Köyhälle sähköauto? Hallituksen uudistus antaa yli 10 vuotta vanhasta autosta jopa 2500 euron romutuspalkkion
Hallitus suunnittelee 20 miljoonan euron romutuspalkkiokampanjaa autokannan uudistamiseksi. Yli 10 vuotta vanhan auton vaihtaja voi saada 2000-2500 euroa uuden vähäpäästöisemmän auton hankintaan.
Kampanja kestäisi lokakuusta 2025 vuoden 2027 loppuun.
Romutuspalkkion saamisen ehdoksi esitetään, että vanhan romutetun auton tilalle hankitaan uusi nollapäästöinen henkilöauto tai alle 140 grammaa kilometriltä hiilidioksidia päästävä henkilöauto. Kampanjan tarkoitus on myös ohjata ihmisiä sähköauton hankintaan, sillä suunnitteilla on maksaa suurempi korvaus sähköautoille.
Kommentit (12)
Tuo 140 gr on sen verran iso luku että ei tarvitse mitään hybridiromua ostaa, saa oikean auton.
Eihän tuo naurettava 2000 riitä mihinkään jos rahaa Ei Ole. Itse ajan 20 v vanhalla ja ajan jatkossakin kunnes se lahoaa, sit ostan "uuden". Uutta en pysty ostamaan ikinä.
2000 - 2500 eurolla ei saa edes käytettyä sähköautoa ja käytettyjä sähkiksiä ei varsinkaan köyhän kannata hankkia sillä niiden kunnostaminen ja huoltaminen on älyttömän kallista.
Se pari tonnia ei kyllä köyhää auta mitenkään hankkimaan useamman kymppitonnin autoa, mutta on toki kiva lisä sellaiselle jolla olisi muutenkin varaa sähköautoon.
Taas joku persu ostaa romuautoja ja vie ne romutettavaksi.
Tähän sitten linkit kaikkiin sähköautoihin jotka Suomesta saa 2500 eurolla
Oman 15v vanhan Volvon arvo on reilusti enemmän kuin 2500e, joten ei hyödytä minua. Ajan tuon loppuun ja siihen menee vielä hyvinkin vähintään 5v. Sitten uusi bensakone, jollei sähköautorintamalla tapahdu jotain mullistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Se pari tonnia ei kyllä köyhää auta mitenkään hankkimaan useamman kymppitonnin autoa, mutta on toki kiva lisä sellaiselle jolla olisi muutenkin varaa sähköautoon.
Katselin nettiautoa pitkästä aikaa. Parilla tonnilla saisin uudemman ja vähemmän ajetun polttiksen kuin mitä nykyinen on, mutta en sähköautoa tai hybridiä. Halvin sähkis näyttäisi tällä hetkellä maksavan 2500 euroa mutta kuvauksen mukaan siinä palaa "power limit"-valo joka tavalla tai toisella liittyy akustoon. Sähkisten kohdalla moottori- ja akusto-ongelmat tarkoittavat aina halvimmillaankin tuhansien eurojen remonttia. Peruspolttiksiin moottorin voi saada parilla sadalla eurolla (plus tietenkin työt jos ei vaikka itse osaa vaihtaa). Lisäksi tämä kyseinen auto on pieni ja sen range on lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
2000 - 2500 eurolla ei saa edes käytettyä sähköautoa ja käytettyjä sähkiksiä ei varsinkaan köyhän kannata hankkia sillä niiden kunnostaminen ja huoltaminen on älyttömän kallista.
Jos pistää puolet lisää, niin sähkömopon saa jo varmaan.
Autoni on täyttämässä ensi vuonna 10 vuotta ja sen co2 arvo on jo valmiiksi alle sen 140g/km. Kilometrejä on tällä hetkellä n. 75.500km mittarissa, olen sen ensimmäinen omistaja ja pitäisin mielettömänä tuhlauksena paalata tällainen täysin käyttökelpoinen auto jolla on käyttövuosia jäljellä varmaan vähintään 5-10 vuotta, jolloin varmaan ruoste alkaa vaivata ja tehnee lopun siitä.
Sähköautoa en osta. Jos polttikesta on luovuttava pakolla, siirryn polkupyörään, siinäkään en mihikään sähköleluun vaan perinteiseen lihasvoimalla kulkevaan ja haisen sitten hielle.
En huoli sähköpaska-autoa! Polttomoottori paras!