Teatterikorkeakouluun päässeet
Eipä yllätä jälleen, että valittujen lista täynnä näyttelijöiden tyttäriä, poikia tai muita sukulaisia. Eikö nepotismiin pitäisi puuttua jotenkin? Eikö koulujen tulisi pitää valinnat oikeudenmukaisina?
Miksi Suomessa mahdollisuuden laulajana ja näyttelijänä saa vain suhteilla, eikä arvosteta lahjoja ja taitoja?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Voiko tästäkin olla kateellinen? Minusta on tosi surullista, jos lahjat riittävät vain teatterikorkeaan. Siinä on käytännössä tuomittu pätkätöihin ja köyhyyteen.
Siis.. Mikä pakkomielle suomalaisilla on sanaan "kateus"?
Jos jokin asia toimii epäreilusti ja tämä nepotismi teatterialalla on ihan yleisessä tiedossa ja tietyt alan ihmisetkin tämän myöntäneet, niin miksi kritisointi on aina "kateutta"? Minä näkisin mielummin, kun mahdollisuuksia annettaisiin taidon ja lahjojen, eikä sukulassuhteiden perusteella. Toki taitavia varmasti heissäkin, mutta se ei saa tuoda valintaan lisäpisteitä ja on jo myönnetty, että näin on. Suosittelen katoamaan eräidenkin entisten näyttelijöiden ja entisten opettajien haastatteluja....
Vierailija kirjoitti:
Ap, ottaako päähän kun et itse päässyt?
Oletko itse kenties näyttelijän lapsi 🙂 Kuulutko kenties Salmisten sukuun, jossa vakavat rikoksetkin painetaan villasella, koska sukunimi on Salminen?
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla muillakin aloilla suositaan sukulaisia. Ei teatteriala ole mikään poikkeus.
Millään muilla aloilla ei ole vastaavia pääsykokeita, kuin tuolla. Muilla aloilla pääsykokeet paperikokeet, joissa arvostelu on objektiivinen. Teatterikorkeakoulussahan ne on subjektiivisesti, jossa tutut henkilöt arvostelee kavereittansa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Mikko Koukin poika pääsi. Meneekö toi aina noin että hyvin periytyy näyttelijyys?
Ei ole taidoilla väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla muillakin aloilla suositaan sukulaisia. Ei teatteriala ole mikään poikkeus.
Millään muilla aloilla ei ole vastaavia pääsykokeita, kuin tuolla. Muilla aloilla pääsykokeet paperikokeet, joissa arvostelu on objektiivinen. Teatterikorkeakoulussahan ne on subjektiivisesti, jossa tutut henkilöt arvostelee kavereittansa lapsia.
Kyllähän kaikilla taidealoilla arviointi on jossakin määrin subjektiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein kuitenkin nuo lapset on olleet vanhempien mukana teatterilla ja nähneet miten ammattilaiset toimivat. Monet myös olleet lapsinäyttelijöinä.
Aivan. Että kun siivoojan lapset pyörii työpaikalla. Tai vaikka teurastajan.
Onhan sitä ihan tutkittukin, että akateemisten lapsista tulee useammin akateemisia ja duunarivanhempien lapsista duunareita.
Näinpä. Jos konepajan omistajan poika osaa hitsata hienosti jo 12-vuotiaana ja pääsee suoraan ammattikoulusta setänsä firmaan töihin, ei jostain syystä kukaan tule huutamaan, että epäreilua.
Ap, ottaako päähän kun et itse päässyt?