Lapsi on huono englannissa mutta saa loistavia arvosanoja
Lapseni sai 9. luokan päättötodistukseen arvosanan 10 englannista vaikka ei todellisuudessa osaa sitä kuin kohtalaisesti. Miten tämä on mahdollista?
Kommentit (13)
No en tunne sun lasta, mutta noin yleensä peruskoulusta valmistuessa ei parhaillakaan arvosanoilla voi eikä tarvitse osata sitä asiaa täydellisesti - osaa vain perusasiat hyvin.
Jatkokoulutus on sitten tavanomaista sitä varten että oppii lisää.
Nykyään sen 8 saa sillä että tulee tunnille paikalle, 9 jos osallistuu kaikkiin kokeisiin ja 10 jos saa edes ok pisteet kokeista.
Eikö tuossa ole joku suhteellinen arvostelu? Siis loput oppilaat on ehkä ihan susipaskoja.
Arvosanat ovat nykyään mitä ovat. Lapset/nuoret saavat hyviä arvosanoja, vaikkeivät osaisi juuri mitään. Se on karhunpalvelus. Oppilas huomaa, ettei tarvitse tehdä juuri mitään ja todistuksessa komeilee hyvä numero.
Taisipa tuossa keväällä olla lehdessä juttu, että nykyinen arvosana 8 olisi ennen ollut 6. Silleen.
Vierailija kirjoitti:
Arvosanat ovat nykyään mitä ovat. Lapset/nuoret saavat hyviä arvosanoja, vaikkeivät osaisi juuri mitään. Se on karhunpalvelus. Oppilas huomaa, ettei tarvitse tehdä juuri mitään ja todistuksessa komeilee hyvä numero.
Taisipa tuossa keväällä olla lehdessä juttu, että nykyinen arvosana 8 olisi ennen ollut 6. Silleen.
Jiiisus 😳
Ehkä ne antaa hyvät arvosanat siksi että nykyään ei tarvitse ajatella mitään, ei tarvii tietää, osata, kaikki kysytään tekoälyltä.
Mun mielestä tää on huono juttu mutta ehkä olen vähemmistöä tässä? Tai siis tuntuu että ympärillä muut ihmiset on lähinnä haltioissaan tekoälystä. Blääh!
Vierailija kirjoitti:
Arvosanat ovat nykyään mitä ovat. Lapset/nuoret saavat hyviä arvosanoja, vaikkeivät osaisi juuri mitään. Se on karhunpalvelus. Oppilas huomaa, ettei tarvitse tehdä juuri mitään ja todistuksessa komeilee hyvä numero.
Taisipa tuossa keväällä olla lehdessä juttu, että nykyinen arvosana 8 olisi ennen ollut 6. Silleen.
Opettajatuttava kommentoi tuota juttua, että vähän hölmöä verrata arvosanoja toisiinsa kun opetussuunnitelmissa on eri tavoitteet ja sisällöt. Nykyään kasin saava voisi saada 20 vuoden takaisesta kokeesta kutosen, mutta osaa ehkä jotain muuta mitä ei silloin 20v sitten harjoiteltu tai testattu. Esimerkiksi laskukaavojen osaaminen ulkoa vs. ohjelmointi tai tiedonhaku. Ei hän väittänyt että väite osaamistason laskusta olisi välttämättä väärä, mutta tuo näyttö ontuu.
Koulujen arvostelussa on ilmeisesti eroa. Oma lapseni osaa englantia erinomaisesti (siis lähelle äidinkielen tasoa) ja arvosana 9. luokan todistuksessa oli 9.
Minusta oli ihan kohdallaan, koska esimerkiksi aineiden kirjoittaminen on hieman tönkköä ja tekee huolimattomuusvirheitä. (Ja niille, jotka sanovat, että eihän se noilla ole lähellä äidinkieltä: Kyseinen lapsi kirjoittaa myös äidinkieltään samalla tavalla vähän tönkösti ja tekee huolimattomuusvirheitä.)
Sinä vanhempana et osaa edes suomen kielen kieliopin perusteita.
Ehkä opettaja oli huono numeroiden kanssa ja luuli kympin olevan kutosen ja seiskan välissä.