Onko junaratayhteys Suomen ja Ruotsin välille peruttu?
Tammikuussa 2025 sähköinen junaratayhteys Suomen puolelta Haaparannalle oli valmistumassa. Parannettu yhteys mahdollistaa sähköjunien kulkemisen Suomen rataverkosta Haaparannan asemalle. Yhteys vahvistaa Suomen huoltovarmuutta ja kriisiajan turvaa mutta avaa merkittäviä uusia mahdollisuuksia myös matkustajaliikenteelle ja viennille.
Nyt uhkaa käydä aivan toisin. Henkilöliikenne on jämähtämässä lähtöasemalle. Junia ei saada liikkeelle, koska tarvittava Suomen valtion tuki puuttuu. Tuki ostoliikenteelle sutaistiin yli Orpon hallituksen elokuisessa budjettiriihessä.
Oulun seudulla ja Meri-Lapissa pettymys on ollut kova, mutta hallituksen päätös on hämmentänyt myös Tornionjoen tuolla puolen. Ruotsi sijoitti sähköistykseen seitsemän miljoonaa euroa, ja rahoitus näyttää valuvan hiekkaan.
Liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt alueen kunnille, että nämä rahoittaisivat liikennettä 10 prosentin osuudella, siis 200000 eurolla vuosittain, jos liikenne on päivittäistä. Oulu on luvannut 50000 euroa, Tornio peräti 100000, ja kun Kemi, Keminmaa ja Simo ovat ilmoittaneet hoitavansa oman osansa, kunnat kantavat vastuuta tyylikkäästi. Miksi valtio peruuttelee tukea? Puksutteleeko Turun tunnin juna edelle?
https://www.kaleva.fi/valtion-peruuttelu-haaparannan-junaliikenteen-rah…
Kommentit (10)
Ruotsalaisille hyvä opetus, ei kannata lähteä persaukisten kanssa mihinkään projekteihin.
Orpo kostaa, kun ei saa tunnin junaa Turkuun.
Kyllähän se rautatieyhteys Haaparannalle on jo olemassa. Sähköistyksestähän tuossa jutussa taidetaan enimmäkseen puhua. Liekö siis se Kemi - Haaparanta -väli sähköistämättä, siis se mikä Rovaniemen suuntaan menevästä pääradasta erkaantuu kohti Torniota.
Persuille tämä ei käy, Putte ei tykkää.
Suomen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) toivoo, että Suomen ja Ruotsin välinen henkilöjunaliikenne käynnistyy ensi vuoden aikana, vaikka sille ei tulekaan rahoitusta Suomen hallituksen viime viikolla sopimassa budjetissa.
Uusi sähköistetty rautatie Tornion ja Haaparannan välillä vihittiin käyttöön tammikuussa, mutta henkilöliikenteen käynnistämiseen puuttuu edelleen rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Orpo kostaa, kun ei saa tunnin junaa Turkuun.
TSUUT TSUUT!
Miten tuo muutenkaan olisi mahdollista kun Suomessa on eri raideleveys?
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo muutenkaan olisi mahdollista kun Suomessa on eri raideleveys?
Sinne Haaparannan rautatieasemalle menee jo raiteet Suomen raideleveydellä. Tarkoitus siis olisikin, että Haaparannalla voisi sitten vaihtaa Ruotsin junaan.
Ja onhan sitä myös pohdittu, että nostettaisiin vaunuja eri alustalle Haaparannassa (lähinnä tavaraliikenne) tai että Ruotsin / yleiseurooppalainen raideleveys saataisiin Ouluun asti.
Ministeri Juuson 900 000 euron kotitie meni edelle.