Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sappikoliikin kokeneet!

Vierailija
23.06.2026 |

Jos sanotaan, että synnytyskivut on voimakkaat niin kyl sanoisin, että sappikivut ne vasta onkin!

 

Kohtauksesta selvitty hengissä 

Mutta nyt toki jännittää, että millon uusiutuu. Mut laitettiin kiireettömänä kunnalliseen arviointiin, sitä odotellessa sitten.

 

Lääkäri joka oli ensiavussa ei kauheasti suositellut leikkausta. Ja nyt kun olen paljon lukenut niin olen itse sapen säilyttämisen kannalla.

 

Kertokaa kokemuksia elämästä koliikin jälkeen..

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla tulehtunut? Usein pitää poistaa kivet tiehyistä eka ja leikata jossain kohtaa jos elin tulehtuu, koska vaikuttaa maksaan ja haimaan. Ja kuvata paremmin. Sun pitää mennä ehkä uudelleen vielä ensiapuun. Ne kiertää kummasti noita asioita ja muualla ei ole kuvannusta. Ellei maksa yksityisen. Itsekin menin uudelleen, eikä ollut vaihtoehtoja enää tilanne oli paha. Leikattu on.

Vierailija
2/14 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ekat kohtaukset raskausaikana, tosi kova yläselkäkipu lapojen välissä.

Toistui myöhemminkin. 

Sitten joskus tuli kova vatsakipu ja oksensin. Luulin, että tuli ruuasta. Sitten tuli tiheämmin ja menin lääkäriin, epäiltiin keliakiaa, joka oli myös, mutta kun ultrakin oli varattu, kävin siinä ja onneksi kävin, sillä siellä oli sappikiviä. Keliakialla ja sappikivillä saattaa olla joku yhteys, käsitin.

 

Leikkauksen jälkeen ei enää ongelmia. Sappikiviä oli ollut enemmän mitä ultrassa näkyi, eli onneksi poistettiin, koska se olisi voinut puhjeta ja sitten olisi ollut vaarallista.

 

Varoiteltiin, että leikkauksen jälkeen voi tulla ripuli jos syö rasvaista ruokaa. Toinen vaihtoehto, että rasva tarttuu (eli lihoo) normaalia helpommin. En syö kovin rasvaista ruokaa, joten en voi sanoa, paino ehkä hieman noussut, mutta olen jo sen ikäinenkin, että voi olla iän mukana tuomia kiloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla tulehtunut? Usein pitää poistaa kivet tiehyistä eka ja leikata jossain kohtaa jos elin tulehtuu, koska vaikuttaa maksaan ja haimaan. Ja kuvata paremmin. Sun pitää mennä ehkä uudelleen vielä ensiapuun. Ne kiertää kummasti noita asioita ja muualla ei ole kuvannusta. Ellei maksa yksityisen. Itsekin menin uudelleen, eikä ollut vaihtoehtoja enää tilanne oli paha. Leikattu on.

Menin seuraavana päivänä ja tulehdusarvot yms oli laskenut, eli sen perusteella sitten pääsin kotiin. Koska olin silloin jo kivuton Ohje on vain se, että jos uusiutuu niin heti päivystykseen. Ap

Vierailija
4/14 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ensiavusta reseptin lääkkeisiin, jos kohtaus uusii. Pääsin siis leikkausjonoon, koska kohtauksia oli ollut jo useita ja tuo yksi ei mennyt ohi kuin ensiavussa saamallani lääkkeellä. 

 

Odottaminen oli kamalaa, elämäni ensimmäinen leikkaus ja kohtauksen uusimisen pelko, syöminen pelotti ja laihduin stressin vuoksi yli 10 kiloa. En saanut selville mitään syytä, mikä aiheutti kohtauksen, joskus salaatti, joskus perunapohjainen keitto, joskus makaronilaatikko. 

 

Leikkauksen jälkeen ei ongelmia. 

Vierailija
5/14 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain ensiavusta reseptin lääkkeisiin, jos kohtaus uusii. Pääsin siis leikkausjonoon, koska kohtauksia oli ollut jo useita ja tuo yksi ei mennyt ohi kuin ensiavussa saamallani lääkkeellä. 

 

Odottaminen oli kamalaa, elämäni ensimmäinen leikkaus ja kohtauksen uusimisen pelko, syöminen pelotti ja laihduin stressin vuoksi yli 10 kiloa. En saanut selville mitään syytä, mikä aiheutti kohtauksen, joskus salaatti, joskus perunapohjainen keitto, joskus makaronilaatikko. 

 

Leikkauksen jälkeen ei ongelmia. 

