Pyöräilykaupunki Oulussa aiotaan siirtää pyöräilijät autoteille ajamaan
"Tavoitteena on, että tulevaisuudessa Oulussa pyöräillään autoliikenteen seassa pääväyliä lukuunottamatta."
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ihmiset käytännössä suostuvat tuohon. Kevyen liikenteen paikka on kevyen liikenteen väylällä.
Jalkakäytävä ei ole se väylä. Oulussa ollaan ilmeisesti vähän yksinkertaisia.
Kaikkialla muualla Suomessa on kevytväylät mutta Oulussa ei näköjään enää jatkossa. Kysymys on, että mitä niille tähän mennessä rakennetuille kevytväylille tapahtuu? Puretaanko ne?
Toivottavasti eivät kuitenkaan lähde tähän Helsingin vihreiden sekoiluun, jossa pyörätiellä kulkeminen on jatkuvaa arpapeliä... yksisuuntainen vai kaksisuuntainen, jalankulkijoiden kanssa yhdistetty vai kaistalla jaettu... erillinen pyörätie vai punaisella kadunreunaan maalattu... Ja nämä vaihtelevat lyhyelläkin matkalla monta kertaa...
Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin.
Pyöräteihin tänä ei vaikuta, vaan pelkästään noihin keskustan katuihin, joiden varrelka on oelkät jalkakäytävä. (Keskustassa on toki myös pyöräteitä)
Aivan ääliömäinen ajatus. Oulussa on nimenomaan siksi niin hyvä pyöräillä, kun ei tarvitse ajaa autoteillä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla muualla Suomessa on kevytväylät mutta Oulussa ei näköjään enää jatkossa. Kysymys on, että mitä niille tähän mennessä rakennetuille kevytväylille tapahtuu? Puretaanko ne?
Kyse ei ole kevyen liikenteen väylistä, vaan jalkakäytävistä. Jalkakäytävällä saa pyöräillä vain alle 12-vuotias. Oulussa on ollut tapana, että aikuisetkin pyöräilevät jalkakäytävällä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin.
Pyöräteihin tänä ei vaikuta, vaan pelkästään noihin keskustan katuihin, joiden varrelka on oelkät jalkakäytävä. (Keskustassa on toki myös pyöräteitä)
"Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin."
Miksi ei tehdä pyöräteitä? Helsingin lähiössäkin tuntuu lähinnä vi**uilulta, kun tien molemmilla puolislla on kyllä hyvä leveä kevyenliikenteenväylä, mutta ihan kiusallaan kumpaakaan ei ole voitu merkitä pyörätieksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ihmiset käytännössä suostuvat tuohon. Kevyen liikenteen paikka on kevyen liikenteen väylällä.
Tyypit ajavat jalkakäytävillä ja ajavat todella lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla muualla Suomessa on kevytväylät mutta Oulussa ei näköjään enää jatkossa. Kysymys on, että mitä niille tähän mennessä rakennetuille kevytväylille tapahtuu? Puretaanko ne?
Ei.
Jalkakäytävillä ajavat halutaan ajoradalle. Keskustassa on katuja, joilla yleisesti pyöräillään jalkakäytävällä, kun pyörätietä ei ole. Esim. Isokatu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin.
Pyöräteihin tänä ei vaikuta, vaan pelkästään noihin keskustan katuihin, joiden varrelka on oelkät jalkakäytävä. (Keskustassa on toki myös pyöräteitä)
"Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin."
Miksi ei tehdä pyöräteitä? Helsingin lähiössäkin tuntuu lähinnä vi**uilulta, kun tien molemmilla puolislla on kyllä hyvä leveä kevyenliikenteenväylä, mutta ihan kiusallaan kumpaakaan ei ole voitu merkitä pyörätieksi.
Oulussa on kyllä varsin kattava pyörätieverkosto. Tämä koskee nyt muutamaa katua keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin.
Pyöräteihin tänä ei vaikuta, vaan pelkästään noihin keskustan katuihin, joiden varrelka on oelkät jalkakäytävä. (Keskustassa on toki myös pyöräteitä)
"Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin."
Miksi ei tehdä pyöräteitä? Helsingin lähiössäkin tuntuu lähinnä vi**uilulta, kun tien molemmilla puolislla on kyllä hyvä leveä kevyenliikenteenväylä, mutta ihan kiusallaan kumpaakaan ei ole voitu merkitä pyörätieksi.
