Onko ihmiset eläimiä suomen kielessä?
Olen aina tottunut siihen, että ihmiset on ihmisiä ja eläimet eläimiä, ihmiset ei siis ole eläimiä. Nyt olen kuitenkin nähnyt useita jenkkivideoita, joissa ihmisiä kutsutaan ihan normipuheessa eläimiksi. Ei siis huumorilla eikä kärjistyksenä. Onko sinusta ihmiset eläimiä? Onko tässä joku ero englannin ja suomen kielessä?
Kommentit (8)
Biologisesti ihmiset ovat tietenkin eläimiä. Olemme nisäkkäitä, kuulumme kädellisten lahkoon ja isojen ihmisapinoiden heimoon.
No Suomessa vain eläimistä sanotaan hän, ihminen on se.
Vierailija kirjoitti:
Biologisesti ihmiset ovat tietenkin eläimiä. Olemme nisäkkäitä, kuulumme kädellisten lahkoon ja isojen ihmisapinoiden heimoon.
Aloitukseni koski kuitenkin lähinnä kieltä ja kielenkäytön normeja. En ole koskaan kuullut suomen kielellä sanottavan, että ihmiset olisi eläimiä, paitsi jotenkin sarkastisesti. Mutta esimerkiksi koulussa opetettiin että erikseen on ihmiset ja eläimet.
Sinun täytyy ehkä kuunnella tarkemmin. Ihmiset ovat eläimiä, ja tätä lausetta toki kuulee suomenkielisisissä keskusteluissa. Kuten kuulee sitäkin, että ihminen myös poikkeaa monin tavoin muista eläimistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Riippuu kontekstista. Ihmislajit Homo sapiens ja Homo idiota (konservatiivioikeistoäijät eli matalaälyiset), ovat eläimiä.
Kaksi eri lajia nykyään, koska eivät enää lisäänny keskenään.
Todiste oikeiston matalasta älystä:
Ei taas joku veijo 58 v ja pelkkä peruskoulu, tajua käsitemerkityksiä ja asiayhteyksiä.
Veijo, et sinä ole jumalan kuva etkä luomakunnan kruunu vaan pikemminkin evoluution virhe ja sivupolku.
Tottakai ihmiset ovat eläimiä. Ihmiset ei ole kasveja, sieniä eikä bakteereja tai viruksia. Ei olla myöskään kiviä. Ollaan eläimiä.
Ei ole.