Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ehkäiset omaa kuplautumistasi?

Vierailija
27.06.2026 |

Palsta tietysti antaa hyvän kanavan, kun omassa tuttavapiirissä ilmiöt kuten pitkäaikaistyöttömyys, ammattikoulutus ja yleinen huono-osaisuus ovat tuntemattomia. Lisäksi on tullut katsottua työväenluokkaisuudesta kertovia televisio-ohjelmia kuten Marienhof ja NYPD Blue. Pyritkö sinä tietoisesti ehkäisemään omaa kuplautumistasi?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkumalla eri paikoissa, tapaamalla erilaisia ihmisiä, lukemalla paljon, miettimällä ja tekemällä.

Vierailija
2/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilemalla eri asioita. Menemällä perulaiseen ravintolaan Kotipizzan sijaan. Kuuntelemalla vaikkapa undergound teknoa listahittien sijaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsomalla uutiset venäläisiltä, kiinalaisilta ja iranilaisilta kanavilta. 

Vierailija
4/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelen vauva palstalla köyhien suomalaisten kommelluksia mitä ei Ankdammenilla näe tai kuule.

Vierailija
5/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 50% leikkurissa. Ja asioita tutkinut oikein Pohjanmaan kautta. Joku muu vielä enemmän.

Vierailija
6/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repesin täysillä Marienhofille ja NYPD Bluelle :D

Itse käyn erilaisissa kuppiloissa juttelemassa eri-ikäisten ihmisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomainen kysymys Ap! - ja  arvostan siitä, että ilm. tietosiesti yrität välttää kuplautumista.  Koska aika moni meistä haluaa joko tietosiesti tai tiedostamattaan elää omassa kuplassaan. 

- Tämä palsta kieltämättä on yksi hyvä tapa, ainkin yrittää kohdata sellaisia mielipiteitä ja kannanottoja, jotka eivät muutoin tulisi kohdatuksi. Toisaalta on myös -näin foliohattuni alta jatkan - on "vähän" pelottavaakin ajatella, miten myös tämän palstan kautta saatetaan tai voidaan yrittää vaikuttaa tietosiesti ihmisten mielikuviin ja tuntemuksiin valheellsiesti. Esimerkkinä nyt vaikka joidenkin kirjoittajien kirjoitukset työttömistä, opiskelijoista ja maahanmuuttajista  - tiivistäen monesta sellaisesta väestönosasta, joilla menee oletusarvoisesti taloudellisesti heikommin ja jotka ovat enemmän ja vähemmän riippuvaisia tulonsiirroista....

Pätkätöihin tuomittu maisteri

Vierailija
8/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Olen ihan tyytyväinen kuplassani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lähtee perheessämme lastenkasvatuksessa. Olemme kasvattaneet heitä varhaislapsuudessa kuplamme ulkopuolella ja yläkouluikäisenä siirtäneet heidät omaan kuplaamme, jossa on tosiaan kuplautuneita, mutta myös kuplasta toiseen surffaamaan kykeneviä.

Vierailija
10/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erinomainen kysymys Ap! - ja  arvostan siitä, että ilm. tietosiesti yrität välttää kuplautumista.  Koska aika moni meistä haluaa joko tietosiesti tai tiedostamattaan elää omassa kuplassaan. 

- Tämä palsta kieltämättä on yksi hyvä tapa, ainkin yrittää kohdata sellaisia mielipiteitä ja kannanottoja, jotka eivät muutoin tulisi kohdatuksi. Toisaalta on myös -näin foliohattuni alta jatkan - on "vähän" pelottavaakin ajatella, miten myös tämän palstan kautta saatetaan tai voidaan yrittää vaikuttaa tietosiesti ihmisten mielikuviin ja tuntemuksiin valheellsiesti. Esimerkkinä nyt vaikka joidenkin kirjoittajien kirjoitukset työttömistä, opiskelijoista ja maahanmuuttajista  - tiivistäen monesta sellaisesta väestönosasta, joilla menee oletusarvoisesti taloudellisesti heikommin ja jotka ovat enemmän ja vähemmän riippuvaisia tulonsiirroista....

Pätkätöihin tuomittu maisteri

Samaa mieltä. Itsekin haluan elää kuplassani, mutta myös nähdä kuplani ulkopuolelle siten, että minulla on siihen kontrolli. Voin poistua palstalta milloin haluan ja lopettaa tv-sarjan seuraamisen, kun työttömyys ja kodittomuus saa riittää.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeahan sitä on enää oikein välttää: mitä enemmän seuraa esim. vasemmistolaisten, muslimien, mustien jne jne ajatuksia, aktivismia ja toimintaa, sitä hullummaksi sen havaitsee olemalla pelkästään sivustakatsoja.

Vierailija
12/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole valmis muuttamaan toisen kuplan sisälle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole valmis muuttamaan toisen kuplan sisälle?

Oletko itse?

