikeuta sillä alistamista edelleen.

Kauheaa alistamista kun ruotsinkielinen ilkimys Agricola kehitti fennoille kirjakielen. Pakkolukemisen pakko-opettelu tuli fennoraukoille ikuiseksi vaivaksi. Pakkokirjoittamisellakin on eräitä fennoja kiusattu.

88/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ördög kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onpas herkkä aihe, paljon täysin asiallisia kommentteja hävisi jonnekin :D

Paljon aasimaisia kommentteja myös, sellaisia joita yksikieli-ahdasmieli-fennot suoltavat kaikista aukoistaan.

Esimerkki ruotsinpakottajan mielenmaisemista.

Yksikieli-ahdasmielisten "mielenmaisema" on kuin Pluto. Kylmä ja pimeä.

86/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielummin rakastun suomenruotsalaiseen kuin typerään, ja sivistymättömään suomijunttiin...

Ruotsinpakottajan yritys vedota rakkauteen

Turha veto sinänsä, mutta sentään sympaattisempi kun pakkofennottajoien alituinen katkeruus, kauna ja vetoaminen historiassa muka kärsittyihin vääryyyksiin.

Aktiivisuus

Ei tapahtumia.