Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvaikeuksia.

Vierailija
24.04.2015 |

Olen siis töissä päiväkodin keittiössä. Mulle kuuluu myös parin muun tilan siivous, mutta homma rajoittuu enimmäkseen keittiöön. Jakelukeittö kyseessä, eli meillä ei itse tehdä muuta kuin aamupala.

Nyt mulle on ajautunut keittiölle harjoittelija. Sanon "mulle", koska mun pitää hänet töihin opettaa, vaikka olen itsekin oppisopimusopiskelija. Me tehdään päivittäin pari tuntia yhtä aikaa ja mulle tää on nyt ollut aika helvettiä. Olen alusta asti näyttänyt, miten itse teen, miten olisi nopein tehdä, helpon ja paras tehdä, mutta ei. Harjoittelija on siis mua melkein 40 vuotta vanhempi. Eikä kokemusta muusta kuin valmistuskeittiöstä. Ei vissiiin oikein kiinnosta, mitä minä sanon. Kerroin esim, että lapsille ei tarvitse laittaa salaattia kuin ihan pikkuisen. Sitä saa lisää, eikä sitä suurin osa edes syö. Tärkeintä on, että vähän tarjotaan. Samasta astiasta syö myös aikuiset ja olisi kiva, että sitä riittäisi heillekin tarpeeksi. "Ei kun pitäähän sitä olla!"

Jätehuolto falskaa hänen takiaan. Kun on takana keittiöura uskoisin, että takana on myös hygieniakoulutus. Miten sellainen ihminen voi laittaa jatkuvasti muovikorkkeja biojätteeseen ja pahvipurkkeja sekajätteeseen, vaikka olen merkannut kaikki roskikset ja kirjoittanut, mitä niihin menee?

Ja kun asioista sanoo, niin saa vastaansa marttyyrin. "En minä tienny." (Varmasti tiesit, sanoin eilen.) "Entisessä työpaikassa tehtiin eri tavalla." (Ei varmasti lajiteltu jätteitä noin.) "Mun äiti kuoli muutama vuosi sitten." (...)

 

Mitä minä teen?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut esimiehellenne. Siirrät ohjausvastuun jollekulle, joka sen pystyy hoitamaan. Jos sinä opiskelijana pystyt/sun katdotaan pystyvän, hoidat sen kunnolla. Selität juurta jaksaen, mitä ja miksi, uudelleen ja uudelleen, kunnes homma menee perille. 

Vierailija
2/5 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota se asenne, että sinä olet pomo. Unohda sem että hän on äitisi ikäinen ja pidä tarkkaan mielessä, että sinä ohjaat nyt Harjoittelijaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet joutunut "esimies" hommiin ilman valmiuksia niihin.

Tärkeintä on ihmistuntemus ja kyky ymmärtää että kaikki me olemme erilaisia ja kaikilla omat vahvuudet ja heukkoidet. Niiden tunnistamisen jälkeen voit miettiä millä tavalla saat opetuksen parhaiten perille. Älä oleta, että olisi samanlainen kuin sinä tai haluaisi tehdä samoin kuin sinä! (Useimmiten ihmistä pitää omaa toimintatapansa oikeana ja muita vaihtoehtoja ei ole. Korostuu mitä kauemmin tehty samaa hommaa) Palkitseminen ja kehuminen usein parhaimpia motivaattoreita!

Tsemppiä hommiin ja älä stressaa liikaa!

Vierailija
4/5 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 08:12"]

Puhut esimiehellenne. Siirrät ohjausvastuun jollekulle, joka sen pystyy hoitamaan. Jos sinä opiskelijana pystyt/sun katdotaan pystyvän, hoidat sen kunnolla. Selität juurta jaksaen, mitä ja miksi, uudelleen ja uudelleen, kunnes homma menee perille. 

[/quote]

Mä nyt otin asian esille eilen. Mutta liian kilttina ihmisenä jäi osa sanomatta. Tosin olipa esimieskin kuulemma itse huomannut huomauttamisen varaa harjoittelijassa. Pitää vaan pitäytyä tiukkana. Pelottaa enimmäkseen se, että harjoittelija loukkaantuu, jos sanon jostain asiasta. Yritin jo kerran sanoa, että hänen keittiöön tuomansa radio häiritsee mua aika älyttömästi, mutta ei. Hänestä se on niin hirmu kiva. Ei huomaa edes siitä, että sammutan sen aina, kun hän on lähdössä töistä ja sanon, että tykkään itse kun on vähän hiljaisempaa.

Vierailija
5/5 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 08:15"]

Sä olet joutunut "esimies" hommiin ilman valmiuksia niihin.

Tärkeintä on ihmistuntemus ja kyky ymmärtää että kaikki me olemme erilaisia ja kaikilla omat vahvuudet ja heukkoidet. Niiden tunnistamisen jälkeen voit miettiä millä tavalla saat opetuksen parhaiten perille. Älä oleta, että olisi samanlainen kuin sinä tai haluaisi tehdä samoin kuin sinä! (Useimmiten ihmistä pitää omaa toimintatapansa oikeana ja muita vaihtoehtoja ei ole. Korostuu mitä kauemmin tehty samaa hommaa) Palkitseminen ja kehuminen usein parhaimpia motivaattoreita!

Tsemppiä hommiin ja älä stressaa liikaa!

[/quote]

Kiitos! Näin mä haluaisin toimia. Ja tietyt lisät, joita harjoittelija tuo, onkin ihania. Esim. hän itse leipoo aamuisin sämpylöitä. Sehän on mahtavaa!):

Mutta sitten tää muu. Kun oikeasti aika tärkeät hommat ei toimi. Olen kertonut, miten itse teen asiat ja miten asiat olisi päiväkodin ja lasten kannalta paras tehdä, mutta että toki voi muutoksia tehdä, jos tuntuu, että muuten saa hommat paremmin aikaiseksi. Ja tuloksena on ollut totaalisesti epähygieeninen kaaos... en edes liioittele. Pieni esimerkki on, että kerroin terveystarkastajan ohjeen siitä, missä keittiöluutua tulee säilyttää. Eikä mene perille. Siirtää puhtaan luudun aina sinne, missä pidetään likaantuneita. Ja selitys on: "Tuossa se oli tiellä."

Mitäs sitten tehdään, kun terveystarkastaja tekee yllätyskäynnin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme