Syyskuussa ensirekisteröidyistä uusista henkilöautoista 43% täyssähköisiä
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Norjassa vastaava luku yli 95%
Sinne menee vielä muutama vuosi mutta sinne mennään kyllä täälläkin. Norjassa sähköautot ovat yhä edelleen arvonlisäverottomia 500000 kruunuun asti mikä tekee niistä erittäin houkuttelevia.
Itse taidan 4-5 vuoden päästä ostaa uuden auton.
Silloin on täyssähkö melkoisen todennäköinen valinta.
Jos rangea luvataan 800-900 km niin silloin talvikelissäkin pääsee jo rapiat 600km ja se riittää minullekin.
Puhumattakaan miten nopeasti 800 voltin malleja voi ladata jo nyt.
Itselläni on osasähköinen auto. Eli siis siinä kaikki muut toiminnot ovat sähköisiä, paitsi liikevoiman tuotto hoidetaan bensiinillä. Oon ollut tyytyväinen.
Monilla vielä oppirahat maksussa.
Sähköautoilu oli virhe kallis oppiraha ID.4:stä
Ostin sähköauton 2.0 #8 Karmea korjausarvio (Polestar 2)
Vierailija kirjoitti:
Norjassa vastaava luku yli 95%
Norja onkin sivistysvaltio.
Vierailija kirjoitti:
Itse taidan 4-5 vuoden päästä ostaa uuden auton.
Silloin on täyssähkö melkoisen todennäköinen valinta.
Jos rangea luvataan 800-900 km niin silloin talvikelissäkin pääsee jo rapiat 600km ja se riittää minullekin.
Puhumattakaan miten nopeasti 800 voltin malleja voi ladata jo nyt.
Mine ajattelit talvella ajaa 600km putkeen? Talvirajoituksilla se tarkoittaa lähemmäs kahdeksan tuntia ajelua.
Kukaan ei osta käytettyä sähköautoa. Akku 10000 eli ostit paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse taidan 4-5 vuoden päästä ostaa uuden auton.
Silloin on täyssähkö melkoisen todennäköinen valinta.
Jos rangea luvataan 800-900 km niin silloin talvikelissäkin pääsee jo rapiat 600km ja se riittää minullekin.
Puhumattakaan miten nopeasti 800 voltin malleja voi ladata jo nyt.
Oletko varma että sulla on 4 vuoden päästä edes työpaikkaa tai tuloja, tai että koko Suomi on edes olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taidan 4-5 vuoden päästä ostaa uuden auton.
Silloin on täyssähkö melkoisen todennäköinen valinta.
Jos rangea luvataan 800-900 km niin silloin talvikelissäkin pääsee jo rapiat 600km ja se riittää minullekin.
Puhumattakaan miten nopeasti 800 voltin malleja voi ladata jo nyt.
Mine ajattelit talvella ajaa 600km putkeen? Talvirajoituksilla se tarkoittaa lähemmäs kahdeksan tuntia ajelua.
Helppoa: esim kotoani Helsinkiin lentokentälle, auto siellä pari viikkoa pakkasessa ja sitten reissun jälkeen takaisin kotiin.
Ja kun jääkylmän auton laittaa puhelimella lämpiämään heti kun lentokone palatessa on laskeutunut niin sähköä kuluu...
Tuolla tavalla toimien rangea todellakin tarvitaan.
Ja kun talvellakaan en todellakaan hidastele niin tuollainen 800-900km luvattu range optimiolosuhteissa on käytännössä se minimi.
Sähköauto ostetaan uutena. Ajellaan kaksi vuotta ja myydään sen jälkeen köyhän ongelmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto ostetaan uutena. Ajellaan kaksi vuotta ja myydään sen jälkeen köyhän ongelmaksi.
En jaksa kahta vuotta pitää samaa Autoa. Seuraavan vuoden malliin tulee aina niin paljon parannuksia ja uutta että vuosi on ollut vaihtovälini.
En tykkää muutenkaan ajella vanhan mallin autoilla.
Sähkövatkaimen veroja korotetaan 1.1.2026.
Tosi kova lukema sähköautoille ottaen huomioon että Suomessa, toisin kuin lähes kaikkiallla muualla, valtio ei tue sähköauton hankintaa mitenkään. Käyttökulunakin on diesel-tyyppinen käyttövoimavero normaalin ajonevoveron päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjassa vastaava luku yli 95%
Norja onkin sivistysvaltio.
ÖLJYVALTIO;RAHAA ON VALTIO.
Vierailija kirjoitti:
Tosi kova lukema sähköautoille ottaen huomioon että Suomessa, toisin kuin lähes kaikkiallla muualla, valtio ei tue sähköauton hankintaa mitenkään. Käyttökulunakin on diesel-tyyppinen käyttövoimavero normaalin ajonevoveron päälle.
Syyskuussa rekisteröitiin 20 uutta autoa joista neljä oli sähköautoja.
Aika hitaasti se koko autokanta siitä muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei osta käytettyä sähköautoa. Akku 10000 eli ostit paskaa.
Ja 7 - 8 vuoden takuu. Akun nettovaraustilasta jäljellä vielä 70 - 80%.
Tuo akuilla pelottelu on aika turhaa. Minulla on 3 v ikäinen 60 000 ajettu täyssähkis, jossa akun kapasiteetista on jäljellä 98 %. Akuutakuutakin vielä 5 v. Range on parempi kuin uutena, kun uusin vähän liukkaammat renkaat.
Siinä vaiheessa kun akkuja aletaan suuressa mitassa uusimaan, ovat niiden hinnat jo puolittuneet nykyisestä. Niin se on tekniikan kanssa aina ennenkin mennyt, enkä näe mitään syytä, miksei sama kehitys toistusi sähköautojen kanssa. Jo nyt kiinalaiset pystyvät myymään isoakkuisia sähköautoja siihen hintaan, ettei pelkän akun kustannus voi enää olla kovin kova.
Mukavaa heille. Suurin osa ajaa silti yli 10 vuotta vanhoilla autoilla.
Norjassa vastaava luku yli 95%