Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Customit ovat huonoja moottoripyöriä.

Vierailija
10.10.2011 |

Kaikkiin eri ajo-olosuhteisiin, joita moottoripyöräilyssä on olemassa, on niihin tarkoitetut pyörät. Kilpa-ajoon asfaltilla on tarkoitettu kyykyt. Pitkien maantiematkojen ajamiseen on tarkoitettu matkapyörät. Tavalliseen katuajoon on tarkoitettu streetfighterit. Maastossa ajamiseen on tarkoitettu endurot. Kaupungilla ja myös maastossa ajamiseen on tarkoitettu supermotot. Sekalaiseen maantie-ajoon ja maastossa ajamiseen on tarkoitettu allroadit. Ei ole olemassa mitään sellaista ajo-olosuhdetta jossa customit olisivat hyviä.



Customit ovat todella huonoja moottoripyöriä. Sen lisäksi että ne eivät ole hyviä missään ajo-olosuhteissa, ne ovat naurettavan tehottomia ja hitaita verrattuna omaan kuutiotilavuuteensa, ja niissä on onnettomat ajo-ominaisuudet: ne kääntyvät huonosti, eikä niitä voi kallistella kunnolla ajettaessa mutkiin.



Verrataan suorituskyvyltään eri moottoripyöriä:



Pyörän nimi: Harley-Davidson Fat Boy (custom)

Iskutilavuus: 1584 cc

Huipputeho: 56 kW

Paino ajokunnossa: 330 kg

Huippunopeus: noin 180 km/h

Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 6 sec.



Pyörän nimi: Husqvarna 610 supermoto (supermoto)

Iskutilavuus: 576 cc

Huipputeho: 38.7 kW

Kuivapaino: 142 kg

Huippunopeus: noin 170 km/h

Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 5 sec.



Pyörän nimi: Kawasaki Z750 (streetfighter)

Iskutilavuus: 748 cc

Huipputeho: 77.7 kW

Paino ajokunnossa: 226 kg

Huippunopeus: noin 220 km/h

Kiihtyvyys 0-100 km/h: alle 4 sec.



Pyörän nimi: Suzuki V-Storm 650A (allroad)

Iskutilavuus: 645 cc

Huipputeho: 49 kW

Kuivapaino: 190 kg

Huippunopeus: noin 180 km/h

Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 5 sec.



Pyörän nimi: Yamaha YZF-R6 (kyykky)

Iskutilavuus: 599 cc

Huipputeho: 91 kW

Paino ajokunnossa: 189 kg

Huippunopeus: noin 240 km/h

Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 3.5 sec.



Pyörän nimi: KTM 690 Enduro (enduro)

Kuutiotilavuus: 654 cc

Huipputeho: 46,3 kW

Kuivapaino: 138,5 kg

Huippunopeus: noin 180 km/h

Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 4,5 sec.



Pyörän nimi: BMW R 1200 RT (matkapyörä)

Kuutiotilavuus: 1170 cc

Huipputeho: 81 kW

Paino ajokunnossa: 259 kg

Huippunopeus: yli 200 km/h

Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 4,5 sec.



Kuten edellisestä vertailusta huomasi, niin custom oli omaan kuutiotilavuuteensa verrattuna valtavasti hitaampi kuin mikään muista vertailussa mukana olleista moottoripyöristä verrattuna omaan kuutiotilavuuteensa. Custom on hitain mahdollinen moottoripyörä verrattuna omaan kuutiotilavuuteensa, mikä on hyvin yksinkertaista: Customissa on matalaviritteinen moottori ja custom on painava.



Ostakaa ihmiset hyviä moottoripyöriä älkääkä customeita. Ostakaa sellainen moottoripyörä joka on hyvä niissä ajo-olosuhteissa joissa aiotte moottoripyöräilyä harrastaa. Customit eivät todellakaan ole matka-ajoon parhaita moottoripyöriä. Matkapyörä on paras moottoripyörä matka-ajoon. Matkapyörissä on paremmat ajo-ominaisuudet kuin customeissa, ja ovat siten turvallisempia ajettavia. Matkapyörät ovat myös suorituskykyisempiä, mistä on hyötyä tehdessä ohituksia.





Esitän seuraavaksi vielä muutamia custom-pyöristä pitävien ihmisten väitteitä ja omat vastaukseni niihin:





Väite 1: Customit ovat ulkonäöltään kaikkein hienoimpia moottoripyöriä.



Vastaus: Ulkonäkö on makuasia. Joidenkin mielestä vanhanaikaista tyyliä edustavat customit ovat todella rumia ja taas uudet sporttipyörät ovat paljon hienompia.



Väite 2: Customeissa on kaikkein siisteimmät äänet.



