PISA-tutkimus ja tulokset
Milloinkohan vanhemmat alkaa vaatimaan jotain kouluilta ja oaj:tä?
Pisat menee alas vuosi vuodelt mutta palkat vaan nousee ja vapaitakin saisi olla enemmän opettajilla kun heiltä kysytty.
Yhtälö ei oikein toimi.
Säälivitosia jaeltu jotta pääsee eroon ongelmatapauksista.
-Tulospalkkaus?
Ylirasitus ja jaksaminen kuulemma kortilla, palkallako se korjataan? Ja lisää vapaita kun tulokset tippuu vaan?
Ja osa ei kuulemma uskalla sanoa suoraan mikä ongelma, koska pelkäävät menettävänsä työnsä.
-Kauan tätä katsellaan oikein???
Kommentit (40)
Sen lauluja laulat. Kenen leipää syöt.
Olin keväällä koulussa töissä. Ja siellä oli normiluokilla oppilaita jotka eivät edes osanneet kunnolla Suomea. No se tankkaaminen on muilta oppilailta pois.
Käykö sama sinulle? Sinulle annetaan työvälineet ja työhön liittyvä materiaali joista ei voi saada hyvää aikaiseksi. Sitten sinua rangaistaan siitä ettei tule priimaa.
Amen! Samaa mieltä, me vanhemmat voisimme vaatia ja ottaa asian esille!!!
Opettajilla on soveltuvuuskokeet. Ovat tarkkaan valittu joukko. Huono tulos johtuu jostain muusta syystä kuin opettajista!
koulujärjestelmä on täysin tuhottu viime vuosina
häiriköivät oppilaat luokissa tuhoavat kaiken opiskelun ja ne oppilaat jotka haluaisivat opiskella eivät siihen enää pysty
Jos heikko (jo vuosia laskenut tulos) johtuu muusta, pitäisikö avata se suu? Vai kenties vika soveltuvuuskokeissa, vai yleinen hyväksyminen että näin nyt vaan on, ja saa olla.
Olisi tosiaan kiva kuulla tähän ministerin ja liiton vastaus, ei ole kyse vuodesta eikä kahdesta nimittäin.
Saat olla aikamoinen supermies, jos teet ei-kasvatetusta tiktok lapsesta Pisa-testeissä loistavasti pärjäävän.
Voitte ihan kiittää vanhempien olematonta kasvatustyötä, valtavia luokkakokoja ja tarkkiksen poistoa tästäkin.
Ei kai se opettajien syy ole. Kaikki nuo koulumuutokset on tullut jostain muualta ja opettajat on nimenomaan vastustanut niitä. Luovutaan kaunosta, luovutaan kirjoista, rakennetaan jotain seinättömiä oppimistioja, pidetään jotain ilmiöoppimispäiviä oppituntien sijaan.
Ketään ei saa jättää luokalle ja jäki-istunnoistakin on taidettu luopua, ei ole erityisluokkia tai kouluja.
Suomessa oli maailman paras koulujärjestelmä ja se piti uudistaa ja digitalisoida ja nyt se on pelkkää paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Käykö sama sinulle? Sinulle annetaan työvälineet ja työhön liittyvä materiaali joista ei voi saada hyvää aikaiseksi. Sitten sinua rangaistaan siitä ettei tule priimaa.
TÄMÄ ON TOTTA! Mitä ihmettä joku opettaja voi sille, että kaikki edellytykset rauhalliseen opettamiseen ja oppimiseen on viety? Kun jokaista erityistä lasta kohti (oli sitten ADHD, autisti tai kieltä osaamaton maahan muuttanut lapsi) pitäisi olla oma tukihenkilö MUTTEI OLE. Miten tällainen inkluusioidea edes on mennyt läpi? Miksi ei asiantuntijoilta - OPETTAJILTA - kysytty esimerkiksi sitä, kannattaako väliseinätön suurtila ottaa käyttöön luokkahuoneiden sijaan?
Eli syy on tiktokissa ja kotona?
Eli ne maat jotka pärjää ovat kieltäneet tiktokin ja vanhemmat ovat meitä parempia jostain syystä?
Eiköhän se syy ole ihan suoraan tässä meidän omassa maassa, ja jollei opettajat saa suutaan auki niin mistä se johtuu? Heiltä ei saa vaatia mitään, niinkö? Lisää palkkaa ja vapaita vaan, sillähän se paranee.
Leikatkaa 1kk pois lomista alkuunsa, jollei tulokset parane niin lisää pois vaan. Ei se luku/laskentataito parane makoilemalla kotona. Ja ehkä alkaa opettajilta tulla syitä kun lomia leikataan myös.
Ongelmanahan tässä on, että kodeissa ei vaadita mitään. "Ihan hyvä numero se kasi on!" sanotaan. Sillä ei huipputuloksia pisoista saa. Ja toisissa perheissä sanotaan "En minäkään mitään kouluja ole käynyt ja hyvin olen pärjännyt! Meidän suvussa mennään autolinjalle amikseen, sinne sinäkin menet."
