Mitä etua hiilikuiturungossa on verrattuna alumiiniin? Katsoin että koko pyörän paino olisi joitakin satoja grammoja vähemmän!
Kommentit (20)
Osta se alupyörä ja pari arkkia hiilikuitutarrakalvoa. Yhden viikonlopun äheltämisen jälkeen, sulla on semmoinen.
Aivan. Voiton maksimointi. Myydään tyhjää isoon hintaan.
Siinä on se etu, että valmistaja voi ottaa sukkahousumieheltä tonnin enemmän.
Ei normaali ihmiselle yhtään mitään hyötyä. Pelkkää haittaa. Runko murtuu suht helposti kolhuissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei normaali ihmiselle yhtään mitään hyötyä. Pelkkää haittaa. Runko murtuu suht helposti kolhuissa.
Tuo on totta. Runko vahingoittuu helpommin ja usein tavalla mitä ei paljaalla silmällä näe.
Voi se olle "jopa" kilon. Mutta on niissä muutakin eroa. Hiilikuiturunko voidaan suunnitella niin, että missä kohtaa se joustaa ja missä on jäykkä. Eli hyvin suunniteltu hiilikuiturunko vaimentaa tärinää paljon enemmän kuin alumiininen. Päälle sitten aerodynamiikka asiat, mitä hiilikuitu mahdollistaa.
Hifistelyähän nuo ovat.
Mutta sitten ei voi kehua muille insinööreille duunissa että on hiilirunkoinen!
Hyvät kuiturungot on miellyttävämpiä ajaa. Jos kysymyksessä on gravel-pyörä tai maasturi, niin jo renkaiden joustavuus tekee eron huomaamisen kuitenkin vaikeaksi.
Alumiinirunko kuituhaarukalla on kaikin puolin hyvä ja huoleton vaihtoehto edulliseen pyörään. Suosittelen niitä kaikille, jotka pähköilevät kahden vaihtoehdon välillä. Jos taas haluat kuiturungollisen pyörän, niin ostat sellaisen.
Hiilari on joustavampaa.
Aikoinaan tehtiin runkoja ohuesta teräsputkesta ja varsinkin teräksiset etuhaarukat olivat todella siroja ja toimivat jousituksena.
Teräksen jälkeen materiaali vaihtui kevyeen alumiiniin. Putken paksuus kasvoi ja seinämän vahvuus oheni. Etuhaarukka vaihtui todella jäykkään alumiiniin. Runkoista tuli jäykkiä, jousto hävisi. Ovat täristäviä ja epämukavia.
Nyt seuraava kevyempi ja joustavampi materiaali on hiilari.
Vierailija kirjoitti:
Voi se olle "jopa" kilon. Mutta on niissä muutakin eroa. Hiilikuiturunko voidaan suunnitella niin, että missä kohtaa se joustaa ja missä on jäykkä. Eli hyvin suunniteltu hiilikuiturunko vaimentaa tärinää paljon enemmän kuin alumiininen. Päälle sitten aerodynamiikka asiat, mitä hiilikuitu mahdollistaa.
Hifistelyähän nuo ovat.
Pääasiallinen etu vaikuttaa olevan juuri se että hiilikuitu tärisee vähemmän epätasaisella alustalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei normaali ihmiselle yhtään mitään hyötyä. Pelkkää haittaa. Runko murtuu suht helposti kolhuissa.
Esimerkiksi, kun päästelee pitkin jalkakaytäviä, ja käyttää niitä kolmevuotiaita natiaisia pujottelukeppeinä. Mutta kun ne yhtäkkiä siirtyilee, ja pam! törmääkin neljääkymppiä semmoiseen? Ja runko paskaksi? Sekö kolmevuotias sen vaurion sitte maksaa hä?
Vierailija kirjoitti:
Voi se olle "jopa" kilon. Mutta on niissä muutakin eroa. Hiilikuiturunko voidaan suunnitella niin, että missä kohtaa se joustaa ja missä on jäykkä. Eli hyvin suunniteltu hiilikuiturunko vaimentaa tärinää paljon enemmän kuin alumiininen. Päälle sitten aerodynamiikka asiat, mitä hiilikuitu mahdollistaa.
Hifistelyähän nuo ovat.
Onko nollasta poikkeavaa todennäköisyyttä silke että joku joka joutuu kysymään asiaa vauvalla kykenisi havaitsemaan näiden kahden välillä mitään muuta eroa kuin lompakon kevenemisen ylimääräisellä tonnilla?
Vierailija kirjoitti:
Hiilari on joustavampaa.
Aikoinaan tehtiin runkoja ohuesta teräsputkesta ja varsinkin teräksiset etuhaarukat olivat todella siroja ja toimivat jousituksena.
