Jeesuksen ja Buddhan opetukset
Olisiko täällä mahdollista keskustella Jeesuksen ja Buddhan opetuksista ilman uskonnollista sävyä? Siis ilman että tullaan lyttäämään toinen ja ylistetään toista?
Olen itse jonkun verran perehtynyt molempien opetuksiin ja kieltämättä vaikuttunut molemmista. Hyvin paljon samaa, eroja on vaikeampi löytää, kaikki kun on tulkinnallista.
Kommentit (9)
Jeesuksen ja Buddhan opetuksilla on monia yhteisiä piirteitä, vaikka he toimivat eri kulttuurisissa ja historiallisissa konteksteissa, ja heidän opetuksensa ovat osittain eri uskonnollisissa järjestelmissä. Silti heidän opetuksistaan löytyy yllättävän paljon samankaltaisuuksia. Tässä on joitakin keskeisiä yhtäläisyyksiä heidän opetuksistaan:
1. Rakkaus ja myötätunto toisia kohtaan
Jeesus korosti rakkauden ja myötätunnon merkitystä. Hänen keskeinen opetuksensa oli rakastaa lähimmäistä niin kuin itseään (Matteus 22:39) ja rakastaa jopa vihollisia (Matteus 5:44). Jeesus opetti, että rakkaus on Jumalan tahdon täyttämistä, ja tämä rakkaus ulottuu kaikkiin, ei vain läheisiin.
Buddha korosti myös myötätuntoa ja rakastavaa ystävällisyyttä (mettā). Hänen opetuksissaan korostetaan, kuinka tärkeää on kehittää myötätuntoa kaikkia olentoja kohtaan ja miten se on avain vapautumiseen kärsimyksestä. Buddha opetti, että myötätunto on yksi polun (Noble Eightfold Path) elementeistä ja sen avulla voi päästä eroon itsekeskeisyydestä.
2. Sisäinen rauha ja mielen hallinta
Jeesus puhui mielen ja sydämen rauhasta. Hän opetti, että Jumala tuo mielen rauhan, joka ylittää kaiken ymmärryksen (Filippiläisille 4:7), ja rohkaisi seuraajiaan olemaan huolehtimatta liikaa elämästään, vaan turvautumaan Jumalaan (Matteus 6:25-34).
Buddha opetti, että mielen rauha on avain kärsimyksestä vapautumiseen. Hän puhui mielen hallinnan tärkeydestä ja siitä, miten ahneus, viha ja tietämättömyys aiheuttavat kärsimystä. Meditaation kautta mielen voi rauhoittaa ja vapauttaa sen kiintymyksistä, jotka pitävät ihmistä sidottuna kärsimykseen.
3. Kärsimyksen ymmärtäminen ja sen voittaminen
Jeesus puhui kärsimyksestä ja sen merkityksestä ihmisen hengellisessä kasvussa. Hän itse kärsi ristillä ihmiskunnan puolesta, ja hänen kärsimyksensä oli esimerkki siitä, miten kärsimystä voidaan käyttää hyväksi, sillä se johtaa suurempaan hengelliseen ymmärrykseen ja pelastukseen.
Buddha kehitti kärsimyksen käsitteen Neljä Totuutta, jotka käsittelevät kärsimyksen olemusta, sen syitä ja siitä vapautumisen mahdollisuutta. Buddha opetti, että kärsimys (dukkha) on osa elämää, mutta sitä voidaan voittaa oikein ymmärtämällä elämän luonteen ja seuraamalla oikeaa polkua (Noble Eightfold Path).
4. Itsekeskeisyyden ylittäminen
Jeesus opetti, että itsekeskeisyys on este rakkaudelle ja Jumalan valtakunnan tulemukselle. Hän opetti, että "jos joku tahtoo seurata minua, hän ottakoon ristinsä ja seurattakoon minua" (Matteus 16:24), mikä viittaa itsekeskeisyyden ja egon ylittämiseen.
Buddha opetti, että itsekkäät halut ja kiintymykset ovat syynä kärsimykseen, ja ne pitää ylittää päästäkseen Nirvanaan. Hänen opetuksissaan korostetaan egon vähenemistä ja itsensä häivyttämistä (anatta) ja sen sijaan elämässä tulisi harjoittaa anteliaisuutta ja epäitsekkyyttä.
5. Elämän väliaikaisuuden ja kuoleman hyväksyminen
Jeesus puhui kuolemasta ja iankaikkisesta elämästä. Hän opetti, että kuolema ei ole loppu, vaan iankaikkinen elämä on saavutettavissa uskomalla häneen ja seuraamalla hänen opetuksiaan (Johannes 14:6). Kuolema on elämän siirtymä vaihe, ja se voidaan voittaa uskon kautta.
Buddha opetti, että kuolema on osa elämän kiertokulkua, joka ei ole pysyvää. Elämä, kuolema ja jälleensyntyminen ovat osa samsaraa (elämän ja kuoleman kiertokulkua), ja valaistumisen kautta voi päästä eroon tästä kiertokulusta ja saavuttaa Nirvanan, joka on kärsimyksestä vapautuminen.
6. Hyväksynnän ja anteeksiannon voima
Jeesus opetti anteeksiantoa keskeisenä osana hengellistä elämää. Hän sanoi, että meidän tulee antaa anteeksi muille, jotta myös me saamme anteeksi (Matteus 6:14-15). Jeesuksen mukaan anteeksianto on tie rauhaan ja Jumalan armon saamiseen.
Buddha korosti anteeksiannon merkitystä ja sitä, miten vihasta ja kaunasta pääseminen on välttämätöntä mielen rauhan saavuttamiseksi. Buddha opetti, että viha ja kauna vain pitävät ihmisen kiinni kärsimyksessä ja että anteeksianto on yksi polun tärkeistä osista.
7. Polku kohti valaistumista ja pelastusta
Jeesus opetti, että tie pelastukseen on usko häneen ja Jumalaan, elämä Jumalan tahdon mukaisesti ja rakkauden toteuttaminen kaikissa suhteissa. Hänen opetuksensa mukaan pelastus ei ole vain teologista uskoa, vaan myös elämää käytännön tasolla.
Buddha opetti, että tie valaistumiseen ja kärsimyksestä vapautumiseen kulkee Noble Eightfold Pathin kautta, joka sisältää oikeat näkemykset, aikomukset, puheen, teot, elinkeinot, ponnistelut, mielen keskittymisen ja ymmärryksen. Tämä polku auttaa vapautumaan kärsimyksestä ja saavuttamaan Nirvanan.
Tuo tekoälyviestittely nyt on aivan hanurista. Paljon mielekkäämpää olisi kertoa niistä omista kokemuksista ja ajatuksista.
Ajattelen että molemmat ovat olleet valaistuneita yksilöitä ja se miten sanomaa on heidän nimissään viety eteenpäin, ei tee oikeutta. Siksi kannattaakin olla erityisen lähdekriittinen.
Yhtäläisyyksiä on myötätunnon ja lähimmäisen rakastamisen ja auttamisen opettaminen.
Muuta yhteistä ei hirveästi ole siis mitä tulee ihmiskäsitykseen, jumalakäsitykseen, elämän tarkoitukseen, sisäiseen rauhaan sekä osittain hyvään ja pahaan.
Buddha ja Jeesus opettivat näistä päinvastoin toisiinsa nähden ratkaisevalla tavalla. Tämä on erittäin tärkeä asia ymmärtää:
Buddha opetti että rauhan saadakseen ja valaistuakseen ihmisen tulee lopettaa janoaminen ja etsiminen. Buddhan mukaan ihminen kärsii ja elää harhassa olettaessaan että on jokin toinen joka on löydettävissä ja joka täydellistää vajavaiseksi oletetun olemisen.
Jeesus taas päinvastoin opetti että ihmisen tulee etsiä ja janota löytääkseen totuuden, rauhan, elämän tarkoituksen ja pelastuksen. On olemassa toinen, Jumala, joka ihmiseltä lähtökohtaisesti puuttuu. "Etsikää niin te löydätte", "Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon!", "siitä vedestä jota minä annan tulee hänessä lähde joka kumpuaa ikuisen elämän vettä".
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Buddhan mukaan jokainen on itse Jumala itselleen ja Jeesuksen mukaan Jumalan valtakunta löytyy ihmisestä itsestään, eli sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Buddhan mukaan jokainen on itse Jumala itselleen ja Jeesuksen mukaan Jumalan valtakunta löytyy ihmisestä itsestään, eli sama asia.
Vain Jeesus pelastaa. Näin hän itse opettaa.
Jeesus ei minulle ole niin tuttu mutta Buddhan opit kyllä. Mielenkiintoista että löysit samankaltaisuuksia.