Oppilaan dissausta...
Meidän lapsi on aktiivinen tunnilla. Kokeista on saanut aina vähintään 90 prossaa oikein. Nyt sai pisteet 25/26. Koko luokka-asteesta eli 50 oppilaasta vain yksi sai täydet, kaikki ns hyvät oppilaat sai vähemmän. Silti todistuksessa numero on ollut 8 ja nyt ope oli kirjoittanut pisteiden viereen "hyvä" mutta monelle muulle huonomman pistemäärän saaneelle "erinomaista". Syksyllä lapsi sai toisesta aineesta saman kasin kuin lapsi, joka veti kokeesta 2/30. Meidän tyttö sai parhaat pisteet eli 20/30. Koe oli kaikkien mielestä liian vaikea. Kolmannessa aineessa ope jätti arvostelematta kohdan, jota priimus ei ollut osannut. Meidän lapsi osasi, mutta nyt se ei kas kuulemma ollutkaan koealuetta. Hän oli ainoa joka tiesi, mutta pisteet jäi saamatta.
Alkaa olla mitta täys tätä. Miten motivoida, kun ei ponnistelut näy numeroissa?!
Kommentit (13)
Todella omituista käytöstä opettajalta. Kannattaa ehdottomasti mennä jututtamaan sitä asiasta.
Heillä on jokin ihme käyräkäytäntö, jolle oppilaiden pitää sijoittua. Tuntuu että ekalla päätetyt ptiimukswt pidetään lärjessä vaikka väkisin.
Numeron viereen kirjoitetut kommentit koskevat vain tätä kokeen tehnyttä oppilasta. Saatan kirjoittaa (hienoa, upeaa, jne.) esimerkiksi sellaisen oppilaan koepaperiin, joka nosti kokeessa arvosanansa 5 1/2 ->7 1/2. Oppilaita tulee verrata opsin tavoitteisiin, ei toisiinsa. Numero määräytyy opsin tavoitteiden saavuttamisen, ei kokeen numeron perusteella.
arvostelee henkilökohtaisesti ei kaverin tahtiin. Tietää, että tyttäres on hyvä ja siten ilmoitti.
Erinomaista kirjoitti, kun tietää kys oppilaan tarvitsevan kannustusta enemmän.
Miten tuo alkoitus kuulosti niin tutulta? Oletko kirjoittanut samasta asiasta jo ennenkin? Ei se täällä ratkea, sen kai sinäkin ymmärrät.
Aloitat kertomalla, että lapsesi on aktiivinen tunnilla. Mistä tiedät sen? Oletko ollut seuraamassa opetusta? Vai onko sinulla vain lapsen sana? Se voi tietysti olla tottakin, mutta voi siinä olla vähän lisättyäkin. Aktiivisuuskin voi olla niin monenlaista.
Neuvon sinua kuten tuossa yllä: mene keskustelemaan opettajan kanssa asiasta. Kysele mieltäsi kaihertavista asioista, mutta muista käyttäytyä rauhallisesti ja asiallisesti. Et voita mitään, jos käyt päälle kuin yleinen syyttäjä. Jos opettajan kanssa ei päästä ratkaisuun, mene rehtorin puheille, taas rauhallisesti ja asiallisesti. Jos virheitä on tapahtunut, täytyy ne todellakin korjata.
Nelonen kirjoittaa, että opettajilla on joku käyrä, jolle oppilaiden arvosanat asetetaan. Mennyttä aikaa, ei oppilaita ja suorituksia enää asetella Gaussin käyrälle. Joskus ennen tavoite oli, että kussakin aineessa koulun luokkatason arvosanojen keskiarvon piti sijoittua seiskan ja kasin välille. Eli jos annettiin hyviä arvosanoja, niin piti antaa myös huonoja. Näistä on päästy jo aikaa sitten. Opettajan pitää olla todellinen horisko, jos vielä näiden Aatamin aikuisten arviointiohjeiden mukaan antaa numerot. Oppilaita ei vertailla keskenään, vaan kunkin oppilaan suorituksia verrataan hänen omiin aikaisempiin suorituksiinsa. Tästä johtuu varmasti myös se, että vaikka oppilas ei olekaan saanut huppupisteitä kokeista, niin opettaja on kuitenkin kirjoittanut 'erinomainen'. Oppilaan suoritus on siis selvästi parempi kuin edellinen.
En ole kirjoittanut aikaisemmin. Tää on yksityiskoulu, jossa käyrä käytössä. Parhaat päätetty ekalla.
Ap
Kyllä tuo on selvää dissausta, ope ei jostain syystä tykkää lapsestasi. Tuo ei ole mitenkään harvinaista opettajien keskuudessa, että dissaavat oppilaita joista eivät tykkää. Kokemukseni mukaan opeja ärsyttää ujot ja klitit, hyvät oppilaat. Valitettavasti tuohon on todella vaikea puuttua.
No eihän tuo ole yhtää reilua tai kannustavaa jos ns. hyvät oppilaat ei saa lainkaan kehuja tai vain latteita, vähätteleviä kehuja ja vain heikompia oppilaita kehutaan kun parantavat suoritustaan.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 14:27"]
En ole kirjoittanut aikaisemmin. Tää on yksityiskoulu, jossa käyrä käytössä. Parhaat päätetty ekalla.
Ap
[/quote]en tiedä minkä käyrien mukaan mentiin mutta mulla ei ole ollut valittamista, lukuaineet aina olleet n. 9,4-9,5 tasoa
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 14:27"]
En ole kirjoittanut aikaisemmin. Tää on yksityiskoulu, jossa käyrä käytössä. Parhaat päätetty ekalla.
Ap
[/quote]en tiedä minkä käyrien mukaan mentiin mutta mulla ei ole ollut valittamista, lukuaineet aina olleet n. 9,4-9,5 tasoa
[/quote]tosin mulla ei mutta lapsellanni
Numero koostuu kokeista, tuntiaktiivisuudesta, läksyt tehty ja jos kymppiä havittelee niin jos annetaan ylimääräistä myös tekee ne, en ole ope
yksityiskoulu, jossä käyrä käytössä :DD keksitkö nyt ehkä hätävalheen? käyrää voi käyttää suuntana: jos 99% saa kympin, koe on todennäköisesti liian helppoa ja jos puolet luokasta ei pääse läpi niin liian vaikea.
laita hyvä ihminen lapsesi toimivaan ja järkevään kouluun! ei kukaan itseään kunnioittava opettaja enää suostuisi käyttämään perustana Gaussin käyrää...
Sä voisit kyseenalaistaa nämä kokeiden tulokset. Kysy suoraan häneltä laskentaperusteet ja myös sen millä perusteilla tulee arvosanat todistukseen.. sulla on oikeus tietää nämä arviointiperusteet. eli kuinka paljon tuntityöskentely vaikuttaa ja kuinka paljon kokeet. Ja sitten vertaat hiljaa mielessäsi onko näin toimittu kaikkien kohdalla (joiden koenumerot tiedät) Älä kerro lapsellesi että häntä on dissattu vaan yhteys opettajaan ja tarvittaessa rehtoriin.