Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihmiset eläimiä suomen kielessä?

Vierailija
25.06.2026 |

Olen aina tottunut siihen, että ihmiset on ihmisiä ja eläimet eläimiä, ihmiset ei siis ole eläimiä. Nyt olen kuitenkin nähnyt useita jenkkivideoita, joissa ihmisiä kutsutaan ihan normipuheessa eläimiksi. Ei siis huumorilla eikä kärjistyksenä. Onko sinusta ihmiset eläimiä? Onko tässä joku ero englannin ja suomen kielessä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
2/8 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologisesti ihmiset ovat tietenkin eläimiä. Olemme nisäkkäitä, kuulumme kädellisten lahkoon ja isojen ihmisapinoiden heimoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Suomessa vain eläimistä sanotaan hän, ihminen on se.

Vierailija
4/8 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biologisesti ihmiset ovat tietenkin eläimiä. Olemme nisäkkäitä, kuulumme kädellisten lahkoon ja isojen ihmisapinoiden heimoon.

Aloitukseni koski kuitenkin lähinnä kieltä ja kielenkäytön normeja. En ole koskaan kuullut suomen kielellä sanottavan, että ihmiset olisi eläimiä, paitsi jotenkin sarkastisesti. Mutta esimerkiksi koulussa opetettiin että erikseen on ihmiset ja eläimet.

Vierailija
5/8 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun täytyy ehkä kuunnella tarkemmin. Ihmiset ovat eläimiä, ja tätä lausetta toki kuulee suomenkielisisissä keskusteluissa. Kuten kuulee sitäkin, että ihminen myös poikkeaa monin tavoin muista eläimistä.

Vierailija
6/8 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Riippuu kontekstista. Ihmislajit Homo sapiens ja Homo idiota (konservatiivioikeistoäijät eli matalaälyiset), ovat eläimiä.

Kaksi eri lajia nykyään, koska eivät enää lisäänny keskenään.

Todiste oikeiston matalasta älystä:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22222219/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taas joku veijo 58 v ja pelkkä peruskoulu, tajua käsitemerkityksiä ja asiayhteyksiä.

Veijo, et sinä ole jumalan kuva etkä luomakunnan kruunu vaan pikemminkin evoluution virhe ja sivupolku. 

Vierailija
8/8 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ihmiset ovat eläimiä. Ihmiset ei ole kasveja, sieniä eikä bakteereja tai viruksia. Ei olla myöskään kiviä. Ollaan eläimiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi