Neuvoja kaivataan. Ekaluokkalainen ei ole vieläkään oppinut lukemaan
Kevätpuoli jo menossa eikä lapsi ole oppinut lukemaan. Miten voisin opettaa häntä? Miten saisin innostumaan opettelusta. Tarrataulu ja palkkio, kun tarroja on tarpeeksi, on jo käytössä.
Onko kellään kokemusta siitä että lapsi ei ole oppinut vielä ekan luokan keväällä lukemaan? Miten on toimittu?
Pelkään, että lapsi joutuu käymään uudestaan ekaluokan tai joutuu vaihtamaan koulua erityisluokkaan. :-(
Muuten lapsi on hyvin kehittynyt ja fiksu ja ihana!
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 19:08"]
Lapsi on kyllästynyt ekapeliin, muumitietokoneeseen ja magneettikirjaimiin. Myös kirjainpelejä meillä on, mutta nekään ei kiinnosta lasta. Mieluummin leikkii ja askartelee yms ap
[/quote]
Anna mennä sitten omaan tahtiin.
Jos kovasti huolestuttaa niin ota yhteyttä opettajaan.
Mikset vie koulupsykologin testiin. Hänellä voi olla jokin oppimisvaikeus, jonka vain koulupsykologi huomaa.
30 miksei muka tuo tekniikka ole enää käytössä?
Noinhan ne koulussa opettelee äänteittäin.
Meillä esikoisella kesti ja kesti se lukemisen oppiminen, ekapeli oli hyvä. Mutta vielä tokaluokallakin kävi erityisopettajan luona muistaakseni ainakin syksyllä jonkin verran. Nyt on neljännellä luokalla ja lukee sujuvasti ja paljon ja koulu menee erinomaisesti.
Kun kuopus sitten meni kouluun niin parilla ensimmäisellä kouluviikolla tuli jo sellainen "ei kai taas" -olo kun siitä lukemisesta väännettiin ja siinä sitten epätoivoisena lupasin että poika saa oma kännykän kun oppii lukemaan, ja kummasti se motivaatio kasvoi ja KAHDESSA viikossa poika oppi lukemaan
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:11"]Kyllä lapsen pitäisi osata lukea jo ennen kouluikää. Taitaa olla sitten tyhmänlaista sorttia. Vanhemmat voivat katsoa peiliin.
[/quote]
Ja millähän perusteella? Koulun tehtävä on opettaa lapset lukemaan. Ei minkään eskarin tai vanhempien. Toiset vaa oppii itekseen, mutta tarkoitus oöisi oppia koulussa. Siksi sinne mennäänkin!!
Ei elämä että jotkut on vajakkeja...
Omituista, meilla 3 1/2. lukee yksinkertaisia sanoja (englanniksi) ja nyt opettelee kirjoittamaan. On osannut aakkoset jo ennenkuin oppi kunnolla puhumaan.
Miksi aloituksessa niin paljon alapeukkuja? Ap kysyi hyvin asiallisesti ja fiksusti asiaa, eikä ole varmasti ainoa ongelmansa kanssa. Paljon hyviä vastauksia kyllä tullut!
Huolestuisin minäkin, jos lapseni ei osaisi lukea ennen joulua. Omani oppivat lukemaan koulussa loka-marraskuussa ja ovat nykyisin kaikissa aineissa luokkiensa parhaimmistoa. Kun ovat käyneet jo kauemmin koulua, olen huomannut, että lapset, jotka osasivat lukea ennen koulun alkamista, eivät olekaan enää luokan parhaiden joukossa, vaan sellaisia 7-8 oppillaita. Jos lapsesi oppii pian lukemaan, niin kesällä treenaatte varmasti kotona riittävästi valmiuksia tokaluokkaa varten? Muuten jääkin luokalleen.
Moni tuntuu oppivan lukemaan ns. vahingossa, kun selailee jotain omia lempikirjojaan tai lehtiään yhä uudestaan ja uudestaan. Viettääkö lapsi ylipäätään paljon aikaa kirjojen parissa vai leikkiikö melkein koko ajan vaikkapa ulkona niin, että kirjoille ei jää juurikaan aikaa?
Oletko varma, ettei ole lapsella lukihäiriötä?
