Milloin mielestäsi voi sanoa, että lapsi on oppinut uimaan?
a) Kun pysyy lastenaltaassa pinnalla sen aikaa että pääsee eteenpäin parin vedon verran?
b) Kun pysyy lastenaltaassa pinnalla ja etenee 10 metriä?
c) Kun uskaltaa tehdä samat jutut syvässä vedessä?
d) Kun ui syvään veteen pinnalla alle ensin painuttuaan 200 m, joista 50 m selkää?
Kommentit (11)
Lisäksi uskaltaa hypätä sukelluksiin isossa altaassa ja uida portaille. Uimataitoinen hän on kun meidän uimahallissa valvoja päästää isoon altaaseen eli jaksaa uida altaan päähän ja takaisin.
ja siksi jo se, että siitä vaiheesta menee vain hetki, kun uimamatka pitenee. Kun lapsi oivaltaa, että vesi todellakin kantaa, edistyminen on nopeaa.
Minun mielestäni 10metriä ei vielä riitä uimataitoon, mutta 200m on aika paljon vaadittu vaikkapa 7-vuotiaalta. Jo siis ihan jaksamisen kannaltakin. Sanoisin että sitten kun lapsi pystyy syvässä altaassa uimaan 25 metriä yhtäjaksoisesti niin voidaan puhua että osaa uida.
olen sanonut, että meidän 5v poika osaa uida. Kun ui jonkun 10metrin matkan. Ei olla edes testattu pidempää, noi matkat saa nyt riittää sille. Ihan sama onko oikea termi, mutta jos kerta pysyy pinnalla halutessaan ja etenee, niin eikös se ole uintia?
koska uimataito vaatii kuntoa ja tekniikkaa, 10m räpiköi vaikka miten
Ehdottomasti sanon että lapsi on oppinut uimaan jos ui 10 m. En toki väitä että hänellä on virallinen uimataito, mutta osaa kuitenkin selvästi uida.
ja ensimmäisen uimataitomerkin saavuttaa, kun osaa sukeltaa, kellua, hakea esine pohjasta ja uida 10 metriä. Tämä siis osoittaa jo uimataitoa. Meidän lapsi osasi muut paitsi uida vain 4 metriä pinnalla. Pinnan alla uisi pidemmälle.
Kun osaa tuon 10 metriä uida, on se alkeellinen uimataito eli esim. alle kouluikäiselle ihan passeli taito.
b on ok, jos puhutaan, että matti on oppinut uimaan - tarkoittaa käytännössä, että pysyy pinnalla räpiköiden jonkun verran, toi 10 m on aika hyvä mittari siihen.
Jos taas puhutaan siitä, että on oikeasti uimataitoinen, niin pitäisi ihan vähintään se 25 m uida helposti ja hyvin, ei niin, että pää just ja just pysyy pinnalla.
Ja sitten tietty ihan kunnolla osaa uida sitten kun määritelmä c täyttyy...
Vastaus riippuu siis musta asiayhteydestä. Esim. meillä 5, 7 ja 9 vuotiailla se olisi tuo c. Mutta luistelun suhteen samoista lapsista sanoisin samalla kaavalla, lapselle, että osaa luistella joo, ja en korjaisi, kun kaverille sanoo, että osaa luistella, mutta ei niistä kukaan ihan oikeasti osaa luistella, vaikka pysyvät pystyssä ja pääsevät eteenpäin. Noi on vaikeita noi määritelmät vain yhdellä sanalla sanottuna, osaako vai eikö.
Kun meidän Nico-Petteri saa räpiköityä pari vetoa, meidän Nico-Petteri osaa uida. Piste.
nicopetteri onnistui räpiköimään sen pari metriä ilman kellukkeita, sen itseluottamus ja uimataito kasvoi käytännöllisesti katsoen silmissä. Muutamassa päivässä niistä parista metristä se eteni jo sinne 10 metriin. Siksi edelleen se a.
Pohjoismainen uimataidon määritelmä
Henkilö,joka pudottuaan syvään veteen niin,että pää käy veden alla ja päästyään uudelleen pinnalle ui yhtäjaksoisesti 200 metriä,josta 50 metriä selällään,on uimataitoinen.