Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaisiko joku sanoa, että mikä autossani on vikana?

Vierailija
27.09.2025 |

Vika on sellainen, että katkojan kärkien väliin tulee piikkiä melko nopeasti ja kärkiä saa olla viilaamassa ja säätämässä todella usein. Piikki taas aiheuttaa muita käyntihäiriöitä

 

Olisiko joku autoista tietävä, joka voisi kertoa, että mitä tämän korjaamiseksi olisi tehtävä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko auto jostain 70 luvulta kun vielä katkojan kärjet.

Vierailija
2/16 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä värinen auto on?

Vierailija
4/16 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konkka.

Jep eli selvennyksenä kondensaattori.

 

Vierailija
5/16 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko auto jostain 70 luvulta kun vielä katkojan kärjet.

Pisteen paikalla pitää olla kysymysmerkki.

 

Vierailija
6/16 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konkka.

Kiitos, eli tämä on se virranjakajan kupeessa oleva pieni metallinen pyöreä "juttu", josta lähtee yksi johto itse jakajaan?

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä värinen auto on?

Metallihopea. En muista värikoodia ulkoa. 

 

Vierailija
8/16 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

separaattori vuotaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konkka.

Kiitos, eli tämä on se virranjakajan kupeessa oleva pieni metallinen pyöreä "juttu", josta lähtee yksi johto itse jakajaan?

Kyllä, se johto menee kärjille eli on kytketty kärkien kanssa rinnan eli konkka ja kärjet saa virran samasta pisteestä ja molemmat on maadoitettu kiinnityskohdastaan. Joku jo kysyi, mikä auto ?

 

 

Vierailija
10/16 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

separaattori vuotaa

Äitis vuotaa.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä värinen auto on?

Metallihopea. En muista värikoodia ulkoa. 

Sitten on vähän vaikea auttaa. 

 

Vierailija
12/16 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konkka.

Jep eli selvennyksenä kondensaattori.

 

Jees. Juuri näin. Konkka estää kipinöinnin kärkien välissä. Tämä kipinöinti siirtää materiaa vöhön kerrassan kipinävlin yli, mistä syntyy piikki. Veikkaan, että viimeksi avatessasi olet unohtanut laittaa sen paikalleen takaisin. Voi se toki hajotakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika on puolan johdossa.

Vierailija
14/16 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

Katkojan Kärjet Paholaisen Sähköinen Sormikoukku

Oli kerran syyttömän oloinen auto, joka käynnistyi kuin unelma kerran, joskus, ehkä juhannuksena 2011. Mutta sitten tuli VIKA. Se ei ollut mikä tahansa vika. Se oli katkojan kärjet, nuo metalliset manalan portit, jotka vetivät itseensä piikkiä kuin keski-ikäinen sähkömies Happy Houriin.

Aluksi ne pelasivat ihan hyvin. Mutta sitten alkoi klassinen kierre:

Käynti pätkii.

Tutkit kärjet.

Piikkiä.

Viilaat.

Säädät.

Käynti paranee hetkeksi.

Ja taas PIKU SAATANA PIKKI!

Siinä vaiheessa kun huomaat viilaavasi katkojan kärkiä useammin kuin peset hampaitasi, alat miettiä, olisiko helpompaa vaan rakentaa koko auton tilalle hevonen. Tai ruveta keramiikka-alan yrittäjäksi.

Kärjet tuntuvat olevan elossa. Niillä on persoonallisuus. Ja se persoonallisuus on passiivis-aggressiivinen. Ne eivät hajoa kunnolla ne kuolevat hitaasti, vetäen sähköjärjestelmän mukanaan kohti sekavaa, poukkoilevaa käyntiä, jolla pärjäisi ehkä jossain zombie-elokuvassa, mutta ei katsastuksessa tai edes lähikauppareissulla.

"Säädä nyt kärkiväli 0,35 milliin."

Teet sen.

Kone käy hetken hyvin.

Sitten taas:

PI*KI.

NYKII.

PÄTKII.

HUUTAA.

ITKET.

ELÄMÄ ON PIMEYTTÄ.

Sitten joku ehdottaa: "Miksi et laita sähkösytytystä?"

Mutta eihän se käy. Se on periaatekysymys. Tämä taistelu käydään kärjillä tai kuollaan kuin rotat.

Loppupäätelmä?

Katkojan kärjet ovat kuin epävakaa parisuhde: alussa kaikki toimii, mutta lopulta viilaat niitä itkien kellarissa joka toinen viikko, toivoen että vielä joskus ne syttyvät oikeaan aikaan.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konkka.

Kiitos, eli tämä on se virranjakajan kupeessa oleva pieni metallinen pyöreä "juttu", josta lähtee yksi johto itse jakajaan?

Kyllä, se johto menee kärjille eli on kytketty kärkien kanssa rinnan eli konkka ja kärjet saa virran samasta pisteestä ja molemmat on maadoitettu kiinnityskohdastaan. Joku jo kysyi, mikä auto ?

Kiitos, vaihdan tämän. Auto Mitsubishi Galant 1981.

 

 

Vierailija
16/16 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaamasi vika kuulostaa sytytysjärjestelmän ongelmalta, erityisesti katkojan (kontaktipisteiden) tai sytytyspuolan alueella. Puretaan vähän:

Katkojan kärjet ja piikki:

Jos katkojan kärkien väliin syntyy nopeasti piikkiä (sparks / kipinää), se yleensä tarkoittaa, että kärjet kuluvat liian nopeasti, ovat likaiset tai virheellisesti säädetyt.

Tämä voi johtua:

Väärä kärkiväli

Huono laatu tai vääränlainen katkojan kärki

Liian suuri jännite sytytyspuolalta

Maadoitus- tai johdotusongelma

Käyntihäiriöt:

Jos katkojan kärjet eivät toimi oikein, sytytys ajoittuu väärin moottori voi nykiä, yskiä tai käydä epätasaisesti.

Mahdolliset korjaustoimet:

Tarkista ja säädä katkojan kärkien väli tarkasti valmistajan ohjeen mukaan.

Puhdista tai vaihda kärjet, jos ne ovat kuluneet.

Tarkista sytytyspuola: liian korkea jännite voi sytyttää katkojan kärkien yli nopeasti.

Varmista maadoitus ja johdotus, ettei ole oikosulkuja tai löysiä liitoksia.

Joissain tapauksissa kontaktien korvaaminen elektronisella sytytyksellä (CDI tai elektroninen katkoja) poistaa kärkien kulumisongelman kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi