Mitä voin tehdä, sekoava ihminen?
Kyse on tosi harvoin tapaamastani tutusta pienten lasten äidistä (3 alle kouluikäistä, yksi tokaluokalla). Hän kirjoittaa blogiinsa aivan skitsofreenikon harhoilta kuulostavia juttuja tosina.
En voi laittaa tähän suoraan asioita, joita hän kirjoittaa, mutta ne ovat samaa luokkaa kuin jos minä väittäisin olevani oikeasti uudelleensyntynyt Hitlerin vaimo ja voin matkustaa ajassa juutalaisvainojen aikaan estääkseni ne.
Siis kaiken kaikkiaan tyypillä on selvästi aistiharhoja, näkee, kokee fyysisesti ja kuulee erilaisia "tuonpuoleisen tiedotteita" ja lisäksi suuruusharha eli pitää itseään maailmanakaikkeuden kannalta merkittävänä henkiolentona jne.
Lapsensa ja kotinsa hoitaa ilmeisesti ihan hyvin eikä puhu arkielämässä näitä juttuja käsittääkseni juurikaan.
Pelkään silti että hän sekoaa pahemminkin. Mitä voisin tehdä? En kai oikein mitään. En miestäänkään tunne ollenkaan.
Kommentit (7)
Jos ihminen on harhainen, voit ilmoittaa kunnan terveyskeskukseen, että henkilön terveydentila vaatii arviointia. Silloin terveydenhuollon velvollisuus on selvittää missä kunnossa ihminen on ja tarviiko hän hoitoa.
Psykoottinen ihminen ei varmastikaan suoriudu lasten kanssa olemisesta täysipainoisesti, vuorovaikutusongelmat voivat olla isoja ja harhainen vanhempi voi olla jopa vahingollinen suoraan tai epäsuorasti lasten kehitykselle ja turvallisuudelle, huolenpidolle jne.
Liian paljon ihmiset odottaa näidenkin kanssa, että "helvetti on irti", eli puututaan vasta sitten kun on psykoosi on aivan täydessä kukassaan, eikä aiemmin, milloin voisi hoitokin helpottua, lyhentyä ja sosiaaliset haitat jäädä pienemmiksi.
T: psyk sh
ihminen voi kirjoittaa blogiinsa mitä vaan, vaikka ihan huomionhakuisuuttaan. Luulen kyllä että hän on tosissaan. Ehkä voisin soittaa ko. kunnan terveyskeskukseen jotta jos voisivat jotenkin tarkistaa tilanteen perheessä. Tuntuu törkeältä, mutta niin tuntuisi sekin jos jotain kamalaa tapahtuu perheessä enkä ole asialle tahnyt mitään :(
Ap
Ja terveydenhuolto on kiinnostunut vain äidin terveydentilasta, ei lasten. Toki ls-ilmo tehdään, jos on aihetta siihen esim. vanhemman terveydentilan vuoksi.
Jos henkilö on kunnossa lääkärin arvion mukaan, siitä ei seuraa mitään hänelle eikä perheelle.
Jos ihminen on harhainen, voit ilmoittaa kunnan terveyskeskukseen, että henkilön terveydentila vaatii arviointia. Silloin terveydenhuollon velvollisuus on selvittää missä kunnossa ihminen on ja tarviiko hän hoitoa.
Psykoottinen ihminen ei varmastikaan suoriudu lasten kanssa olemisesta täysipainoisesti, vuorovaikutusongelmat voivat olla isoja ja harhainen vanhempi voi olla jopa vahingollinen suoraan tai epäsuorasti lasten kehitykselle ja turvallisuudelle, huolenpidolle jne.
Liian paljon ihmiset odottaa näidenkin kanssa, että "helvetti on irti", eli puututaan vasta sitten kun on psykoosi on aivan täydessä kukassaan, eikä aiemmin, milloin voisi hoitokin helpottua, lyhentyä ja sosiaaliset haitat jäädä pienemmiksi.
T: psyk sh
Ja niin mielelläni kuin jotenkin kyseistä ihmistä hoidon piiriin saattaisin, myös samanaikaisesti tiedän, että hän osaa esittää aivan tervettä tarvittaessa. Mitä silloin voi tehdä?
Ei kaikki harhaiset ihmiset halua tai pysty peittelemään harhojaan. On niitäkin, joita oudot ajatukset yms. ahdistavat, ja he ovat ikionnellisia, kun joku tulee kysymään onko kaikki ok, ja tarjoamaan hoitoa.
T: se psyk sh
joilla psykoottiset jää kiinni. Olin itse juuri tuollaisessa. Minut todettiin täysjärkiseksi mutta masentuneeksi vaikken ulkonaisesti vaikuta siltä lainkaan. Kysymykset saattaa olla ihan jokapäiväisiä, joten niistä ei hokaa eikä ajattele vastausta etukäteen.
Jos ihminen on harhainen, voit ilmoittaa kunnan terveyskeskukseen, että henkilön terveydentila vaatii arviointia. Silloin terveydenhuollon velvollisuus on selvittää missä kunnossa ihminen on ja tarviiko hän hoitoa. Psykoottinen ihminen ei varmastikaan suoriudu lasten kanssa olemisesta täysipainoisesti, vuorovaikutusongelmat voivat olla isoja ja harhainen vanhempi voi olla jopa vahingollinen suoraan tai epäsuorasti lasten kehitykselle ja turvallisuudelle, huolenpidolle jne. Liian paljon ihmiset odottaa näidenkin kanssa, että "helvetti on irti", eli puututaan vasta sitten kun on psykoosi on aivan täydessä kukassaan, eikä aiemmin, milloin voisi hoitokin helpottua, lyhentyä ja sosiaaliset haitat jäädä pienemmiksi. T: psyk sh
Ja niin mielelläni kuin jotenkin kyseistä ihmistä hoidon piiriin saattaisin, myös samanaikaisesti tiedän, että hän osaa esittää aivan tervettä tarvittaessa. Mitä silloin voi tehdä?
paitsi korkeintaan ilmaista hänelle itselleen huolesi. Ja pitää silmällä lasten tilannetta. Tosin jos hänellä mieskin on, niin eiköhän hän hoida sen puolen, toimittaa rouvan hoitoon jos menee ihan psykoosin puolelle.