Nyt saa loppua liikennöitsijän kyykytys
Meni ihan vaan vähän hermot, kun katsoin tämän syksyn bussiaikataulut. En pääse enää keskustaan 4,2 km päähän aamuisin niin että ehtii töihin. Bussi, jolla viime talven kuljin, oli koka aamu täynnä, se kulki tästä ohi klo 7.25, ja sillä ehti hyvin töihin kahdeksaksi. Nyt jostain ihmeen syystä x tuon linjan reitti muutettu, ei kulje täältä vaan jostain syrjäkylän kautta, liekö edes matkustajia. Tästä menee nyt enää toinen linja, jonka merkitty aika n. 7.50. Tämä tarkoittaa, etten ehdi työpaikalleni kahdeksaksi! Bussi on keskustan pysäkillä n. 13 minuutin päästä kun lähtee tästä ja siitä minulla vielä 5 min. kävely töihin. Kyllä lähti vihainen sähköposti. Ihan ihme muutoksia taas. Kun muutettiin tähän 8 vuotta sitten, tästä meni bussi puolen tunnin välein, alkoi jo kuudelta. Kaikkea heikennetään. Kyllä minä pyöräilen, mutta se nyt vaan on sula mahdottomuus kaatosateessa. Töissä pitää olla siistinä, eikä siellä ole edes mitään säilytyspaikkaa pyörille. Talvella pyörätietä hoidetaan viimeisenä, joten jos lunta tulee, joutuu kävellen kahlaamaan, ja vaikka matka on 4,2 km, siihen joutuu hangessa tarpoessa varaamaan tunnin. Bussi on ollut silloin kun me muutettiin, ja se oli yksi syy muuttoon, että juuri tämä alue valittiin, kun on toimiva liikenne. Pikkuhiljaa lakannut toimimasta, ja miten voi olla kannattaa lopettaa vuoro, joka oli täynnä joka aamu, työläisiä ja koululaisia ja opiskelijoita.
Eipä tosiaan ole järkeä käytetty. Minulla sama tilanne, että kun aiemmin paikallisbussilla menin, ja oli kotoa pysäkille 200 m, niin nyt joudun kävelemään kilometrin taakse päin väärään suuntaan. Bussi kaartaa sieltä hiekkatielle ja mutkittelee sieltä ensin teollisuusalueelle ja sieltä keskustaan. Yhdistivät 2 linjaa. Sieltä teollisuusalueelta ei aamuisin tule ketään kyytiin. Ei tietenkään, koska siellä töissä olevat menee aamulla keskustan suunnasta ja vasta iltapäivällä töiden jälkeen kulkevat sieltä päin keskustaan. Tämä kilometrin matka kävellen väärään suuntaan ei ole se ongelma, mutta kun kyyti kestää.
Olen harkinnut sähköpyörän hankintaa, mutta meillä on tuo sama, ettei pyöräteitä talvella ehditä aamuksi hoitaa. Työnnä siinä sitten monta kilometriä sähköpyörää umpihangessa tai jäätiköllä. Jos ihmiset aiotaan pakottaa pyöräilemään kesät, talvet, ne tiet pitää myös hoitaa kuntoon. Linja-autoliikennettä taas moni käyttäisi enemmän, mutta heikennetään ja vähennetään ja tehdään ihmeellisiä reittejä, missä kierretään kaikki lähiöt läpi ennen keskustaa. Meilläkin naapurin eläkeläisrouva kävi ennen uimahallissa useamman kerran viikossa. Eipä käy enää, kun on pitkä matka kävellä kilometri pysäkille ja sieltä kotiin, ja keskustassakin on kävelymatkaa pysäkiltä uimahalliin. Hän sanoi, että ei hänen lonkat jaksa. Sitten kun kulkijoita ei ole, voivat vähentää vuoroja entisestään.