Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai vaan ripillepääsyn johdosta annetaan rahaa lahjaksi, ei protuleirin jälkeen, vaikka juhlat?

Vierailija
22.07.2012 |

Nyt en kyllä taas käsitä, miksi yleensä ripilepääsystä pitäisi teinille maksaa, eikö ole vaan samanlainen virstanpylväs nuoren elämässä kuin protuleiri? Ja jos tälläiseen protuleirin jälkeiseen juhlaan kutsutaan, eikö silloinkin voi yhtä lailla viedä lahjaksi rahaa?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konfirmaatio on sakramentti. Protuleiri on vaan leiri muitten joukossa.

Yhtä hyvin voisi pitää jokaisen partiokesäleirin jälkeen juhlat...se mikään virstapylväs..pöh..



Juu ja meiltä ei mennä kumpaankaan.

Vierailija
2/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun keväällä kinataan saako yo ja amis samanarvoisen lahjan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen noista on sakramentti ja sellaisena sitä pitääkin arvostaa. Protu taas on pelkkä vitsi. Mutta vitsi on myös nykyinen tapa että ripille pääsystä on tullut rahankeruujuhla. Rippinuori saakoon korun joka päivästä muistuttaa ikuisesti mutta rahan vieminen sukulaisilta on noloa. Häpäisee tavallaan koko päivän arvoa!



Vierailija
4/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen antaessa lahjan, niin ainakin periaatteessa, osallistutaan nuorelle todella tärkeään ratkaisuun elämässä. Uskonollinen käännekohta on elämää yleensä paljon enemmän muuttava kuin pelkästään viikon leiri jossakin. Kuten sanottu, monella muullakin leirillä puhutaan eettisistä asioista: partio, seta, poliittiset järjestöt, Luonto-Liiton leirit jne. Miksi protuleiri eroaisi tästä?



lahjoja toki saa antaa ja jopa pyytää, mutta sama asiahan ei tuo missään nimessä ole.







Vierailija
5/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siinä luvataan? Miten elämä muuttuu?



Konfirmaatiossa nuori vahvistaa itse kasteensa. Haluaa itsenäisesti seurata Jeesusta. Kyse ei ole siis rippileiristä, vaan siitä konfirmaatiotilanteesta. Rippikoulunhan voi käydä monella muullakin tavalla kuin vain leirimuotoisena.

Vierailija
6/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konfirmaatiossa nuori vahvistaa itse kasteensa. Haluaa itsenäisesti seurata Jeesusta. Kyse ei ole siis rippileiristä, vaan siitä konfirmaatiotilanteesta. Rippikoulunhan voi käydä monella muullakin tavalla kuin vain leirimuotoisena.

Suurin osa nuorista menee riparille, koska kaikki muutkin menee, ei siksi, että uskoisi kirkon opetuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut mikä erottaa nämä kaksi leiriä, on se että toisen päätteeksi jaetaan alaikäisille viinaa ja toinen on tervehenkinen.

Vierailija
8/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sitä että niiden jotka ei halua osallistua rippikouluun pitää kehitellä joko traditio sen sijaan. Ja sitten sukulaisten ja tuttavien pitää leiriltä päässeitä muistaa.



Ettei heille vaan tule paha mieli. Siis miksei sitten olla ilman jos ollaan ilman?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sitä että niiden jotka ei halua osallistua rippikouluun pitää kehitellä joko traditio sen sijaan. Ja sitten sukulaisten ja tuttavien pitää leiriltä päässeitä muistaa.



Ettei heille vaan tule paha mieli. Siis miksei sitten olla ilman jos ollaan ilman?

Vierailija
10/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen antaessa lahjan, niin ainakin periaatteessa, osallistutaan nuorelle todella tärkeään ratkaisuun elämässä. Uskonollinen käännekohta on elämää yleensä paljon enemmän muuttava kuin pelkästään viikon leiri jossakin. Kuten sanottu, monella muullakin leirillä puhutaan eettisistä asioista: partio, seta, poliittiset järjestöt, Luonto-Liiton leirit jne. Miksi protuleiri eroaisi tästä?

lahjoja toki saa antaa ja jopa pyytää, mutta sama asiahan ei tuo missään nimessä ole.


Joo, viikolla on poltettu tupakkaa, juotu sidukkaa j atehty ties mitä. Porukka menee sinne laumasieluina kun muutkin menee ja motiivina nimenomaan LAHJARAHAT. Nuo muut leirit on sentään tervehenkisiä.

Suomalaiset ovat uskovaisia silloin kun pitää järjestää ristiäiset, rippiäiset, häät tai hautajaiset. Arkipäivän elämässä uskonnolla eiole mitään sijaa. Kyselyssä ihmiset olivat ilmoittaneet kirkkoon kuulumisen syyksi kirkolliset juhlat. Voiko tekopyhempää olla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä koko protujuttua. Siis sitä että niiden jotka ei halua osallistua rippikouluun pitää kehitellä joko traditio sen sijaan. Ja sitten sukulaisten ja tuttavien pitää leiriltä päässeitä muistaa.

Ettei heille vaan tule paha mieli. Siis miksei sitten olla ilman jos ollaan ilman?

Monellehan se muistaminen on ihan kivaa! Eihän rippilastakaan ole pakko muistaa tai mennä juhliin.

Eikö uusia perinteitä saa kehittää? Miksi kaikkien perinteiden pitäisi pyöriä uskonnon ympärillä?

Vierailija
12/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sitä että niiden jotka ei halua osallistua rippikouluun pitää kehitellä joko traditio sen sijaan. Ja sitten sukulaisten ja tuttavien pitää leiriltä päässeitä muistaa.

Ettei heille vaan tule paha mieli. Siis miksei sitten olla ilman jos ollaan ilman?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut ajatellutkaan, ettei se kuuluisi tapoihin.

