HÖH miten hölmö tuo ukko on
Hermostui minulle, kun pidän autossa valot yötä päivää. Pitää kuulemma päiväsaikaa ajella vain parkeilla, tai mitä lienevätkään, jotta polttoainetta säätyy.
HALOO, miten se valojen käyttö muka moottorin polttoaineen kulutuksen vaikuttaa.
Ei muuten, mutta tuleehan tuollaiseta paha mieli, kun ärjyy tuolla lailla.
Kommentit (15)
Vai mistä luulet että se sähkövirta sinne lamppuihin kehittyy? Mutta Suomessa on sulaa hulluutta ajaa pelkillä parkeilla, muutenkin usein huonosti autot erottuvat lumisateella.
Piheys ei koskaan laannu, pahenee vaan.
Kyllä se kuluttaa enemmän, mutta tosi pienestä määrästä on kyse.
En usko, että sitä mistään keskikulutuksista justkaan huomaa että olet ajellut valot päällä.
Ja parkeilla ajaminen on sitä paitsi kiellettyä. Pitää olla ajovalot päällä.
Ja vielä hyvin paljon yksinkertaistettuna miten se vaikuttaa kulutukseen:
Auton moottori pyörittää laturia ja mitä enemmän virtaa tarvitaan niin sitä raskaampi laturia on pyörittää. Ja mitä raskaampi on pyörittää niin sitä enemmän moottorin voimasta menee laturille. Eli pitää painaa pikkasen enemmän kaasua että sama vauhti säilyy koska laturi vie oman osansa..
Nykyisin on uusissa sutoissa niitä ledipäivävaloja, jotka riittää, mutta parkit ei riitä.
auto ja laita valot automaatille. Päivällä toimii ns. päivävalot (vähän kuluttavat ledit) ja kun hämärtyy, ajovalot kytkeytyy päälle automaattisesti.
Kyllä se kuluttaa enemmän, mutta tosi pienestä määrästä on kyse.
En usko, että sitä mistään keskikulutuksista justkaan huomaa että olet ajellut valot päällä.
Ja parkeilla ajaminen on sitä paitsi kiellettyä. Pitää olla ajovalot päällä.
Ja vielä hyvin paljon yksinkertaistettuna miten se vaikuttaa kulutukseen:
Auton moottori pyörittää laturia ja mitä enemmän virtaa tarvitaan niin sitä raskaampi laturia on pyörittää. Ja mitä raskaampi on pyörittää niin sitä enemmän moottorin voimasta menee laturille. Eli pitää painaa pikkasen enemmän kaasua että sama vauhti säilyy koska laturi vie oman osansa..
36§
Valojen käyttö ajettaessa
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on taajaman ulkopuolella aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja.
Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa säänvuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.
Kaukovalojen käyttö on kielletty:
1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;
2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja
3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.
Sumuvaloja saa käyttää vain sumun taikka rankan vesi- tai lumisateen aikana. Niitä saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos seisontavalot ovat samanaikaisesti kytketyt.
--------------------------------
itse olen ollut aina siinä tietämyksessä, että ajovalot on oltava. Pykälässä kuitenkin mainitaan ajovalot tai huomiovalot. Mitkä ovat huomiovalot?
Seuraavassa pykälässä (Valojen käyttö pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa) puhutaan sitten seisonta- tai lähivaloista. Eli onko huomiovalot = seisontavalot = parkit? Vai onko huomiovalot jotain muuta (sumuvalot + parkit -yhdistelmä tms?)
ihmettelee ei ap
Kyllä se kuluttaa enemmän, mutta tosi pienestä määrästä on kyse.
En usko, että sitä mistään keskikulutuksista justkaan huomaa että olet ajellut valot päällä.
Ja parkeilla ajaminen on sitä paitsi kiellettyä. Pitää olla ajovalot päällä.
Ja vielä hyvin paljon yksinkertaistettuna miten se vaikuttaa kulutukseen:
Auton moottori pyörittää laturia ja mitä enemmän virtaa tarvitaan niin sitä raskaampi laturia on pyörittää. Ja mitä raskaampi on pyörittää niin sitä enemmän moottorin voimasta menee laturille. Eli pitää painaa pikkasen enemmän kaasua että sama vauhti säilyy koska laturi vie oman osansa..36§
Valojen käyttö ajettaessa
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on taajaman ulkopuolella aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja.
Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa säänvuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.
Kaukovalojen käyttö on kielletty:
1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;
2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja
3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.
Sumuvaloja saa käyttää vain sumun taikka rankan vesi- tai lumisateen aikana. Niitä saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos seisontavalot ovat samanaikaisesti kytketyt.
--------------------------------itse olen ollut aina siinä tietämyksessä, että ajovalot on oltava. Pykälässä kuitenkin mainitaan ajovalot tai huomiovalot. Mitkä ovat huomiovalot?