Tuttavan lapsi oppi lukemaan kun hänelle tilattiin Aku Ankka.
Onko opettaja huolestunut vai vain sinä? keskittyykö muuten koulussa? Miten muut aineet menee? Kokonaisuus ratkaisee ja saa tukitoimia ennen mitään radikaaleja luokalle jäämisiä tms. Jotkut kehittyvät eri tahtiin.
Ekapeliä suosittelen ehdottomasti, meillä oppi ekaluokkalainen vasta muutama viikko sitten lukemaan!
Älä itse ainakaan ala opettamaan. Parempi, että yksi ihminen opettaa. Mitä jos ottaisit opettajaan yhteyttä. Luulisi hänen tietävän mitä pitää tehdä.
Ei erityisopetusta tarvitse kammoksua. Se on lapsen parhaaksi. Kyllä jokainen Suomessa oppii lukemaan, toiset hitaammin toiset nopeemmin. Kannusta lasta lukemaan kirjoja. Harjottelematta ei lapsi ainakaan etene.
Jollei jouluun mennessä ole oppinut lukemaan, niin yleensä aloitetaan erityisopettajan testit.
Itse suorastaan vaatisin niitä, sekä psykologin oppimisvalmiustestejä.
Ykkönen kannattaa ehdottomasti tuplata, jollei pian opi lukemaan, nimittäin lapsi tulee jäämään kaikissa ainaissa jälkeen, koska oppiminen muissa aineissa perustuu sille lukemiselle.
Ei kiirettä. Älä näytä omaa hermostuneisuuttasi. Kyllä hän oppii. Eka luokka on sitä varten. Ja tilaa tosiaan Aku Ankka. Se on hyvää äidinkieltä.
No onhan tässä kevättä vielä jäljellä. Osaako lapsi lukea tavuja? Niistä on lyhyt matka sanoihin ja sitten lauseisiin. Oman ekaluokkalaisen luokka ei ole vielä käynyt kaikkia kirjaimiakaan läpi, mutta osaa lukea niillä kirjaimilla jotka osaa. Kömpelöä ja hidasta on mutta en minä ole huolissani lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:39"]Jos minun pitäisi opettaa lapseni lukemaan, huolehtisin, että lapsi ymmärtää seuraavat asiat:
1) Tuntee aakkoset: miltä kirjain näyttää, miksi kirjainta kutsutaan, miten kirjain oikeasti äännetään lukiessa.
Esim. kirjainta "A" kutsutaan "aa"-kirjaimeksi, ja jos sitä on sanassa yksi peräkkäin, se sanotaan hyvin lyhyesti "a-", ja jos kaksi peräkkäin pitkästi "aa".
Esim. kirjainta "K" kutsutaan "koo"-kirjaimeksi, ja jos sitä on sanassa yksi peräkkäin, se sanotaan hyvin lyhyesti "k-", ja jos kaksi peräkkäin hieman pitemmin "kk-".
2) Osaa aloittaa sanan tutkimisen vasemmalta oikealle, kirjain kirjaimelta.
3) Kun sanaa luetaan, sanotaan ääneen kirjaimia vastaavia äänteitä. Esim. "TALO" on "t-"+ "a-" + "l-" + "o-", eli luetaan ääneen kirjaimia vastaavat lyhyet äänteet peräkkäin erikseen.
4) Ensin voi sanoa äänteet yksi kerrallaan niin, että pitää pienen tauon ennen seuraavaa äännettä, mutta kun lyhentää pikku hiljaa äänteiden välisiä taukoja, saadaan se, miltä sana oikeasti kuulostaa, eli "talo".
Opetin tällä tekniikalla aikoinaan pikkuveljeni lukemaan.
[/quote]
Älä neuvo täällä. Nykyisin tuo ei ole enää käytössä, joten on parempi, että ap ei opeta tällä tavalla lastaan, koska sitä ei tehdä koulussakaan.
Ap, ota yhteys opeen ja kysy tapa, jolla opettaja opettaa, eli todennäköisesti KÄTS. Sen lisäksi lue lapselle paljon ääneen ja anna lapselle mahdollisuuksia käyttää kieltä sekä kirjoittaen että lukien.