Vierailija
14/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annoin veljenpojalle rahaa, kun piti protujuhlat En ollut ajatellutkaan, ettei se kuuluisi tapoihin.

ettei perinteekkäämpien mammojen mieli pahoitu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ennen riparilla oli enemmän uskonnollista sisältöä niille nuorille, ei enää ole (toki uskovaisille nuorille ehkä, mutta heitä pieni vähemmistö). Nykyään se on tapa saada rahaa esim. mopoon tmv. Ja itse nuorten parissa työskentelevänä en ole kenenkään nuoren kuullut puhuvan mistään "sakramenteista" tai muista uskon asioista ennen/jälkeen riparin, vaan RAHASTA.



Tuosta vinkkelistä jos katsoo, niin protuleirille menevällä on aidompi halu kokea se "aikuistumisleri". Riparille menee suurin osa kun sinne vaan kuuluu mennä, protuleirille menee keskimääräistä ajattelevampaa porukkaa. Ja osa käy nuo molemmat, eli sekä riparin että protuleirin, eivät ole toisensa poissulkevia leirejä...!



Ja minusta lahja annetaan molempien leirien kävijälle (jos joku käy molemmat, sitten yksi lahja riittää molemmista, ja en ole kenekään kuullut edes kaksia juhlia pitäneen) ja lahjan _antaja_ sitten itse päättää antaako rahaa vai tavaraa lahjaksi.



Mutta tosiaan, kannattaa unohtaa se uskonnollinen puoli riparista, vaikka se läsnä onkin, niin kuinka monen usko oikeasti muuttuu yhden leirin takia? Ani harvan.

Vierailija
16/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene tekemään pieni galluppi kouluihin: tuskin kukaan nuori näkee riparia noin! Joo, se ehkä alkujaan on juuri noin ollut, mutta ei se murkku siinä alttarilla mieti mitään kasteensa vahvistamista vaan jotain ihan muuta. Uskonto merkitsee yhä vähemmän ihmisille, ennen ehkä kirkossa ravattiin joka viikko, nykyään käytään äärimmäisen harvoin. Tavalliset nuoret, hihhuli perheet toki eri asia.

Vierailija
17/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muun muassa käymään ehtoollisella ja pitämään kirkkohäät. Mihin protuleiri pätevöittää??? Mulle on jäänyt vähän epäselväksi. Olen luullut, että siellä vaan kelataan jotain elämänkatsomusjuttuja. Minä en sellaisesta anna kenellekään yhtään mitään rahaa, mikä virstanpylväs se on.

En ole itsekään mikään uskovainen, mutta ärsyttää nää protuilijat yms hippipellet, jotka on niin rationaalista, niin rationaalista, mutta sitten kuitenkin kuorivat kristittyjen juhlista kermat päältä. Huoh.

Onneksi en edes tiedä ketään protuleirin käynyttä. Jos tulisi kutsu jonnekin protujuhliin, niin jättäisin kyllä myötähäpeästä menemättä...

Vierailija
18/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muun muassa käymään ehtoollisella ja pitämään kirkkohäät. Mihin protuleiri pätevöittää??? Mulle on jäänyt vähän epäselväksi. Olen luullut, että siellä vaan kelataan jotain elämänkatsomusjuttuja. Minä en sellaisesta anna kenellekään yhtään mitään rahaa, mikä virstanpylväs se on.

En ole itsekään mikään uskovainen, mutta ärsyttää nää protuilijat yms hippipellet, jotka on niin rationaalista, niin rationaalista, mutta sitten kuitenkin kuorivat kristittyjen juhlista kermat päältä. Huoh.

Onneksi en edes tiedä ketään protuleirin käynyttä. Jos tulisi kutsu jonnekin protujuhliin, niin jättäisin kyllä myötähäpeästä menemättä...

että olet nihkeä ihminen?

Ei protujuhlan järjestäminen ole mitään kristittyjen juhlien kermojen kuorintaa, koska ei siihen kristilliseen perinteeseen kuulu rippijuhla - rippikoulun ja konfirmaation voi käydä juhlimattakin.

Lopeta sinäkin joulunvietto, olet kuorinut kermat päältä monista muinaisuskosta. Joulussa kun näkyy aika paljon enemmän muinaisia pakanaperinteitä, kristinusko on vain koristetta päällä.

Ihmisillä on oikeus luoda uusia perinteitä. Ehkä parempi, että sinä jäät kyhjöttämään kotiin kuin että menisit toisten pilaamaan toisten juhlia hapannaamoinesi.

Vierailija
19/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muun muassa käymään ehtoollisella ja pitämään kirkkohäät.


Sielläkö ne opettaa, miten täydellistä kaiken pitää olla ja miten kiukutella? Ja kaikki ne nolot hääleikit?

Ehtoollisellakin voi käydä kuka vaan. Ei se pappi kysele todisteita riparista.

Vierailija
20/24 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kristinusko on ominut pakana-ajan juhlapyhät itselleen, mm. joulun jotta saatiim usko taottua pakanoiden päähän paremmin. Ujutettiin raamattu oppi mukaan perinteisiin juhliin mukaan.



Ja toisekseen, varmaan aina ja kaikissa kulttuureissa on aikuiseksi tulemista jollakin tapaa juhlittu.



Jossain pojat hyppäävät liaanilla benjihypyn, jossain kulttuurissa luetaan tooraa 12 tai 13 vuotiaana aikuisuuden merkiksi, jossain hunnutetaan tyttö tietyssä iässä, jossain kulttuurissa nuori viettää teltassa tietyn ajan mieheksi/naiseksi tullessaan, toisessa saa tatuointeja jne. JOKA kultuurissa on oma tapansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme