Suomi varautuu Itämeren sulkuun
Kommentit (12)
Kemistä Tornion kautta Haaparantaan Ruotsin puolelle kulkee uunituore junarata, joka on ollut monta kuukautta lähes täysin käyttämättömänä.
Radalla on ajanut tämän vuoden aikana vain muutama yksittäinen tavarajuna. Muuten yhteys on ollut autiona.
LaurilaTornioHaaparanta-rataosuuden sähköistämistyö valmistui alkuvuodesta.
Ratayhteyden sähköistäminen maksoi 37 miljoonaa euroa, josta Suomen osuus oli 30 miljoonaa euroa ja Ruotsin seitsemän miljoonaa euroa.
Ratayhteys ei kuitenkaan ole matkustajille käytössä, koska sen rahoituksesta puuttuu 300 000 euroa.
Hirveä tilanne, olemme Venäjän hyvän tahdon armoilla
Se menee siinä tilanteessa kyllä kiinni rysyltäkin.
Tulisi muuten ihmisille selväksi meremme merkitys. Ja mikä on Suomen toiseksi suurin ja hienoin teollisuus. Joka kuudes työikäinen työllistyy suomessa merestä jollain tapaa. Suurin osa ihmisistä luulee, että itämeri on vain taxfree ja bilelauttoja, ei vaan suomi on merenkulkumaa, ja erittyinen saaristoineen ja jäätyvine rantoineen.
T.Skönö
sitten saapuu admiral kuznetsov ja game over
No meneehän se samalla kiinni Ruotsiltakin. Ihme kouhkaamista taas.
Itämeren ympärillä olevat maan ovat rusakkolandiaa lukuunottamatta Nato-maita, ei sitä niin vaan suljeta
Perumalla Orpon ja purran eläkekassojen ryöstön, tänne saataisiin ainakin yksi sukellusvene.
Viime sodissa Suomi pärjäsi vain, koska Neuvostoliitto ei kyennyt sulkemaan Itämeren pohjoisosaa. Nyt se onnistuu Kaliningradin ohjuksilla hyvin.
Yhteydet kuntoon Ruotsiin ja Norjaan. Pohjanlahden satamista Ruotsiin. Ja toiseksi Haaparannan kautta junalla Norjan Narvikiin. Ja Ruotsiin.
Vierailija kirjoitti:
No meneehän se samalla kiinni Ruotsiltakin. Ihme kouhkaamista taas.
Itämeren ympärillä olevat maan ovat rusakkolandiaa lukuunottamatta Nato-maita, ei sitä niin vaan suljeta
Ison Bleltin silta alas ja yksikään laiva ei kulje.
Tuo olisi karmea tilanne, näännymme tänne pussinperälle..