Hoitaako teillä 4. ja 5. -luokkalaiset pojat itse kokeisiin luvun?
Siis ymmärtävätkö itse aloittaa ajoissa lukemisen ja tietävätkö mitä kaikkea pitää opetella vai tarvitseeko aikuisen antaa ohjeita ja muistuttaa lukemisesta?
Kommentit (12)
Nelosluokkalainen poika hoitaa hienosti kielten kokeet. Minä vain kuulustelen. Yltin ja ussan kokeissa sitten tarvitsee hieman apua tärkeimpien asioiden kohdentamisessa. Ei ole vielä ihan oppinut tärkeiden ja vähemmän tärkeiden asioiden erottamista. Mutta tunnollinen on, sitä en voi kieltää.
Pikkuveli onkin sitten ihan toista maata ja hänen kanssaan vielä riittää työmaata :/
Tekeekö poikasi muuten läksyt aina huolellisesti? Millaisia numeroita saa kokeista?
tarvitsevat ohjausta jos hyvän numeron haluavata saada.
Kalenteriin merkataan koepäivä ja suunnitellaan lukuaikataulu suhteessa harratuksiin yms.
Yhdessä etsitään kirjastosta aiheeseen liittyvää
esim. Olipa kerran sarjan videon sarja.
Tietokoneella extra harjoittelua
Tekeekö poikasi muuten läksyt aina huolellisesti? Millaisia numeroita saa kokeista?
Koenumerot vaihtelee ihan vitosesta ysiin, aineella ei ole merkitystä, mutta päivän fiiliksellä on.
Turhauttavaa, mutta elämä vaan joskus on!
kaikki kolme viimeistään oppineet omatoimisiksi. Tietävät myös läksynsä ja muistavat lukea, useimmiten lukevat jopa etukäteen.
yhdessä jaetaan koealue järkeviin osiin ajoissa (mun mielestä - tai ainakaan meidän pojalla - kaksi päivää ei todellakaan riitä kokeeseen lukuun, kun vitosella voi reaaliaineissa olla koealue vaikka 30 sivua pitkä ja täyttä asiaa). Mietitään harrastusten ym. juttujen puitteissa, että miten paljon ehtii minäkin päivänä.
Sitten poika sen listan kanssa kyllä itse huolehtii, että esim. maanantaina lukee sovitut kappaleet 1-2 ja tiistaina 3-4 jne. Vanhemmat vielä kyselevät kappaleita. - Mutta ei meillä ihan niin aktiivisia olla, että kirjastosta lisämateriaaleja haettaisiin; kyllä kirjan kappalaisiin perehtyminen riittää.
Alaluokkalaiset vielä opettelevat koulunkäyntitaitoja, ja erityisesti 3. ja 5. luokka ovat nivelvaiheita, jolloin asiasisällöt monipuolistuvat ja tekstit pidentyvät oppikirjoissa harppauksenomaisesti. Lapset eivät automaattisesti osaa arvioida ajallisia resursseja tai taitojaan ja tarvitsevat vielä paljon aikuisten tukea opiskeluun!
Muistutan joka päivä kyllä läksyjen tekemisestä ja siitä, että jos on kokeita, niihin pitää lukea.
Muuten en puutu koulujuttuihin. Itsekin olen ne itsenäisesti lapsena hoitanut ja odotan samaa omilta lapsiltani.
Isompi poika nyt seiskaluokalla, nuorempi vitosella. Saavat kokeista yleensä aina hyvän numeron, kasi puolesta kymppiin.
En huolehdi heidän puolestaan, en kysele ja kuulustele. Olen omat kouluni käynyt, nyt on heidän aika opiskella. En hyysää heidän puolestaan, kysyn vain onko läksyt tehty tai onko kokeita. Kiitettävät tokarit molemmilla pojilla (6. ja 4. lk) ja kantavat vastuun itse, koska sitä on annettu heille heti kun aloittivat koulun.
Eikä itseasiassa 7. luokkalainen tyttökään aina. Mä olen monesti ihmetelly, että ei meillä aikanaan ollut mitään wilmoja missä tiedotettiin koepäivämääriä vanhemmille. Kyllä mä mielestäni aina itse huolehdin kokeisiin lukemisesta. Mutta ei nää nykyajan herrantertut. Äidin se on aina muistutettava ja jos en muista muistuttaa, niin lukematta jää...
joskus pitää muistuttaa mutta haluaa, että koealue kysellään ja lukee esim yllin 3-4 kertaa ainakin ennen koetta, vikana iltana ei enää kauhiasti päntätä kun meinaa lapsi sitten hermoilla jos ei jotain asiaa heti muista.
eikä todellakaan osaa hoitaa itse noista yhtään mitään, vieläkään.
Eli 2pvää ennen koetta käsken jampan hakemaan koekirjan ja sitten luemme alueen kertaalleen läpi, seuraavana iltana sitten sama toistuu.