Virpi on genetiivissä Virven
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Noin taisi olla, kun olin ala-asteikäinen. Sitten se taisi muuttua siten, että henkilö itse saa päättää, miten oma nimi taivutetaan (?) ja onko nyt siis tullut muoto Virpin (siis tässä aloituksen esimerkki) käyttöön täysin? En ole kielen kehitystä niin seurannut, vaikka suomea kielenä arvostan kovin.
Milloinhan tämä on ollut? Sillä en ole itse ikinä taivuttanut Virpi - Virven vaan aina Virpi - Virpin ja olen aloittanut koulun kasarin alkuvuosiva.
Virve taipuu Virven.
Et pysty harvinaisia sanamuotoja taivuttamaan kielikorvalla.
Nimet eivät muutenkaan taivu kuten yleiskielinen sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin taisi olla, kun olin ala-asteikäinen. Sitten se taisi muuttua siten, että henkilö itse saa päättää, miten oma nimi taivutetaan (?) ja onko nyt siis tullut muoto Virpin (siis tässä aloituksen esimerkki) käyttöön täysin? En ole kielen kehitystä niin seurannut, vaikka suomea kielenä arvostan kovin.
Milloinhan tämä on ollut? Sillä en ole itse ikinä taivuttanut Virpi - Virven vaan aina Virpi - Virpin ja olen aloittanut koulun kasarin alkuvuosiva.
Virve taipuu Virven.
Oma ajatuskatko. Noinhan se on. Silti myöhemmin on ollut tätä, että esimerkiksi Pekka voisi olla genetiivissä Pekkan tai Pekan, miten hän itse haluaa. Ensimmäinen on mielestäni kömpelö. Tuotahan hain alunperin, mutta sormet olivat nopeammat kuin aivot.
Ei ole. vrt lasi / käsi -> gen. lasin mutta ei käsin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin taisi olla, kun olin ala-asteikäinen. Sitten se taisi muuttua siten, että henkilö itse saa päättää, miten oma nimi taivutetaan (?) ja onko nyt siis tullut muoto Virpin (siis tässä aloituksen esimerkki) käyttöön täysin? En ole kielen kehitystä niin seurannut, vaikka suomea kielenä arvostan kovin.
Milloinhan tämä on ollut? Sillä en ole itse ikinä taivuttanut Virpi - Virven vaan aina Virpi - Virpin ja olen aloittanut koulun kasarin alkuvuosiva.
Virve taipuu Virven.
Virve taipuu Virpeen, vrt tarve - tarpeen
Olen 71. Genetiivi on aina ollut Virpin.
Ap on sekopää.
Virpi-Virpin, Orpo-Orpon, Virve-Virven. Ei kukaan haluaisi neuvotella Orvon hallituksen kanssa.
Erisnimien taivutus ei ole verrattavissa yleissanoihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 71. Genetiivi on aina ollut Virpin.
Ap on sekopää.
Enemmänkin vain kielitaidoton, mutta haluaa silti päteä.
Vierailija kirjoitti:
Virpi-Virpin, Orpo-Orpon, Virve-Virven. Ei kukaan haluaisi neuvotella Orvon hallituksen kanssa.
Noista Orpo on sukunimi, niiden taivutus poikkeaa etunimien taivutuksesta.
Yleisnimisiä sukunimiä on aina korrektia taivuttaa kuten kyseistä yleisnimeä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. vrt lasi / käsi -> gen. lasin mutta ei käsin
Oikeasti se on kyläkin lasen.
Vierailija kirjoitti:
Erisnimien taivutus ei ole verrattavissa yleissanoihin.
Nimien taivutus: sukunimet
Ohje lyhyesti
Sukunimet taipuvat pääosin samalla tavalla kuin vastaavat yleissanat:
Kirves : Kirveen : Kirvestä : Kirveiden
Vrt. kirves : kirveen : kirvestä : kirveiden
Lahti : Lahden : Lahtea : Lahtien
Vrt. lahti : lahden : lahtea : lahtien
Kun sukunimellä ei ole yleissanavastinetta eli se ei sisällä tunnistettavaa suomen kielen sanaa, sitä taivutetaan yleensä kuten äänneasultaan samantyyppistä yleissanaa:
Arkko : Arkkojen
Vrt. harkko : harkkojen
https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/nimien-taivutus-sukunimet/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. vrt lasi / käsi -> gen. lasin mutta ei käsin
Oikeasti se on kyläkin lasen.
Ei vaan laden, vrt susi - suden
Noin taisi olla, kun olin ala-asteikäinen. Sitten se taisi muuttua siten, että henkilö itse saa päättää, miten oma nimi taivutetaan (?) ja onko nyt siis tullut muoto Virpin (siis tässä aloituksen esimerkki) käyttöön täysin? En ole kielen kehitystä niin seurannut, vaikka suomea kielenä arvostan kovin.