Että mä kaipaan sellaista kouluainetta takaisin kuin Kansalaistaito!
Koko ajan törmään sellaisiin ongelmiin nykynuorilla, mitkä meille 70-luvulla syntyneille opetettiin jo ala-asteella sellaisessa oppiaineessa kuin Kansalaistaito. Ihan ekaksi tulee mieleen liikennesäännöt ja -merkit. Eikä muuten yhtään haittaisi, jos se jatkuisi yläkoulussakin nykyään, opetettaisiin mm. veroilmoitusten täyttämistä jne. Samaan oppiaineeseen voisi lukiossa ja amiksessa sisällyttää sen paljon taistellun ajo-opetuksen, työnhakua jne.
Toinen mitä kaipaan on ympäristöoppi vai onko nykykoulussa jotain sitä vastaavaa oppiainetta?
Kommentit (10)
Kyllä minusta näyttää, että liikenesääntöjen opetus kouluissa on vähentynyt. Kyllähän pyöräilysäännöt pitäisikin vanhempien opettaa, mutku eivät itekkään osaa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:19"]
Koko ajan törmään sellaisiin ongelmiin nykynuorilla, mitkä meille 70-luvulla syntyneille opetettiin jo ala-asteella sellaisessa oppiaineessa kuin Kansalaistaito. Ihan ekaksi tulee mieleen liikennesäännöt ja -merkit. Eikä muuten yhtään haittaisi, jos se jatkuisi yläkoulussakin nykyään, opetettaisiin mm. veroilmoitusten täyttämistä jne. Samaan oppiaineeseen voisi lukiossa ja amiksessa sisällyttää sen paljon taistellun ajo-opetuksen, työnhakua jne.
Toinen mitä kaipaan on ympäristöoppi vai onko nykykoulussa jotain sitä vastaavaa oppiainetta?
[/quote]
Toisaalta monessa asiassa nykynuoret ovat paljon osaavampia ja fiksumpia kuin nämä mummelit, jotka muistelevat 70-luvun kouluja kaiholla. :=))
Tätäkin palstaa lukeneena, kyllä niitä uusavuttomia ja liikennesäännöistä tietämättömiä riittää myös 30-kymppisissä, ei ne opit vaan oo joka päähän tarttunu
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 22:46"]
Tätäkin palstaa lukeneena, kyllä niitä uusavuttomia ja liikennesäännöistä tietämättömiä riittää myös 30-kymppisissä, ei ne opit vaan oo joka päähän tarttunu
[/quote]
Ei oo näköjään tosiaan kaikille kolkyt-kymppisille opit päähän tarttunu.
Ja kyllä, olen samaa mieltä että kansalaistaito olisi tänä päivänä edelleen erittäin hyödyllinen kouluaine. Otaksun että ajatusta kansalaistaidon palauttamisesta opetussuunnitelmaan vierastavat ainoastaan ne vanhemmat, jotka eivät jaksa kasvattaa lapsiaan ja joita jostain syystä ärsyttää se että jossain heidän lastensa kasvattamattomuuteen puututaan.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 22:46"]
Tätäkin palstaa lukeneena, kyllä niitä uusavuttomia ja liikennesäännöistä tietämättömiä riittää myös 30-kymppisissä, ei ne opit vaan oo joka päähän tarttunu
[/quote]
Ja se, että opit eivät joka päähän tartu, ei ole syy olla opettamatta asioita.
Vanhemmat, kasvattakaa lapsianne elämää varten. Opettakaa ja valistakaa heitä. Älkää jättäkö kaikkea koulun tehtäväksi. Teillä on oikeus ja velvollisuus huolehtia, että lapsistanne tulee kunnon kansalaisia joka saralla.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 13:19"]
Koko ajan törmään sellaisiin ongelmiin nykynuorilla, mitkä meille 70-luvulla syntyneille opetettiin jo ala-asteella sellaisessa oppiaineessa kuin Kansalaistaito. Ihan ekaksi tulee mieleen liikennesäännöt ja -merkit. Eikä muuten yhtään haittaisi, jos se jatkuisi yläkoulussakin nykyään, opetettaisiin mm. veroilmoitusten täyttämistä jne. Samaan oppiaineeseen voisi lukiossa ja amiksessa sisällyttää sen paljon taistellun ajo-opetuksen, työnhakua jne.
Toinen mitä kaipaan on ympäristöoppi vai onko nykykoulussa jotain sitä vastaavaa oppiainetta?
[/quote]
Kuule. Maailma muuttuu. Silloin kun me oltiin koulussa, ei ollut internettiä, ei edes tietokoneita koulukäytössä. Eikä kännyköitä.
Maailma muuttuu, muutu sinä mukana.
Kyllä kansalaistaitoa on. Meillä oli samassa kirjassa ympäristöoppi, oppilaanohjaus ja kansalaistaito.
Alakoulussa on ihan samanlainen kirja ja aineen nimi on ympäristö- ja luonnontieto, ylli.
Olen samaa mieltä. Ympäristötieto ei kata perusjuttuja ns. maalaisjärjen kanssa toimimisesta ja sitten taas yläasteen yhteiskuntaoppi keskittyy perinnön jakoihin ym. epärelevantteihin asioihin liikaakin.
Pitäisi olla aine, jossa opeteltaisiin mm. budjetin tekemistä, peruskäytöstapoja ja niiden historiaa/syitä (koska nykyään on niin paljon "kriittisiä ajattelijoita" jotka kysyvät "miksi?" aivan kaikkeen..mammat tietysti ovat heistä ylpeitä, kun tunti keskeytyy joka toinen minuutti!), osallistettaisiin nuoret mukaan yhteiskuntaan pienin teoin jne. Myös vaikkapa konkreettinen laskelma siitä, paljonko maksaa poistaa Jani-Petterin tekemiä taideteoksia (aka. töhryjä), ja mitä muuta sillä rahalla nuorille saisi, voisi olla paikallaan.
Nykyään on olemassa yhteiskuntaoppi pakollisena aineena. Ei juuri lämmitä, kun sitä opettavat päätoimiset historianopettajat eikä edes lukion käyneet yhteiskuntataidoista ymmärrä edes sitä vertaa, että käsittäisivät verotuksen aakkosia ja osaisivat laittaa postissa tulevan verokortin talteen, saati sitten tarkistaa veroehdotuksensa.