Mitä jos asunnosta saatava hinta on pienempi kuin laina
Jäin eron jälkeen asumaan rivarikämppäämme lasten kanssa, lunastin exältä hänen osuutensa asunnosta. Olen nyt lyhentänyt lainaa muutaman vuoden noin 1200 eurolla kuukaudessa. Asuntolainaa on jäljellä vielä 200 000 euroa.
Asunnon myyminen on ajankohtaista parin, kolmen vuoden päästä. Olen nyt ruvennut miettimään, että eron yhteydessä asunnon arvioinut kiinteistövälittäjä arvioi hinnan yläkanttiin. En usko, että siitä kukaan niin paljon maksaisi. Ehkä saisin tästä nykyisessä kunnossaan (esim. kellariremontti jossa kylppäri ja sauna pitäisi tehdä pikimmiten mutta minulla ei siihen ole rahaa) noin 180 000 euroa.
Onko niin, että jos saan tuollaisen summan myydessäni joka ei kata edes nykyistä asuntolainaani tähän kämppään, niin sitten joudun vain maksamaan lainaa asunnosta, jossa en enää asu ja joka on jonkun toisen omistuksessa?
Otan hyviä neuvoja vastaan!
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä juuri näin se menee. Laina maksetaan kunnes sen saldo on 0 euroa. Ja sinä maksat myös asumisestasi uudessa osoitteessa.
Ja sille loppulainalle tarvitaan jokin vakuus.
Kyllä, sinun tosiaan täytyy maksaa ottamasi laina kokonaan. Mitä muuta oikein kuvittelet? Toki pankillakin voi olla sanansa sanottavana jos olet myymässä ihan pilkkahintaan taloa joka on heidän rahojensa vakuutena.
Jenkeissähän homma menee niin, että asuntolainan saa kuitattua kun antaa pankille asunnon avaimet. Suomessa ei ole tällaista systeemiä. Teit pahasti persnettoa, jos asunnon välittäjä arvioi asunnon hinnan liian suureksi ja jouduit lunastamaan miehesi ulos asunnosta ylihintaan!
Paljon te aikoinaan siitä asunnosta maksoitte? Tuskin silloinkaan lainalla kokonaan asuntoa rahoititte eli oli omarahoitusosuus ja sitten jo ennen eroa olitte lyhentäneet asuntolainaa ja nyt sinä yksin sen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä juuri näin se menee. Laina maksetaan kunnes sen saldo on 0 euroa. Ja sinä maksat myös asumisestasi uudessa osoitteessa.
Ja sille loppulainalle tarvitaan jokin vakuus.
Jos laina on jo myönnetty, niin tuskin tarvitaan. Toki on tilanteita, joissa pankki sanoo lainan irti, jos vakuusarvot laskevat liikaa, mutta tämä on sitten jo toinen tarina.
Kaikkea sitä ihmiset kyseleekin. Kenenkähän riskinä on omaisuuden hinnan lasku? Samat tyypit sitten varmaan antaisivat pankille ylijäämän, jos asunnon arvo onkin noussut?
Näin se vaan menee mm.asuntokaupoissa. Joskun saa voittoa,joskus tulee taloudellisesti turpiin.
Et voi myydä asuntoa vapailla markkinoilla, ennen kuin pankki hyväksyy myyntihinnan. Jos myyntihinta ei riitä, loppusummalle tarvitaan uusi vakuus. Tämä voi tarkoittaa lisävakuuksia esim. säästöjä, sijoituksia tai vanhempien takausta. Jos vakuuksia ei ole, pankki voi muuttaa katteettoman osuuden kulutusluotoksi. Tällöin lainan korko yleensä nousee ja lyhennysohjelma muuttuu.
Miksi teillä kävi vain yksi välittäjä tekemässä arvion?
taisi olla exän kaveri se arvion tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä juuri näin se menee. Laina maksetaan kunnes sen saldo on 0 euroa. Ja sinä maksat myös asumisestasi uudessa osoitteessa.
Ja sille loppulainalle tarvitaan jokin vakuus.
Jos laina on jo myönnetty, niin tuskin tarvitaan. Toki on tilanteita, joissa pankki sanoo lainan irti, jos vakuusarvot laskevat liikaa, mutta tämä on sitten jo toinen tarina.
No, lainaa myöntäessä vakuutena on ollut se asunto...
Melkoisesti on tippunut asunnon arvo, jos lainaa on jäljellä vielä 200000, vaikka sitä on lyhennetty (joo, riippumatta siitä, että monissa lainamuodoissa koron osuus on alkuun suurempi kuin lyhennys) ja asunnon nykyarvo jotain 180000. Paljonko se alun perin siis maksoi?
Yleensä oma rahoitusosuus on sen verran iso, että asunnon arvo ei ehdi pudota jäljellä olevaa lainaa pienemmäksi. Nimittäin sitä lainaahan lyhennetään joka kuukausi eli lainasumma pienenee. Tämä on jo pankinkin etu.
Tällä perusteella epäilen aloitusta provoksi.
ne välittäjät antavat ihan vääriä arvioita nykytilanteessa. Se on naurettavaa. Kauppa ei käy ja silti väitetään että käypä hinta on tämä ja tämä, ja verottajakin vaatii tietyissä tilanteissa hinta-arvioita ja ne pannaan sitten ihan epärealistiselle tasolle, ja kun yritin keskustella aiheesta ettei todellinen markkina-arvo ole tätä, niin vedotaan vaan että ei ole toteutuneita kauppoja muuttaa historiallista arviota.
Ostin itse uuden huoneiston jonka velaton hinta 283 000. Tingin pitkään ja sain 272 000. Muutaman kuukauden jälkeen tajusin ettei kiinnosta asunto, laitoin myyntiin. Välittäjä väitti että 265 000 saisi olla hintapyyntö. Laitoin myyntiin 250 000. Ei ketään. 235 000 myynnnissä nyt jo toista vuotta eikä kukaan ole ostanut vieläkään. Pyysin virallista hinta-arviota, ja ne väittävät että 265 000 euroa on arvo. Mikä arvo se sellainen on? yhden ehdollisen tarjousen 1.5 vuoden myyntiajan aikana olen saanut, about parisataa tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissähän homma menee niin, että asuntolainan saa kuitattua kun antaa pankille asunnon avaimet. Suomessa ei ole tällaista systeemiä. Teit pahasti persnettoa, jos asunnon välittäjä arvioi asunnon hinnan liian suureksi ja jouduit lunastamaan miehesi ulos asunnosta ylihintaan!
Paljon te aikoinaan siitä asunnosta maksoitte? Tuskin silloinkaan lainalla kokonaan asuntoa rahoititte eli oli omarahoitusosuus ja sitten jo ennen eroa olitte lyhentäneet asuntolainaa ja nyt sinä yksin sen jälkeen?
No "jenkeissä homma" ei mene niin.
Kyllä, joudut maksamaan lainaa asunnosta jossa et asu. :D
Minä vuonna erositte? Korona nosti kaikkien niiden asuntojen hintoja, joissa oli oma piha. Sen jälkeen hinnat ovat tulleet reippasti alas, aivan 90-luvun laman pudotuksissa ei vielä olla. Itse en edes haaveillut muuttamisesta siinä vaiheessa, kun asunnosta olisi saanut paljon vähemmän kuin laina oli. Se on ns. yhden asunnon loukku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä juuri näin se menee. Laina maksetaan kunnes sen saldo on 0 euroa. Ja sinä maksat myös asumisestasi uudessa osoitteessa.
Ja sille loppulainalle tarvitaan jokin vakuus.
Jos laina on jo myönnetty, niin tuskin tarvitaan. Toki on tilanteita, joissa pankki sanoo lainan irti, jos vakuusarvot laskevat liikaa, mutta tämä on sitten jo toinen tarina.
No, lainaa myöntäessä vakuutena on ollut se asunto...
Kyllä - ja jos asunnon arvo laskee tarpeeksi, voi pankki alkaa vaatia lisätaukuista. Myyntitapauksessa loppulaina ei voi enää olla asuntolaintaa (koska asuntoa ei ole). Tällöin sille voitaneet vaatia lisätakuita tai sitten muuttaa kulutusluotoksi. Epätodennäköistä kuitenkin on, että pankki alkaisia vaatia lisätakuita ennen kuin kohde menee myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä juuri näin se menee. Laina maksetaan kunnes sen saldo on 0 euroa. Ja sinä maksat myös asumisestasi uudessa osoitteessa.
Ja sille loppulainalle tarvitaan jokin vakuus.
Jos laina on jo myönnetty, niin tuskin tarvitaan. Toki on tilanteita, joissa pankki sanoo lainan irti, jos vakuusarvot laskevat liikaa, mutta tämä on sitten jo toinen tarina.
No, lainaa myöntäessä vakuutena on ollut se asunto...
Kyllä - ja jos asunnon arvo laskee tarpeeksi, voi pankki alkaa vaatia lisätaukuista. Myyntitapauksessa loppulaina ei voi enää olla asuntolaintaa (koska asuntoa ei ole). Tällöin sille voitaneet vaatia lisätakuita tai sitten muuttaa kulutusluotoksi. Epätodennäköistä kuitenkin on, että pankki alkaisia vaatia lisätakuita ennen kuin kohde menee myyntiin.
Ovatko pankit koskaan vaatineet tavalliselta asunnon omistajalta lisävakuuksia, jos asunnon arvo laskee asuntomarkkinoiden heilahteluiden vuoksi? Ysärin lamassa syynä oli asunnon käyttäminen muiden kuin asunnon itsensä lainan vakuutena, monilla kyse oli yrityslainoista.
maksu valmiutta varmuutta seurataan vuosittain jos muita lainoja paljon aletaan lisä vakuuksia vaatimaan. moni maatila kaatuu juuri tästä syystä. yritä jos ex miehesi ottaisi tönön ees jostain hinnasta jos vieraalle kaupustelet olet 5v vastuussa rak virheistä homeesta ym.
Kyllä juuri näin se menee. Laina maksetaan kunnes sen saldo on 0 euroa. Ja sinä maksat myös asumisestasi uudessa osoitteessa.