Mulla kipukohtaus tuli omenasta. Harmi, kun omassa pihassa omenapuita ja tietysti niitä tuli syötyä. Sain aikanaan siihen Litalgin reseptin mutta sitä ei enään anneta. Mikä lääke sinulla oli kipukohtauksiin?  Mun mielestä myös sappikohtaus kipu on pahempi kuin synnytyssupistukset.  Mulla ei todettu kiviä ja en ole leikkausjonossa.

Vierailija
6/14 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain ensiavusta reseptin lääkkeisiin, jos kohtaus uusii. Pääsin siis leikkausjonoon, koska kohtauksia oli ollut jo useita ja tuo yksi ei mennyt ohi kuin ensiavussa saamallani lääkkeellä. 

 

Odottaminen oli kamalaa, elämäni ensimmäinen leikkaus ja kohtauksen uusimisen pelko, syöminen pelotti ja laihduin stressin vuoksi yli 10 kiloa. En saanut selville mitään syytä, mikä aiheutti kohtauksen, joskus salaatti, joskus perunapohjainen keitto, joskus makaronilaatikko. 

 

Leikkauksen jälkeen ei ongelmia. 

Mulla kipukohtaus tuli omenasta. Harmi, kun omassa pihassa omenapuita ja tietysti niitä tuli syötyä. Sain aikanaan siihen Litalgin reseptin mutta sitä ei enään anneta. Mikä lääke sinulla oli kipukohtauksiin?  Mun mielestä myös sappikohtaus kipu on pahempi kuin synnytyssupistukset.  Mulla ei todettu kiviä ja en ole leikkausjonossa.

Ne ei näy aina ultrassa. Pitää kuvantaa ja tutkia kipujen syy. T. Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain ensiavusta reseptin lääkkeisiin, jos kohtaus uusii. Pääsin siis leikkausjonoon, koska kohtauksia oli ollut jo useita ja tuo yksi ei mennyt ohi kuin ensiavussa saamallani lääkkeellä. 

 

Odottaminen oli kamalaa, elämäni ensimmäinen leikkaus ja kohtauksen uusimisen pelko, syöminen pelotti ja laihduin stressin vuoksi yli 10 kiloa. En saanut selville mitään syytä, mikä aiheutti kohtauksen, joskus salaatti, joskus perunapohjainen keitto, joskus makaronilaatikko. 

 

Leikkauksen jälkeen ei ongelmia. 

Mulla kipukohtaus tuli omenasta. Harmi, kun omassa pihassa omenapuita ja tietysti niitä tuli syötyä. Sain aikanaan siihen Litalgin reseptin mutta sitä ei enään anneta. Mikä lääke sinulla oli kipukohtauksiin?  Mun mielestä myös sappikohtaus kipu on pahempi kuin synnytyssupistukset.  Mulla ei todettu kiviä ja en ole leikkausjonossa.

Juuri tuo Litalgin oli lääke, noin 2 vuotta on aikaa, eli minä sitten vielä taisin tuon saada.

Sanoi, että "älä säikähdä varoituksia, ennen sitä annettiin kuukautiskipuihinkin".

 

Kipu oli aivan hirveä, minä aina oksensin. Ja niin erilaista, kun ei ollut mitään odotettavaa lopputulosta, kuten synnyttäessä.

Vierailija
8/14 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain ensiavusta reseptin lääkkeisiin, jos kohtaus uusii. Pääsin siis leikkausjonoon, koska kohtauksia oli ollut jo useita ja tuo yksi ei mennyt ohi kuin ensiavussa saamallani lääkkeellä. 

 

Odottaminen oli kamalaa, elämäni ensimmäinen leikkaus ja kohtauksen uusimisen pelko, syöminen pelotti ja laihduin stressin vuoksi yli 10 kiloa. En saanut selville mitään syytä, mikä aiheutti kohtauksen, joskus salaatti, joskus perunapohjainen keitto, joskus makaronilaatikko. 

 

Leikkauksen jälkeen ei ongelmia. 

Mulla kipukohtaus tuli omenasta. Harmi, kun omassa pihassa omenapuita ja tietysti niitä tuli syötyä. Sain aikanaan siihen Litalgin reseptin mutta sitä ei enään anneta. Mikä lääke sinulla oli kipukohtauksiin?  Mun mielestä myös sappikohtaus kipu on pahempi kuin synnytyssupistukset.  Mulla ei todettu kiviä ja en ole leikkausjonossa.

Ne ei näy aina ultrassa. Pitää kuvantaa ja tutkia kipujen syy. T. Eri

Sappikivet nimenomaan näkyy ultrassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän sitä nyt sais itsensä rauhoitettua.

