Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ylipaino muka liittyy lasten terveyteen?

Vierailija
30.05.2026 |

Ihmeellistä keskustelua palstalla. Miten muka äidin tai lapsen ylipaino liittyy lapsen terveyteen?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla kuin aikuisten.

Vierailija
2/12 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yritä, tiedän, että vain teeskentelet tyhmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suonet menee tukkoon.

Vierailija
4/12 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no eihjän se mitään, vaikuta. ek ssa kin vedetään laihdu nyt pillereitä.

Vierailija
5/12 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha huudatusaloitus. 

Kyllähän se riippuu tosi paljon siitä, millaisesta painosta puhutaan ja millaisesta lapsesta. Jos lapsi on lähtökohtaisesti terve, hyväntuulinen, syö monipuolisesti ja liikkuu, niin ei ole mitään syytä alkaa puuttua painoon, vaikka sitä olisikin reilusti.  Tutkitusti se puuttuminen vaan pahentaa asioita. 

Jos taas jokin tuolla aiemmin mainituista asioista on pielessä, niin ensisijaisesti olisi syytä puuttua niihin, ei painoon. Ihan tutkitusti esimerkiksi vanhempien ero aiheuttaa lapsilla painonnousua. Mitäpä arvotte, onko silloin syytä alkaa jo muutenkin huonosti voivaa lasta sorkkimaan vielä painosta?

Omassa perheessäni se lapsista, joka oli pieninä pyörein, muuttui murrosiän myötä läpipaskoksi ja on edelleen nyt aikuisena perheen hoikin, vaikka syö kuin hevonen. Ne taas jotka oli pienenä laihoja tirriäisiä, keräävät nyt aikuisena massaa paljon helpommin. Sama oli itselläni, olin pienenä todella laiha, en painanut 2-vuotiaana edes 10 kiloa. Sittemmin on kyllä kiloja kertynyt.

Joten lapsille kasvurauha ja huomio sinne mihin se kuuluu.

Vierailija
6/12 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin tai lapsen ylipaino ei liity mitenkään äidin tai lapsen terveyteen. Ylipainoon on saatavilla hyvät lääkkeet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava voi olla terve

Vierailija
8/12 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha huudatusaloitus. 

Kyllähän se riippuu tosi paljon siitä, millaisesta painosta puhutaan ja millaisesta lapsesta. Jos lapsi on lähtökohtaisesti terve, hyväntuulinen, syö monipuolisesti ja liikkuu, niin ei ole mitään syytä alkaa puuttua painoon, vaikka sitä olisikin reilusti.  Tutkitusti se puuttuminen vaan pahentaa asioita. 

Jos taas jokin tuolla aiemmin mainituista asioista on pielessä, niin ensisijaisesti olisi syytä puuttua niihin, ei painoon. Ihan tutkitusti esimerkiksi vanhempien ero aiheuttaa lapsilla painonnousua. Mitäpä arvotte, onko silloin syytä alkaa jo muutenkin huonosti voivaa lasta sorkkimaan vielä painosta?

Omassa perheessäni se lapsista, joka oli pieninä pyörein, muuttui murrosiän myötä läpipaskoksi ja on edelleen nyt aikuisena perheen hoikin, vaikka syö kuin hevonen. Ne taas jotka oli pienenä laihoja tirriäisiä, keräävät nyt aikuisena massaa paljon helpommin. Sama oli itselläni, olin pienenä todella laiha, en painanut 2-vuotiaana edes 10 kiloa. Sittemmin on kyllä kiloja kertynyt.

Joten lapsille kasvurauha ja huomio sinne mihin se kuuluu.

Tässä kaikki oleellinen. Omat kokemukset samansuuntaisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsen iästä. Murrosikään tullessa ylipainoa ei pitäisi olla jos nuori syö terveellisesti ja liikkuu. Jos silloin jo ylipainoa, sitä voi kerääntyä tulevina vuosina niin paljon, että laihduttaminen on työtä ja tuskaa, jos edes onnistuu.

Vierailija
10/12 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tätä nykypäivää, kun asioista ei voida puhua niiden oikeilla nimillä. Lihava on lihava ja piste. Lapsen liikuntaan, elämänrytmiin ja ruokailuun tulee jokaisen vanhemman kiinnittää huomiota. Esim. lasten diabetes on lisääntynyt. Toisena tulee heti mieleen esim. jalkojen kasvuhäiriöt, kun ylipainon takia polvet ja nilkat on lintassa. Sisäelinten ympärille kertynyt rasva on vaarallista ihan missä iässä tahansa. Omassa lapsuudessa ei ollut tällaisia ongelmia, kun lapset liikkuivat, söivät kotiruokaa ja unirytmikin oli normaali (ei valvottu yötä myöten).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä nykypäivää, kun asioista ei voida puhua niiden oikeilla nimillä. Lihava on lihava ja piste. Lapsen liikuntaan, elämänrytmiin ja ruokailuun tulee jokaisen vanhemman kiinnittää huomiota. Esim. lasten diabetes on lisääntynyt. Toisena tulee heti mieleen esim. jalkojen kasvuhäiriöt, kun ylipainon takia polvet ja nilkat on lintassa. Sisäelinten ympärille kertynyt rasva on vaarallista ihan missä iässä tahansa. Omassa lapsuudessa ei ollut tällaisia ongelmia, kun lapset liikkuivat, söivät kotiruokaa ja unirytmikin oli normaali (ei valvottu yötä myöten).

Kyllä, kunnon arjalainen ote jo synnytysosastolla. 

Vierailija
12/12 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä nykypäivää, kun asioista ei voida puhua niiden oikeilla nimillä. Lihava on lihava ja piste. Lapsen liikuntaan, elämänrytmiin ja ruokailuun tulee jokaisen vanhemman kiinnittää huomiota. Esim. lasten diabetes on lisääntynyt. Toisena tulee heti mieleen esim. jalkojen kasvuhäiriöt, kun ylipainon takia polvet ja nilkat on lintassa. Sisäelinten ympärille kertynyt rasva on vaarallista ihan missä iässä tahansa. Omassa lapsuudessa ei ollut tällaisia ongelmia, kun lapset liikkuivat, söivät kotiruokaa ja unirytmikin oli normaali (ei valvottu yötä myöten).

Kyllä, kunnon arjalainen ote jo synnytysosastolla. 

Lapsi tuskin on synnytysosastolla läski. En ymmärrä mikä ihmisillä on, että jos lapsi tai lemmikki on lihava ja jos lääkäri siitä työnsä puolesta lapsen ja eläimen parhaaksi huomauttaa, niin siitä vedetään herneet nenään. Valitettavasti omassa tuttavapiirissä on tällaisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä lapsensa tai lemmikkinsä parasta. Lievästä ylipainosta tuskin kukaan huomauttaa herkkähipiäisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi