Huijaukset kenen vastuu?
Alkaa olla todella liikaa näiden huijausten määrä.Ei kukaan pysy enää perässä ja kaikki eivät ole nettiexperttejä.Eihän nykyään voi enää asioida kunnolla netissä.
Kommentit (31)
Keksijöiden olisi hyvä muistaa ,että tekevät työtä myös rikollisille..On sitten kyse drooneista ,tekoälystä yms., rikolliset ovat aina askeleen edellä näissä.Se olisi hyvä ottaa huomioon.
Vastuu on viranomaisilla ja kansalaisilla itsellään. Jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, niin yleensä se ei sitä ole...
T: Tuntematon
mulle ei oo koskaan tullut huijaussoittoja/viestejä.
Mitä teen väärin?
Hujauksilta välttyy lähes 100%, jos ei mene pankin sivulle minkään linkin kautta eikä anna pankkitunnuksia kenellekään. Ei pitäisi olla ylivoimaista.
Digi-id vähentää myös huijausmahdollisuuksia, mutta sitähän pitää välttää viimeiseen saakka, koska suomalaisilla pitää olla perustuslaillinen oikeus olla täysi idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Hujauksilta välttyy lähes 100%, jos ei mene pankin sivulle minkään linkin kautta eikä anna pankkitunnuksia kenellekään. Ei pitäisi olla ylivoimaista.
Digi-id vähentää myös huijausmahdollisuuksia, mutta sitähän pitää välttää viimeiseen saakka, koska suomalaisilla pitää olla perustuslaillinen oikeus olla täysi idiootti.
Digi-id:tä on syytä välttää jo siksi, että se sitoo yhteiskuntaa entistä pahemmin älypuhelimiin, ja sitä kautta Googleen ja Appleen ja edelleen Yhdysvaltoihin ja sen vähintäänkin kummalliseen hallintoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hujauksilta välttyy lähes 100%, jos ei mene pankin sivulle minkään linkin kautta eikä anna pankkitunnuksia kenellekään. Ei pitäisi olla ylivoimaista.
Digi-id vähentää myös huijausmahdollisuuksia, mutta sitähän pitää välttää viimeiseen saakka, koska suomalaisilla pitää olla perustuslaillinen oikeus olla täysi idiootti.
Digi-id:tä on syytä välttää jo siksi, että se sitoo yhteiskuntaa entistä pahemmin älypuhelimiin, ja sitä kautta Googleen ja Appleen ja edelleen Yhdysvaltoihin ja sen vähintäänkin kummalliseen hallintoon.
Siitähän ei kannata huolestua, että nyt kaikki suomalaistepankki-ja luottokorttitapahtumat menevät Yhdysvaltoihin ja sen vähintäänkin kummalliseen hallinon tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vastuu on viranomaisilla ja kansalaisilla itsellään. Jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, niin yleensä se ei sitä ole...
T: Tuntematon
Tarkoitan lähinnä näitä viestejä jotka ohjaavat ties minne, kun käytät pankkitunnistustasi.kuka edes aina tietää täysin oikeaa osoitetta.
ap
itse me olemme vastuussa omista tekemisistä jos emme ota asioista selvää luotamme sokeasti ja vastaamme mitä pyydetään niin eihän siinä jokainen vetää omalla tyylillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hujauksilta välttyy lähes 100%, jos ei mene pankin sivulle minkään linkin kautta eikä anna pankkitunnuksia kenellekään. Ei pitäisi olla ylivoimaista.
Digi-id vähentää myös huijausmahdollisuuksia, mutta sitähän pitää välttää viimeiseen saakka, koska suomalaisilla pitää olla perustuslaillinen oikeus olla täysi idiootti.
Digi-id:tä on syytä välttää jo siksi, että se sitoo yhteiskuntaa entistä pahemmin älypuhelimiin, ja sitä kautta Googleen ja Appleen ja edelleen Yhdysvaltoihin ja sen vähintäänkin kummalliseen hallintoon.
Siitähän ei kannata huolestua, että nyt kaikki suomalaistepankki-ja luottokorttitapahtumat menevät Yhdysvaltoihin ja sen vähintäänkin kummalliseen hallinon tiedoksi.
Voi kulta pieni, kyllä siitä(kin) on kovinkin moni huolissaan.
Ihmettelen miksi ihmiset eivät laita korteilleen ja tileilleen päiväkohtaisia nostorajoiutuksia. Itselläni on rajat vain muutaman satasen verran, jos joskus tarvitsen maksaa isompia laskuja tai ostan jotain kalliimpaa, käyn siksi aikaa muuttamassa rajaa kätevästi verkkopankissa. Myös maakohtaiset rajat pitäisi olla myös tileillä.
Mielestäni pankkien automaattiset tilirajat ovat aivan liian suuria, useita kymmeniiä tuhansia, jos ei ole huomannut niitä itse pienentää. Käykääpä tsekkaamassa millaiset rajat pankkinne on tileillenne laittanur ja moniko tavan tallaaja tarvitsee niin isoja summia siirrellä.
Kun tili avataan, pitäisi joutua valitsemaan maksimisummat, mitkä olisi jokaisen käyttötapojen mukaiset päivittäiset rajat ja tietysti tarvittaessa tilinomistajan muutettavissa. Pankit pesevät ihan liian helposti kätensä, voisivat tehdä paljon enemmän turvallisuuden lisäämiseksi ja huijausten estämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi ihmiset eivät laita korteilleen ja tileilleen päiväkohtaisia nostorajoiutuksia. Itselläni on rajat vain muutaman satasen verran, jos joskus tarvitsen maksaa isompia laskuja tai ostan jotain kalliimpaa, käyn siksi aikaa muuttamassa rajaa kätevästi verkkopankissa. Myös maakohtaiset rajat pitäisi olla myös tileillä.
Mielestäni pankkien automaattiset tilirajat ovat aivan liian suuria, useita kymmeniiä tuhansia, jos ei ole huomannut niitä itse pienentää. Käykääpä tsekkaamassa millaiset rajat pankkinne on tileillenne laittanur ja moniko tavan tallaaja tarvitsee niin isoja summia siirrellä.
Kun tili avataan, pitäisi joutua valitsemaan maksimisummat, mitkä olisi jokaisen käyttötapojen mukaiset päivittäiset rajat ja tietysti tarvittaessa tilinomistajan muutettavissa. Pankit pesevät ihan liian helposti kätensä, voisivat tehdä paljon enemmän turvallisuuden lisäämiseksi ja huijausten estämise
Jos huijari pääsee nettipankkiisi yrittämään tilisiirtoja, niin hän pystyy myös muuttamaan nuo maksimirajat.
Ainakin S-Pankissa kysyttiin muuten tiliä avatessa mikä laitetaan tilisiirron maksimiksi ja laiton aika suuren summan kun oli tiedossa asunto- ja autokauppaa. Siihen aikaan ei ollut vielä äppiä jolla rajoja pystyy itse säätämään milloin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Hujauksilta välttyy lähes 100%, jos ei mene pankin sivulle minkään linkin kautta eikä anna pankkitunnuksia kenellekään. Ei pitäisi olla ylivoimaista.
Digi-id vähentää myös huijausmahdollisuuksia, mutta sitähän pitää välttää viimeiseen saakka, koska suomalaisilla pitää olla perustuslaillinen oikeus olla täysi idiootti.
Vuokrasin auton lomamatkalla Portugalissa, sitten alkoi luottokortilta lähtemään jotain outoja tuhansia yhden euron maksuja sinne ja tänne.
En joutunut näitä maksamaan, mutta kysynpä vain, että miten voit toimia ylipäätään missään antamatta luottokortin numeroa, kun se lähes joka paikassa vaaditaan?
Kukaan ei tarvitse pankkitunnuksiasi kuin sinä itse. Kukaan ei edes kysy niitä jos ei ole huijari.
Tunnuksilla voi kirjautua eri paikkoihin kuten omaan pankkisi, verottajan, kelan tai suomi piste fi sivuille.
Mikään näistä ei lähetä sinulle klikattavaa linkkiä. Sinä menet näille sivuille kirjoittamalla osoitteen osoitekenttään.
Asia on helppo tietää. Ei vaadi mitään digitaitoja kun muistaa nämä pari pikku juttua.
Ja jos et ole tilannut mitään niin sinulle ei voida lähettää mitään laskua!!!!
Kirjastossa (ainakin täällä) järjestetään nonstoppina perusdigitaidot ja digiseniorikursseja. Kestää muutaman tunnin.
Kysykään lapsilta tai lastenlapsilta. Ja uskokaan kun teille sanotaan (kaikki ei vaan usko).
Pankin sopimuksessa minkä olette hyväksyneet, lukee että että asiakkaalla on vastuu tietyistä asioista. Turha urputtaa jos mokaatte.
Vierailija kirjoitti:
Vastuu on viranomaisilla ja kansalaisilla itsellään. Jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, niin yleensä se ei sitä ole...
T: Tuntematon
Huijauksesta on vastuussa huijari. Siihen lankeamisesta on vastuussa henkilö itse.
Jokainen voi tulla ja tulee
Huijatuksi joskus, mutta jos ei tajua olla jakelematta pankkitunnuksiaan, on syytä hakeutua edunvalvontaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hujauksilta välttyy lähes 100%, jos ei mene pankin sivulle minkään linkin kautta eikä anna pankkitunnuksia kenellekään. Ei pitäisi olla ylivoimaista.
Digi-id vähentää myös huijausmahdollisuuksia, mutta sitähän pitää välttää viimeiseen saakka, koska suomalaisilla pitää olla perustuslaillinen oikeus olla täysi idiootti.
Digi-id:tä on syytä välttää jo siksi, että se sitoo yhteiskuntaa entistä pahemmin älypuhelimiin, ja sitä kautta Googleen ja Appleen ja edelleen Yhdysvaltoihin ja sen vähintäänkin kummalliseen hallintoon.
Kummallista. Itselläni on Samsung.
Vierailija kirjoitti:
mulle ei oo koskaan tullut huijaussoittoja/viestejä.
Mitä teen väärin?
Et mitään. Ei mullekaan tule. On salainen numero ja puhelinmarkkinointikielto. Soittorobotit saattavat osua mutta enhän mä vastaa outoihin ulkomaan numeroihin.
Enkä tilaa hämäristä verkkokaupoista joilla ei ole asiakaspalvelua ja LY-tunnusta Suomessa.
Kaikki eivät ole nettiexperttejä.
Tietoturvasta on puhuttu 20 vuotta.
Älä avaa sitä lukkoa puhelimessa joka saa työpuhelut ja omat puhelut. Näyttämään nimensä. Ja sotkemaan omat evästeet työpaikan tietopalveluiden evästeiden kanssa. Vaadi työpuhelin erikseen jos se lukko pitää muka avata.
Pidä yllä 3 eri sähköpostiosoitetta. 1 viranomaisasiointiin. 2 tilauksiin. 3 some ja hömppä arvonnat.
Kaikista eniten huijauksia tulee nro 3 kautta. MUTTA muista ne perkuleen evästeet. Voi röhmiä sun puhelimesta tietoja. Eli sinne ryhmän 1 kautta voi joskus sattua huijaus.
Älä ikinä siirrä mitään rahaa alle 5 minuutin varmistamatta.
Älä ikinä jätä lukematta kaikkia ehtoja.
Liian hyvää ollakseen totta. 99 prossaa huijaus.
Pitää osata pysähtyä ja miettiä tovi.
Ihmiset pakotetaan verkossa toimittamaan asiansa.Kaikki yritetään saada yhden kortin tai puhelimen taalse ja sitten joka ikistä viranomaisasiaa pitää varoa.
Kenen vastuulla nämä huijaukset ovat? sitten kehitetään vielä jotain tekoälyä näiden huijareiden avuksi.Milloin päättäjät heräävät ongelmaan?