Pelko perseea että kohtaus tulee taas...

 

Oon nyt syöny sappiystävällisesti joten sen suhteen pitäs olla ok.

Vierailija
10/14 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ensiavun lääkäri vastusti leikkausta? Kannattaako hänestä jäädä odottelemaan uusia kkipukohtauksia ja mahdollista tulehdusta?

Sinuna varaisin ajan lääkäriin ja vaatisin sappirakon poistoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta sappikivun lisäksi synnytyksestä, komplisoituneesta sektiosta, useammasta murtumasta, migreenistä sekä virtsa- ja munuaiskivistä, ja sappikohtaus voittaa kyllä kipukisan heittämällä. Silti lykkäsin leikkausta leikkauspelon vuoksi, kunnes yhden kohtauksen jälkeen kipu alkoikin ihan mistä tahansa syömisestä (tyyliin yksi haukkaisu leipää) ja oli pakko leikata päivystyksellisesti.

Vierailija
12/14 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ensiavun lääkäri vastusti leikkausta? Kannattaako hänestä jäädä odottelemaan uusia kkipukohtauksia ja mahdollista tulehdusta?

Sinuna varaisin ajan lääkäriin ja vaatisin sappirakon poistoa.

Se oli itse kokenu saman ja sanoi ettei vielä oo veitsen alle mennyt.painotti kompilkaatioista. Olin kunnalliseen yhteydessä ja viikon päästä tiedän enemmän.

 

En halua poistaa :( muutan ruokavalion nyt ens alkuun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ensiavun lääkäri vastusti leikkausta? Kannattaako hänestä jäädä odottelemaan uusia kkipukohtauksia ja mahdollista tulehdusta?

Sinuna varaisin ajan lääkäriin ja vaatisin sappirakon poistoa.

Se oli itse kokenu saman ja sanoi ettei vielä oo veitsen alle mennyt.painotti kompilkaatioista. Olin kunnalliseen yhteydessä ja viikon päästä tiedän enemmän.

 

En halua poistaa :( muutan ruokavalion nyt ens alkuun

Mitä komplikaatioita?

Totta on, että sappirakonpoistosta voi seurata ripuli, joka voi jäädä pysyväksi. Mulle taas korostettiin että poistoja tehdään paljon ja ne on rutiinityötä.

Mulla näkyi UÄ:ssä jokin löydös. Katsottiin tarkemmin magn.lla. Näytti suurelta polyypilta. Se päätettiin poistaa syöpävaaran takia. No, leikkauksessa se osoittautuikin isoksi sappikiveksi.

Mitään vaivoja ei ollut ennen leikkausta. Nyt on ripuli. Tietysti toivon sen menevän ohi. Jos ei mene, niin vaivaan on onneksi lääke.

Vierailija
14/14 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ensiavun lääkäri vastusti leikkausta? Kannattaako hänestä jäädä odottelemaan uusia kkipukohtauksia ja mahdollista tulehdusta?

Sinuna varaisin ajan lääkäriin ja vaatisin sappirakon poistoa.

Se oli itse kokenu saman ja sanoi ettei vielä oo veitsen alle mennyt.painotti kompilkaatioista. Olin kunnalliseen yhteydessä ja viikon päästä tiedän enemmän.

 

En halua poistaa :( muutan ruokavalion nyt ens alkuun

Mitä komplikaatioita?

Totta on, että sappirakonpoistosta voi seurata ripuli, joka voi jäädä pysyväksi. Mulle taas korostettiin että poistoja tehdään paljon ja ne on rutiinityötä.

Mulla näkyi UÄ:ssä jokin löydös. Katsottiin tarkemmin magn.lla. Näytti suurelta polyypilta. Se päätettiin poistaa syöpävaaran takia. No, leikkauksessa se osoittautuikin isoksi sappikiveksi.

Mitään vaivoja ei ollut ennen leikkausta. Nyt on ripuli. Tietysti toivon sen menevän ohi. Jos ei mene, niin vaivaan on onneksi lääke.

Ei se tarkemmin eritelly. Antoi mulle voltaren reseptin, koska sappi on lihas ja se vaatii siihen sit tämmöstä rentouttajaa.

 

Että sitä sit ensiapuna ja jos tunnissa ei mee ohi nii sit lekuriin. Edellinen kipu kesti kyl monta tuntia kun en tajunnu ottaa särkyläkettä.

 

Tilanne sit rauhoittui eikä maksa-arvot ollu koholla ja tulehdusarvo oli 15.

Sen vuoksi kotiutettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme