Turun bussien runkolinjasto toteutettiin mutta kuten Turulle tyypillistä, keskeneräisenä!
Turun tautisaaga eri muodoissaan siis jatkuu. Tämäk(kin) väkisin läpiruntattu muutos toteutettiin vaikkei fasisiliteetit ole siihen kunnossakaan. Taas asiakkaille, asukkaille annettiin päivämäärä koska uisi hieno, köytännöllinen ja mutkattomasti palveleva linjasto aloittaa ja kuinka Turku taas uudistuu.
Heti alkumetreillä voidaan huomata etteivät esimerkiksi kaikkia bussipysäkkejä ole edes valmiina siihen. Oma kantani on että tämä uudistus mentiin suurten asuinalueiden kuten Varissuon ja Runosmäen etu edellä ja pienempiin asuinalueisiin ei keskitytty lainkaan. Monesta pienemmästä keskittymästä kulkeminen on omilla aikataulutesteillä vaikeutunut huomattavasti, kävelymatkat pidentyneet ja vaihtoja tullut lisää.
Kertokaahan tänne kokemuksianne miten tämä kauan kaivattu (siis kaupungin päättäjien kaipaama) uudistus nyt sitten palvelee teitä. Tarvitseeko teidän edelleen katsella aikatauluja vaikka muuta luvattiin, helpottiko uudistus teidän arkeanne jne?
Tämä sama surullinen saaga saa jatkoa ratikkahankkeen muodossa. Päättäjät myy meille ihanuutta ja elinvoimaa, siitä ei hyödy kuin tietyt alueet mutta kaikki maksavat kuluja vuosia ja vuosia veroina. Tätä on UUDISTUVA TURKU!
Kommentit (15)
Siis maahan muuttaja ensin, siksi sinne ratikkaa myös suunnitellaan että maahan muuttajat pääsevät paikasta A paikkaan B.
Suomalaisille ei jää kuin maksajan rooli.
Oli kyllä ihan tosi hyvä muutos. Enää ei pääse bussilla töihin mitenkään järkevästi, pakko ostaa auto.
Kyllä mä olen toistaiseksi tykännyt kun olen ollut lomalla ja käyttänyt silti muutamaa linjaa. Huomasin tosin yllätykseksi että oma lähipysäkki oli viety mutta onhan noita muitakin, tuota linjaa harvoin edes käytän.
Älä huoli, pääkaupunkisedulla HSL on tehnyt tuhoa linjastoille jo vuosikausien ajan runkolinjahulluudellaan. Kaikki yhteydet paskottu todella huolella.
Kuskit ajelee omia reittejään kännykkää räpläten. Aikataulut on tunnin hujakoilla.
Turkulainen
Sinänsä on ymmärrettävää, että runkolinjasto ei ollut alusta asti lopullinen versio. Muutoksia tehdään siihen käyttäjäkokemusten ja palautteen myötä. Ensin tosin puhuivat, että ainakin vuosi mennään aluksi ilmoitetuilla linjoilla ilman muutoksia, mutta kun katsoo föliapista missä niitä busseja kulkee, niin siellä menee linjoja, joita ei alunperin ollut edes merkittynä runkolinjaan. Tarpeeksi suuri tahi kun murahtaa, niin tulee nopeita muutoksia, tapaus telakka.
Rautatiehanke on sen sijaan aivan silkkaa rahanhukkaa. Vahinko vaan kun päättäjät meni muutamalle grynderiperheelle jo lupaamaan, että heidän hankkimansa maat tulee raitsikan varrelle, jolloin niiden arvo kasvaa. Ja veronmaksaja kustantaa. Kyllä silloin 70-luvulla ihan perustellusti tehtiin se päätös raitsikan poistamisesta.
Lopetin fölillä kulkemisen 2020 kun ei käteinen kelvannut.
Sitten lähti lähipysäkki.
Hinta nousi 4,5 euroon.
Kuskit ajaa ihan miten sattuun.
Onneksi nyt on oma auto millä pääsee kulkemaan.
Miksi sä maksat 4,5 € lipusta, kun kalliimpi aikuisten kertalippu (klo 23-04) maksaa 4,15€ ja päivällä aikuisten kertalippu on 3,15€?
Meiltäkin oli lähipysäkki merkitty poistettavaksi, vaan eipä poistunutkaan.
Mua ei kyllä haittaa lainkaan tuo käteismaksun poisto fölistä. Kortilla tulee joka tapauksessa maksettua muutenkin useammin kuin käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä on ymmärrettävää, että runkolinjasto ei ollut alusta asti lopullinen versio. Muutoksia tehdään siihen käyttäjäkokemusten ja palautteen myötä. Ensin tosin puhuivat, että ainakin vuosi mennään aluksi ilmoitetuilla linjoilla ilman muutoksia, mutta kun katsoo föliapista missä niitä busseja kulkee, niin siellä menee linjoja, joita ei alunperin ollut edes merkittynä runkolinjaan. Tarpeeksi suuri tahi kun murahtaa, niin tulee nopeita muutoksia, tapaus telakka.
Rautatiehanke on sen sijaan aivan silkkaa rahanhukkaa. Vahinko vaan kun päättäjät meni muutamalle grynderiperheelle jo lupaamaan, että heidän hankkimansa maat tulee raitsikan varrelle, jolloin niiden arvo kasvaa. Ja veronmaksaja kustantaa. Kyllä silloin 70-luvulla ihan perustellusti tehtiin se päätös raitsikan poistamisesta.
Telakan bussivuoroista piti ensin tulla median uutisoima jotta asia muuttui. Ihan aluksihan vaikka TS haastatteli ja uutisoi joukkoliikennejohtajaa Lauri Jorasmaata ja vaikka siitä tuli laajasti julkista, hän oli edelleen tiukasti linjamuutoksia vastaan. Mielipide siis muuttui vasta tämän jälkeen. Monesti edes suuremman joukon kritiikki oli se mistä tahansa ei vaikuta mihinkään jollei ne ylitä uutiskynnystä. Turussa kuten muuallakin suomessa kritiikki tai muutosehdotukset ei muuta mitään jollei se ala selvästi häiritsemään julkista imagoa. Se imagon hoitaminen on muutes jännä juttu - esitetään NIIN ihmisläheistä ja puhutaan kauniita vaikka ruohonjuuritasolla oltaisiin kuinka vihaisia. Kieroa touhua, jota olen kyllä kokemuksesta todistanut.
Myös raitiovaunulinjasto toteutuessaan hyödyttää itäistä Turkua mm. Varissuo. Läntinen puoli mm. Majakkaranta, Martti ym: sinne ei vaunu kulje.
Ei kiinnosta vähääkään, viimeksi mennyt bussilla joskus teininä.
M42
Kamalia sanoja runkolinjasto ja tarveharkinta. Monia runkoja.
Koko muutos on Turun tautia ja FIASKO