Osassa perheitä myös harrastukset menevät koulun edelle. Harrastaminen on ammattimaistunut. Jo ala-asteikäiset pelaavat lätkässä sarjaa ja köröttelevät bussilla halki pitkien välimatkojen Suomen.
He, jotka pärjäävät hyvin, pärjäävät entistäkin paremmin. He, joilla menee huonosti, menee entistäkin huonommin. Jälkimmäisten määrä on kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Amen! Samaa mieltä, me vanhemmat voisimme vaatia ja ottaa asian esille!!!
Vanhempien pitäisi alkaa ottaa vastuuta omista lapsistaan ja nuoristaan jo kotikasvatusvaiheessa.
Minulle on yhdentekevää miten oppilaat koulussa pärjää, saa ne pakkovitosten ottajat pudota kärryltä ihan vapaasti jossei vanhempiaan kiinnosta.
Koulua on helppo syyttää, mutta mikä on vanhempien vastuu? - Toisaalta on de vabhemmankin vaikeampi kannustaa ja tsempata nuorta koulunkäyntii kun nuori tietää, että moni vähemmän kiulutettu saa palkkaa enempi kuin vuosia ahkerasti opiskellut. Ammattikouluun tai lukioonkin pääsee kuin itsestään kun oppivelvollisuus aikaa pidennettiin. Sivistyksestä muistuttaminenen on asia jolkdi osan nuorusta mielestä nriittää kun googlaa tai kysy boomeri tekoälyltä tuhahtelut.
Vierailija kirjoitti:
Käykö sama sinulle? Sinulle annetaan työvälineet ja työhön liittyvä materiaali joista ei voi saada hyvää aikaiseksi. Sitten sinua rangaistaan siitä ettei tule priimaa.
Pojille omat koulut. Ja pelkkiä kapiaasia opettajiksi. Nykymenolla ei kuria tule.
Julkisen keskustelun ongelmana on ollut se, että harva näyttää tietävän, mitä PISA-tutkimus oikeastaan mittaa ja millaisia johtopäätelmiä koulumaailman ongelmista sen pohjalta voi tehdä.
PISA-tutkimuksen lähtökohtana ei ole mitata sitä, miten oppilaat hallitsevat opetussuunnitelmien mukaisia sisältöjä. Ensimäinen PISA-mittaus tehtiin vuonna 2000 ja se on nyt tehty 8 kertaa. On kuitenkin muistettava, että kukin PISA-kierros keskittyy kerrallaan vain yhteen pääarviointialueeseen, esim vuonna 2022 se oli matematiikka, vuonna 2018 lukutaito ja vuonna 2015 luonnontieteet.
Antaisin mielellään nelosia ja jättäisi säälivitoset antamatta. Valitettavasti päättöarvioinnin kriteerit ovat sellaiset, ettei sinä nelosta voi kenellekään antaa. Melkoinen osa kehitysvammaisistakin voi saavuttaa yleisopetuksen alhaisimmat vaatimukset.
Jos haluatte oppilaille lisää osaamista, on näitä valtakunnallisia kriteerejä korjattava.
Yhtenäiskoulujärjestelmä eli progressiivinen peruskoulusysteemi on tullut tiensä päähän. Tasapäistävä systeemi on myrkkyä Suomen taloudelle ja työmarkkinoiden toimivuudelle, koska kyvyt hukataan. Lahjakkaiden oppilaiden pitäisi saada edetä kykyjensä mukaisesti eriytetyssä systeemissä niinkuin Yhdysvalloissa oli aikoinaan. Nykyisin nämä 'gifted program' -systeemit ovat lopetettu sielläkin ideologisista syistä johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen keskustelun ongelmana on ollut se, että harva näyttää tietävän, mitä PISA-tutkimus oikeastaan mittaa ja millaisia johtopäätelmiä koulumaailman ongelmista sen pohjalta voi tehdä.
PISA-tutkimuksen lähtökohtana ei ole mitata sitä, miten oppilaat hallitsevat opetussuunnitelmien mukaisia sisältöjä. Ensimäinen PISA-mittaus tehtiin vuonna 2000 ja se on nyt tehty 8 kertaa. On kuitenkin muistettava, että kukin PISA-kierros keskittyy kerrallaan vain yhteen pääarviointialueeseen, esim vuonna 2022 se oli matematiikka, vuonna 2018 lukutaito ja vuonna 2015 luonnontieteet.
PISA-tulokset eivät kerro tosiaan kerro koulusta vaan yksittäisen yhden ikäryhmän oppilaiden taidoista.
Ihan samaa ihmetellyt, kauan tätä katsotaan läpi sormien? Meillä on selkeä ongelma, mutta ei näytä kiinnostavan liittoa eikä ministeriä.
Tulospalkkaus voisi olla hyvä.
70% palkasta käteen ja loput jos tulokset saavutetaan.
Taitaa jäädä monessa paikassa saavuttamatta, tai sitten laskevat tuloksia.
Luokilla paljon häiriköitä mihin eivät uskalla puuttua, siitä varmaan säälivitoset.