Vastaus: Äänetkin ovat makuasia. Joidenkin mielestä customien tehottomalta kuulostavat mörinä-äänet eivät ole ollenkaan hienoja ja taas sporttipyörien tehokkaalta kuulostavat formulamaiset äänet kuulostavat siisteiltä.



Väite 3: Customeissa on valtavasti vääntöä ja ne ovat siksi nopeita kiihtymään. Kiihdyttäessä moottori ei käy lähellekään kokoaikaa maksimitehon kierrosluvulla, jotenka suuresta väännöstä on hyötyä koska sen avulla tuotetaan paljon tehoa alhaisilla kierroksilla. Teho ei kiihtyvyyttä ratkaise.



Vastaus: Isoissa customeissa on kyllä paljon vääntöä, mutta ne ovat silti moottoripyöriksi hitaita. Moottorin teho on vääntö x kierrosluku. Vääntö ei kuitenkaan auta juurikaan kuin vain juuri tehon muodossa. Kiihtyvyyden kannalta kaikkein olennaisin tekijä on tehopainosuhde ja se on customeissa huono. Kaikki vähänkin sporttiset moottoripyörät ottavat todella nopeasti kaasua vääntämällä oman huipputehonsa kierrosluvun ja niitä täydellisesti kiihdytettäessä niiden moottori käy suuren osan ajasta juuri sillä huipputehon kierrosluvulla.



Tässä on kolme videota kolmen eri pyörän kiihtyvyydestä:



Husqvarna 610 sm, 0-100 km/h 5,2 sec.:





Suzuki gsxr 600, 0-100 km/h (näyttäisi kuluvan noin 3 sec.):



Harley-Davidson 1200 Roadster, 0-100 km/h 6 sec. (näyttäisi kuluvan enemmän kuin 6 sec.):



Suuresta väännöstään huolimatta Harley-Davidson 1200 Roadster on kuitenkin hitaampi kiihtymään 0-100 km/h, kuin nämä kaksi pyörää joissa ei ole lähellekään niin suurta vääntöä kuin Harley-Davidson 1200 Roadsterissa.



Väite 4: Customeissa on kaikkein mukavin ajoasento.



Vastaus: On totta että customissa on mukavampi ajoasento kuin kyykyssä, mutta customin ajoasennon seurauksena myös ajo-ominaisuudet ovat huonot. Matkapyörissä, supermotoissa, enduroissa, allroadeissa ja monissa muissakin ei-custom-pyörissä on kuitenkin mukava ajoasento, ja niitä ajaessa ei paikat kipeydy, mutta niissä ei silti ole huonot ajo-ominaisuudet niin kuin customeissa on.



Väite 5: Customien moottorit kestää paljon enemmän ajoa kuin minkään muun moottoripyörän, jotenka custom on paras pyörä jos ajaa paljon.



Vastaus: Kuutiotilavuuteensa nähden oikein tehoton moottori kestää varmasti enemmän ajoa kuin korkeaviritteisemmät moottorit. Moottorin kestävyys onkin ainoa hyvä asia custom-pyörissä. Se ei kuitenkaan tee todellakaan customista täydellistä moottoripyörää. Jos haluaisi täydellisen moottoripyörän matka-ajoon ja kestämään lähes loputtomasti ajoa, niin silloin tulisi alkaa valmistaa matkapyöriä (ei siis customeita vaan matkapyöriä kuten BMW R 1200 RT) todella matalaviritteisellä nelisylinterisellä moottorilla. Ei siis tulisi käyttää matalaviritteistä V2-moottoria niin kuin customeissa, vaan tulisi käyttää matalaviritteistä nelisylinteristä moottoria koska se kestäisi vielä enemmän ajoa. Nyt meillä olisi pyörä joka on mukava ajaa, mutta jossa on myös hyvät ajo-ominaisuudet, ja joka kestää ajoa vielä enemmän kuin customit. Huonoa olisi nyt kuitenkin heikko suorituskyky ihan kuten customeissakin.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan custom ihan omaa luokkaansa mitä ulkonäköön tulee. Ne on vaan niin hienoja! Silmiä hivelee! Ei aina tarvitse päästä lujaa.

Vierailija
2/5 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei sitä tajua, niin sitten ei..toisaalta, lukuisista mopomalleista luulisi jokaiselle löytyvän omansa :)



You never ride alone!



t. Sportster-kuski

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mottoripyörän joskus hankin niin se on nimenomaan custom.

Autollani pääsee lähes kolmea sataa -ajan sillä jos tulee kiire.

Vierailija
4/5 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6407

tuolta kopioitu koko paska

Vierailija
5/5 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta, lukuisista mopomalleista luulisi jokaiselle löytyvän omansa :)

On hieman absurdia väittää joitain moottoripyöriä huonoiksi, koska mopohan valitaan fiiliksen perusteella.

Terv. matkaendurokuski