Sinulla on käsitteet sekaisin. Kevyen liikenteen väylällä saa pyöräillä. Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä (paitsi alle 12v).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin.
Pyöräteihin tänä ei vaikuta, vaan pelkästään noihin keskustan katuihin, joiden varrelka on oelkät jalkakäytävä. (Keskustassa on toki myös pyöräteitä)
"Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin."
Miksi ei tehdä pyöräteitä? Helsingin lähiössäkin tuntuu lähinnä vi**uilulta, kun tien molemmilla puolislla on kyllä hyvä leveä kevyenliikenteenväylä, mutta ihan kiusallaan kumpaakaan ei ole voitu merkitä pyörätieksi.
Sinulla on käsitteet sekaisin. Kevyen liikenteen väylällä saa pyöräillä. Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä (paitsi alle 12v).
Ei ole, tarkoitin, että olisi ihan hyvä väylä, eikä ole mitään syytä, etteikö toisen puoli olisi voitu laittaa pyörätieksi, mutta ei vaan ole. Täälläkin sitten joutuu ajamaan sellaisten teiden reunaa, joka on täynnä pysäköityjä autoja, sieltä sitten varot pysäköityjen autojen rivin ja liikkuvien autojen rivin välissä, että avaako joku oven pyöräsi eteesi tai syöksähtääkö sieltä muuten suoraan eteesi tai päällesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla muualla Suomessa on kevytväylät mutta Oulussa ei näköjään enää jatkossa. Kysymys on, että mitä niille tähän mennessä rakennetuille kevytväylille tapahtuu? Puretaanko ne?
Kyse ei ole kevyen liikenteen väylistä, vaan jalkakäytävistä. Jalkakäytävällä saa pyöräillä vain alle 12-vuotias. Oulussa on ollut tapana, että aikuisetkin pyöräilevät jalkakäytävällä.
Tähän mennessä ne jalkakäytävät ovat pääosin olleet kyltitettyinä yhdistetyiksi pyöräteiksi ja jalkakäytäviksi, mikä on tehnyt niiden käytöstä pakollista pyöräilijöille. Jatkossa nuo kyltit poistetaan, jolloin pyöräilijoiden on ajettava ajoradalla.
Miksi ei voitaisi rakentaa erillisiä pyöräteitä kuten vaikka Alankomaissa?
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla muualla Suomessa on kevytväylät mutta Oulussa ei näköjään enää jatkossa. Kysymys on, että mitä niille tähän mennessä rakennetuille kevytväylille tapahtuu? Puretaanko ne?
Kevytväylät ovat syyllisiä koko pyöräily-jalankulkukaaokseen. Pyöräilijät "ovat ymmärtäneet", että kaikki jalkakäytävät ovat ns. kevyen liikenteen väyliä, koska joissakin paikossa jalkakäytävä ja pyörätie on yhdistetty tai laitettu vierekkäin. Ei ennen noita perkeleen väyliä juuri kukaan pyöräillyt jalkakäytävillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla muualla Suomessa on kevytväylät mutta Oulussa ei näköjään enää jatkossa. Kysymys on, että mitä niille tähän mennessä rakennetuille kevytväylille tapahtuu? Puretaanko ne?
Kyse ei ole kevyen liikenteen väylistä, vaan jalkakäytävistä. Jalkakäytävällä saa pyöräillä vain alle 12-vuotias. Oulussa on ollut tapana, että aikuisetkin pyöräilevät jalkakäytävällä.
Samaa tapahtuu kaikissa kaupungeissa enemmän tai vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voitaisi rakentaa erillisiä pyöräteitä kuten vaikka Alankomaissa?
Asuin joskus Oulussa ja siellä on todella paljon pyöräteitä. Ydinkeskustassa en kuitenkaan pyörällä ajanut.
Sähköpyörällä auton vauhtia ajavat sukkahousupellet kuuluvatkin ajoradalle. Kun ei osata ajaa muita kulkijoita huomioiden niin tapelkoot elintilasta autojen kanssa.
Miksi jätit aloituksesta pois: "Oulussa on perinteisesti pyöräilty lainvastaisesti jalkakäytävillä."
Tuskin ihmiset käytännössä suostuvat tuohon. Kevyen liikenteen paikka on kevyen liikenteen väylällä.