Teräksen jälkeen materiaali vaihtui kevyeen alumiiniin. Putken paksuus kasvoi ja seinämän vahvuus oheni. Etuhaarukka vaihtui todella jäykkään alumiiniin. Runkoista tuli jäykkiä, jousto hävisi. Ovat täristäviä ja epämukavia.
Nyt seuraava kevyempi ja joustavampi materiaali on hiilari.
Hiilikuitu on kylläkin ylivertaisen jäykkää painoonsa verrattuna. Se on tunnettua siitä ettei se jousta pätkääkään.
Komposiitissa hiilikuitu on vähintään kaksi kertaa alumiinia jäykempää kuitujen suunnassa.
Jos ajaa pyörää niinkuin suurin osa joka hankkii kalliin pyörän 2 kertaa vuodessa riittää siihen vaatimaton mummomankeli.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on se etu, että valmistaja voi ottaa sukkahousumieheltä tonnin enemmän.
Sukkahousu miesnainen joutuu sen pyörän aina kantamaan asuntoonsa kun ei sovellu pyöräkellairsäilytykseen. Ei kestä kolhuja eikä voroja.
Hiilikuiturunko tekee pyöräilijästä vakavasti otettavan ja häneen suhtaudutaan kunnioittavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilari on joustavampaa.
Aikoinaan tehtiin runkoja ohuesta teräsputkesta ja varsinkin teräksiset etuhaarukat olivat todella siroja ja toimivat jousituksena.
Teräksen jälkeen materiaali vaihtui kevyeen alumiiniin. Putken paksuus kasvoi ja seinämän vahvuus oheni. Etuhaarukka vaihtui todella jäykkään alumiiniin. Runkoista tuli jäykkiä, jousto hävisi. Ovat täristäviä ja epämukavia.
Nyt seuraava kevyempi ja joustavampi materiaali on hiilari.
Hiilikuitu on kylläkin ylivertaisen jäykkää painoonsa verrattuna. Se on tunnettua siitä ettei se jousta pätkääkään.
Komposiitissa hiilikuitu on vähintään kaksi kertaa alumiinia jäykempää kuitujen suunnassa.
Se jousto toteutetaankin siihen runkoon nimenomaan sillä että valitaan mihin suuntaan kuitukerrokset ovat. Alumiini on jäykkyys on sama joka suuntaan. Hiilikuiturakenteessa voidaan valita mihin suuntaan se on jäykkä ja mihin suuntaan joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Hiilikuiturunko tekee pyöräilijästä vakavasti otettavan ja häneen suhtaudutaan kunnioittavasti.
Suhtaudun pyöräilijöihin samalla kunnioituksella kuin muihinkin miehiin jotka käyttävät julkisella paikalla sukkahousuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilari on joustavampaa.
Aikoinaan tehtiin runkoja ohuesta teräsputkesta ja varsinkin teräksiset etuhaarukat olivat todella siroja ja toimivat jousituksena.
Teräksen jälkeen materiaali vaihtui kevyeen alumiiniin. Putken paksuus kasvoi ja seinämän vahvuus oheni. Etuhaarukka vaihtui todella jäykkään alumiiniin. Runkoista tuli jäykkiä, jousto hävisi. Ovat täristäviä ja epämukavia.
Nyt seuraava kevyempi ja joustavampi materiaali on hiilari.
Hiilikuitu on kylläkin ylivertaisen jäykkää painoonsa verrattuna. Se on tunnettua siitä ettei se jousta pätkääkään.
Komposiitissa hiilikuitu on vähintään kaksi kertaa alumiinia jäykempää kuitujen suunnassa.
Se jousto toteutetaankin siihen runkoon nimenomaan sillä että valitaan mihin suuntaan kuitukerrokset ovat. Alumiini on jäykkyys on sama joka suuntaan. Hiilikuiturakenteessa voidaan valita mihin suuntaan se on jäykkä ja mihin suuntaan joustaa.
Voisitteko lopettaa mutuilun jooko.
Alumiinilla ei ole väsymisrajaa minkä takia siitä ei voi tehdä jousia. Alumiinirakenne on pakko mitoittaa niin ettei se jousta lainkaan.
Hiilikuitu on monta kertaa alumiinia jäykempää mutta se on huomattavasti terästäkin parempi materiaali jousiin monestakin syystä.
Jäykkyydestä huolimatta hiilikuidulla on suuri sisäinen vaimennus kun siitä tehdään joustavia rakenteita ja tämä auttaa värinänvaimennukseen.
Vastasit itse itsellesi.
Etu on aivan kiistaton. Ainakin valmistajalle jolla on tuhat syytä tehdä hiilikuituisia mieluummin kuin alumiinisia.