Seuraavassa pykälässä (Valojen käyttö pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa) puhutaan sitten seisonta- tai lähivaloista. Eli onko huomiovalot = seisontavalot = parkit? Vai onko huomiovalot jotain muuta (sumuvalot + parkit -yhdistelmä tms?)
ihmettelee ei ap
huomiovalot eivät siis ole sama kuin parkit: http://ec.europa.eu/transport/road_safety/topics/vehicles/daytime_runni…
eli parkit päällä ei saa ajaa?
Kyllä se kuluttaa enemmän, mutta tosi pienestä määrästä on kyse.
En usko, että sitä mistään keskikulutuksista justkaan huomaa että olet ajellut valot päällä.
Ja parkeilla ajaminen on sitä paitsi kiellettyä. Pitää olla ajovalot päällä.
Ja vielä hyvin paljon yksinkertaistettuna miten se vaikuttaa kulutukseen:
Auton moottori pyörittää laturia ja mitä enemmän virtaa tarvitaan niin sitä raskaampi laturia on pyörittää. Ja mitä raskaampi on pyörittää niin sitä enemmän moottorin voimasta menee laturille. Eli pitää painaa pikkasen enemmän kaasua että sama vauhti säilyy koska laturi vie oman osansa..36§
Valojen käyttö ajettaessa
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on taajaman ulkopuolella aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja.
Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa säänvuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.
Kaukovalojen käyttö on kielletty:
1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;
2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja
3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.
Sumuvaloja saa käyttää vain sumun taikka rankan vesi- tai lumisateen aikana. Niitä saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos seisontavalot ovat samanaikaisesti kytketyt.
--------------------------------itse olen ollut aina siinä tietämyksessä, että ajovalot on oltava. Pykälässä kuitenkin mainitaan ajovalot tai huomiovalot. Mitkä ovat huomiovalot?
Seuraavassa pykälässä (Valojen käyttö pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa) puhutaan sitten seisonta- tai lähivaloista. Eli onko huomiovalot = seisontavalot = parkit? Vai onko huomiovalot jotain muuta (sumuvalot + parkit -yhdistelmä tms?)
ihmettelee ei ap
ei ole sama kuin parkkivalot, vaan ne ovat ns. päiväajovalot. Vanhoissa autoissa niitä ei ole, jos ei ole jälkiasennettu, mutta v:sta 2011 ne ovat olleet pakolliset uusissa autoissa.
Hermostui minulle, kun pidän autossa valot yötä päivää. Pitää kuulemma päiväsaikaa ajella vain parkeilla, tai mitä lienevätkään, jotta polttoainetta säätyy.
HALOO, miten se valojen käyttö muka moottorin polttoaineen kulutuksen vaikuttaa.
Ei muuten, mutta tuleehan tuollaiseta paha mieli, kun ärjyy tuolla lailla.
Tarkoitatko siis ajaessasi autolla pidät valoja päällä?
No laki sanoo: "Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja." Eli siinä mielessä olet oikeassa.
Mutta mistä sinä luulet sen sähkön tulevan autossa? Moottorihan pyörittää laturia ja mitä enemmän sinulla on sähkölaitteita käytössä, sitä enemmän laturi nappaa tehoa ja sitä kautta nostaa kulutusta. Tosin vuositasolla puhuttan muutamasta eurosta, jos sitäkään, joten ihan älyttömiä säästöjä et saa aikaan vaikka ajaisitkin ilman valoja...
itse olen ollut aina siinä tietämyksessä, että ajovalot on oltava. Pykälässä kuitenkin mainitaan ajovalot tai huomiovalot. Mitkä ovat huomiovalot?
Seuraavassa pykälässä (Valojen käyttö pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa) puhutaan sitten seisonta- tai lähivaloista. Eli onko huomiovalot = seisontavalot = parkit? Vai onko huomiovalot jotain muuta (sumuvalot + parkit -yhdistelmä tms?)
ihmettelee ei ap
Parkkivalot ovat oma asia. Ne ovat erittäin himmeät valot ja tarkoituksena on, että niillä voi varoittaa muita mikäli joutuu auton jättämään hankalaan paikkaan.
Huomiovalot ovat puolestaan uudemmissa auoissa yleistyneitä kirkkaita ledvaloja. Jos tällaiset löytyy autosta, niin kirkkaalla säällä ei tarvitse itse ajovaloja pitää päällä.
missä on turvaistuin, vaikka lasta ei kyydissä, kun kuluttaa enemmän. Tuollaisten ois parempi luopua kokonaan autosta, jos se on niin pirun vaikeeta.
Onko se mies vai mikkihiiri? Tosirattimiehet ei ajattele mitään bensankulutuksia vaan laittaa usvaa putkeen täysin surutta.
T. Kaasu-Kake
En nyt oikein tajunnut...siis ajovalotko sulla on yötä päivää päällä? Miksi ihmeessä?