Eri

Vierailija
14/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvattanut myös lapset kuplan ulkopuolella. Viettivät alakoulun loppuun asti lähiölapsuutta huonomaineisella alueella, mutta sen jälkeen turvallisuussyistä  ja  lasten kehityksen monipuolisuuden turvaamisen vuoksi siirryimme toiselle alueelle ja toisentyyppisen oppilas- ja vanhempainaineksen seuraan, jossa on myös omat huonot puolensa ja ihmisensä. Todellakin oppivat paljon. 

 

Oppivat myös, että moni voi olla köyhä, koska raha ei pysy hyppysissä, saatikka lisäänny, kun on monenlaisia riippuvuuksia, huonoja taloudenpitomalleja (velaksi), heikkoja sosiaalisia taitoja, osalla hyviäkin, mutta vahvoja heikkouksia muuten, heikkoa terveyttä, ravitsemustottumuksia, eikä korkeaa koulumenestystä,  älykkyyttä, intoa, uteliaisuutta, tarpeeksi. Lapset oppivat  sujuvasti näyttelemään kaverijoukossaan köyhemmistä lähtökohdista tulevaa, kun siellä itse elivät, mutta ei liian anteliasta hyväksikäytettävää hölmöä, vaikka ei  pihiäkään. Väkivallan kohteeksi joutumisen riski on kuitenkin koholla mitä vanhemmaksi tuollaisessa ympäristössä varttuu.  Täytyy olla vahvoja ominaisuuksia, jotta selviää tästä koulusta. Lapseni ovat vahvoja, mutta jossain vaiheessa on vain helpompaa muuttaa muualle.

 

Kuplan ulkopuolista elämää ovat joskus esitelleet uusissa ympyröissä, uudessa kuplassa ja kuplasta toiseen. Osa tutuksi tulleesta eliitistä uskaltaa sitä maistella, mutta osa on vanhempien ja kasvatuksen keinoin peloteltu pysymään omassa kuplassaan ja heille ko lähiöt ja julkinen liikenne jopa ovat aivan käymätöntä aluetta. Teslalla tai Porchella pääsee ja varmasti jollain kalliimmallakin kulkupelillä.  Joku liikkuu varmasti velkapellenä, mutta joillakin on sitä massia oikeasti käsittämättömän paljon, jos taustalla on esim menestyneen yritystoiminnan myynnistä kertyneet massit. 

 

Sitten on sosiaalista pääomaa, kulttuuria, suhteita, sivistystä, tyyneyttä, kokemusta, vanhaa sivistystä,  vaikutusvaltaa, kosmopoliittisuutta, vallan kuvioita, poliittisia, taloudellisia, uskonnollisia  ja ne kiinnostavat meitä enemmän kuin em. näyttämiset muille.

 

Samaa kuplakeskustelua käymme toki myös, kun teemme taloudellisia päätöksiä, ostamme jotain tarpeellista sen jälkeen kun olemme vertailleet minkä hintaisena saisi mitäkin ja mitä päädymme lopulta ostamaan, koska tahdomme, vaikka kaverilla siellä vanhassa lähiökuplassa ei ole varaa ja uudessa kuplassa osa hankkii yli budjettimme tai emme itse edes halua ja arvosta edes heidän hankkimiaan juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Haluan erakoitua rauhassa. Olen luovuttanut kaikesta toivosta elämän ja ihmiskunnan osalta. Haluan olla mahd vähän tekemisissä kenenkään kanssa. Yksin on mukavaa ja rauhallista ja tekemistä riittää.

Vierailija
16/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole valmis muuttamaan toisen kuplan sisälle?

Oletko itse?

Eri

Olen jo muuttanut monta kertaa kuplasta toiseen. Harrastan kuplasurffausta.

Vierailija
17/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus. Viettämällä aikaa lapsuudenperheen kanssa: vanhemmilla pieni eläke, sisarukset työttömiä, eronneita ja veloissa. Työpaikalla myös näkee hyvinkin eri elämäntilanteessa tulleita.

Vierailija
18/18 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt kaupungissa, lähiössä, maalla, Suomessa, ulkomailla, solussa, kerrostalossa, rivitalossa, omakotitalossa, teltassa, kesämökillä,  kartanossa, opiskellut, tehnyt töitä, ollut työtön, ollut yhteiskunnan ulkopuolella kulkurina ottamatta vastaan tukia, elänyt säästöilläni, rikastunut, kasvattanut lapseni aikuisiksi, istunut samassa pöydissä eliitin kanssa, hiljaisuudessa erakkona 3 kk yksin, tutustunut eri uskovaisiin ja selvinnyt heidän ympäristössään,  kokenut kun ohjukset lentävät ilmassa, käynyt lukemattomia kertoja Itäkeskuksessa shoppailemassa, kävellyt  Piritorin läpi, lukenut kirjaston kirjoja, käynyt lavatansseissa, kalassa, marjastamassa, uimassa meressä, järvessä, lammessa, avannossa ja ulkomailla slummeissa shoppailemassa ja asuen paikallisten kanssa ynnä monta muuta kuplaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan